MODUŁ 1: WITAJCIE W NASZEJ BAJCE.

DZIŚ PRZYPOMNISZ SOBIE:

• jak opisywać wygląd, charakter, upodobania,
• jak powiedzieć, że coś do kogoś należy,
• co to jest przymiotnik.

NOWE SŁOWA I FRAZY

archeolog, dorosnąć, gadatliwy, grzebień, lepiej kogoś ubierać niż karmić, matma, niejadek,oscypek, poświęcić się, przezorny zawsze ubezpieczony, raj, smalec, spiczasty, szczupak, wyglądać jak dwie krople wody, wykopaliska, zagadki, zdolny, zdolny, ale leń, zwiedzać, żurawina

I. Czy pamiętasz, kto to jest? Przeczytaj informacje o naszych bohaterach, a następnie zdecyduj, jak się nazywają. Możesz skorzystać z podpowiedzi w ramce.

 

Julia Syreńska, Bartek Kamiński, Jan Twardowski, Zosia Kozłowska, Aleks Smoczyński, pies Bazyl, Kacper Kozłowski

 

Jestem wysoki, mam niebieskie oczy, a moje włosy wyglądają, jakby nie wiedziały, co to jest grzebień. Kiedy studiowałem, byłem DJ-em, muzyka elektroniczna to moje hobby. Nadal lubię czasem w domu trochę „pograć”. Praca w szkole to moja pasja i nie przeszkadza mi, że w soboty muszę wstawać wcześnie rano. Lubię wymyślać aktywne zadania dla moich uczniów. Dzieci zawsze mnie inspirują i też dużo się od nich uczę. Nie lubię jeździć pociągiem, ani latać samolotem, więc mam własny motocykl, którym mogę wszędzie dojechać.

Moja mama mówi, że jestem zajęta jak prawdziwa biznesmenka. Zawsze mam coś do zrobienia: chodzę na basen (kocham nurkować!), gram na pianinie, mam lekcje śpiewu. Muszę to robić, bo chcę zostać gwiazdą i zaśpiewać w „Mam talent”. Może nagram płytę, gdy dorosnę? Moja mama jest z Niemiec, a tata z Polski z Warszawy. To stolica Polski. Wszyscy mówią, że wyglądam jak kopia mojej mamy: mam długie blond włosy i niebieskie oczy. Bardzo lubię różowy kolor. Moja złota rybka ma na imię Sebastian.

Moje hobby to jedzenie. I, oczywiście, gotowanie. Mam dziadków w Krakowie. Moja babcia robi najlepsze pierogi na świecie. Obiecała, że kiedyś dostanę jej zeszyt z przepisami. Nie mogę się doczekać! W przyszłości chciałbym zostać szefem kuchni. Jestem blondynem i mam ciemne oczy. Jestem też dość wysoki, ale mama zawsze mówi, że lepiej mnie ubierać niż karmić. Naprawdę nie wiem, o co jej chodzi, przecież z niejadkami są same problemy. Generalnie nie lubię uprawiać sportu, ale bardzo lubię spacerować po górach, szczególnie Tatrach.

Kiedy dorosnę, zostanę podróżniczką! Nie lubię nosić sukienek ani spódnic, bo w nich nie można wspinać się na drzewa, a muszę być szybka, żeby ścigać się z bratem. Nie mogę żyć bez czekolady i mojego atlasu geograficznego. Codziennie przed snem go oglądam i planuję przyszłe podróże. Może odkryję jakieś nowe, wspaniałe miejsce? Mój brat uważa, że nie można ze mną wytrzymać, bo tylko gadam i gadam, ale ja wiem, że on nie mówi poważnie, bo kiedy raz pojechałam na całe wakacje do babci Haliny, dzwonił do mnie codziennie. Codziennie!

Nie lubię zostawać sam w domu, kiedy Bartek wychodzi do szkoły. Jestem wtedy smutny i wdrapuję się na jego łóżko, chociaż nie wolno mi tego robić. Kiedy wraca do domu, czekam na niego przy drzwiach, bo tak bardzo za nim tęsknię! Lubię ganiać za piłeczkami i zakopywać smakołyki w ogrodzie. Przezorny zawsze ubezpieczony! Mam puszysty ogon, spiczasty pyszczek i smutne oczy, chociaż tak naprawdę jestem bardzo szczęśliwy!

Siemka! Nie będę wam opowiadał, jak wyglądam, bo zrobiła to już moja gadatliwa siostra, a wyglądamy jak dwie krople wody – jesteśmy bliźniakami. Kocham matmę, zagadki, komiksy i piłkę nożną – zaraz lecę grać. Nie lubię czytać nudnych książek ani pisać wypracowań, wolę poukładać puzzle. Pani w szkole mówi, że jestem zdolny, ale leniwy. Nie wiem, co to znaczy.

Interesuję się przyrodą i zwierzętami. Chciałbym zostać archeologiem, jak mój dziadek. Mój najlepszy przyjaciel ma cztery łapy i puszysty ogon. Zawsze czeka na mnie przy drzwiach, kiedy wracam ze szkoły. Jak mój tata, mam ciemne włosy i zielone oczy. Babcia mówi, że obaj mamy oczy zielone jak jaszczurka. Jestem też dość chudy i Aleks uważa, że powinienem więcej jeść, więc ciągle przynosi mi dodatkowe kanapki. Muszę przyznać, że są przepyszne, ale zawsze wyjmuję pomidora, bo go nie lubię. Fuj!

II. Zdecyduj: tak czy nie. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.

0. W polskiej szkole jest nauczycielka. Nie, to nieprawda. W szkole jest nauczyciel. Nazywa się Jan Twardowski.

1. Bohaterami są dwie dziewczynki i dwóch chłopców.

2. Pasją Aleksa jest jedzenie.

3. Najlepszym przyjacielem Bartka jest złota rybka Sebastian.

4. Julka chciałaby zostać artystką.

5. Pan Twardowski uwielbia latać samolotami.

6. Julka i Kacper są rodzeństwem.

7. Rodzina Zosi pochodzi z Poznania.

Ćwiczenia 1.I Na podstawie tekstów z podręcznika uzupełnij informacje w tabelce.
Jak się nazywa? Czy ma brata albo siostrę? Gdzie mieszka jej/jego rodzina? Co lubi?

Julia Syreńska

w Poznaniu

nie ma informacji
Czego nie lubi? Jaka/Jaki jest? Jak wygląda?

Ma rude włosy i jasne oczy.

uprawiać sportu

III. Na karteczkach zapiszcie po jednym pytaniu na temat każdego bohatera, wrzućcie je do kapelusza/pudełka. Następnie każda osoba losuje pytanie i udziela na nie odpowiedzi.

PRZYMIOTNIKI to wyrazy, które opisują cechy przedmiotów, ludzi, zwierząt czy zjawisk. Dzięki nim możemy określać, jakie/jaki coś/ktoś jest. Przymiotniki odpowiadają na pytania: jaki? jaka? jakie?
Przykłady:
Bartek jest nieśmiały. (Jaki jest Bartek?)
Julka jest śliczna. (Jaka jest Julka?)
Jesteśmy dziś na lekcji języka polskiego. (Na lekcji jakiego języka jesteśmy?)
W tym roku byłam na egzotycznych wakacjach. (Na jakich wakacjach byłaś w zeszłym roku?)

IV. W zeszycie samodzielnie zapisz 7 przymiotników.

Zapisz swoje imię w zeszycie, a następnie zanotuj trzy przymiotniki, które cię opisują
i zaczynają się na litery w twoim imieniu. Co one opisują: wygląd czy charakter?

Przykład: JOANNA – otwarta, niska, ambitna.

Możesz kontynuować ćwiczenie i zapisać imię np. mamy, taty, koleżanki, nauczyciela. Bądź
kreatywna/kreatywny! ;-)

Dziś przypomnisz sobie, jak wyrażamy po polsku przynależność, to znaczy, kiedy coś do kogoś należy. Przeczytaj zdania i spróbuj zadać pytania do podkreślonych wyrazów.
Moja babcia robi najlepsze pierogi na świecie.
Wczoraj spotkałem twoją siostrę.
Jej rybka ma na imię Sebastian.
W jego pokoju jest akwarium.
To jest nasz nauczyciel.
Czy to wasz nowy kolega?
Ich rodzina pochodzi z Poznania.

Ćwiczenia 1.II Pogrupuj przymiotniki zgodnie z kategoriami znajdującymi się w tabeli.

Pogrupuj wyrazy i wyrażenia z ramki zgodnie z kategoriami znajdującymi się w tabeli, a następnie dopisz własne propozycje. Wybierz te określenia, które pasują do naszych bohaterów.

Charakter Wygląd Co lubi robić?
Ćwiczenia 1.III Do podanych przymiotników dopisz przeciwieństwa.

Do podanych przymiotników dopisz przeciwieństwa.

0. dobry – zły

1. wesoły
2. nieśmiały
3. niski
4. szybki
5. jasny
6. spokojny
7. najedzony
8. głośny
9. leniwy
10. szczupły
V. Uzupełnij tabelkę
mój, twój, nasz, wasz moja, twoja, nasza, wasza moje, twoje, nasze, wasze
Ćwiczenia 1.V Uzupełnij zdania zgodnie z przykładem.

0. To ja i mój kot. -> To jest mój kot.

1. Rybka Julki ma na imię Sebastian. rybka ma na imię Sebastian.

2. To my i Pan Twardowski. Pan Twardowski to nauczyciel.

3. Rodzina Kacpra i Zosi mieszka w Poznaniu. rodzina mieszka w Poznaniu.

4. Pan Twardowski ma świetny motocykl. motocykl jest zielony.

5. – Kacperku, na tym zdjęciu to ty i Zosia? – Tak! – Ty i siostra jesteście podobni jak dwie krople wody.

6. Zosia i Julka mają zupełnie różne charaktery. charaktery są zupełnie różne.

7. Bazyl, pies Bartka, zawsze czeka na niego przy drzwiach. pies bardzo za nim tęskni.

8. Babcia Aleksa jest z niego bardzo dumna. wnuk chce w przyszłości zostać szefem kuchni.

9. Czy to wy jesteście uczniami Pana Twardowskiego? Słyszałam, że klasa jest najlepsza z polskiego!

10. To my i książka Z innej bajki 2. To jest ulubiona książka. ;-)

VI. Przeczytaj tekst, a następnie zdecyduj, jak dzieci spędziły wakacje: dopasuj postaci do zdjęć.

Jest sobota rano. Dzieci gromadzą się przed klasą, ponieważ zaraz zacznie się pierwsza w nowym roku szkolnym lekcja polskiego.

Julka: Zosiu, Zosiu! Tu jestem! Tak bardzo tęskniłam! Gdzie byłaś na wakacjach?

Zosia: Cześć Julka! Też się cieszę, że cię widzę. My w tym roku trochę podróżowaliśmy po Polsce. Byliśmy u babci w Poznaniu, potem pojechaliśmy całą rodziną do Gdańska. Spędziliśmy też tydzień na Mazurach i nie uwierzysz! Nauczyłam się łowić ryby.

Julka: Wspaniale! W tym roku rodzice zabrali mnie na Mauritius. Bardzo długo się tam leci, ale to chyba najpiękniejsze miejsce na świecie. Zaraz pokażę ci zdjęcia.

Nagle „wpadają” Kacper, Aleks i Bartek.

Kacper: O, dziewczyny, widzę, że już się nie możecie nagadać. Właśnie pokazywałem chłopakom mój nowy rekord w nowej grze, którą dostałem na Dzień Dziecka.

Zosia: A może lepiej zapytałbyś, jak spędzili wakacje? Czy wszystko u nich w porządku? I daj mi swoją komórkę, bo chcę pokazać Julce, jakiego szczupaka złowiłam z tatą na Mazurach, a to ty zrobiłeś zdjęcie swoim telefonem.

Aleks: Zosiu, zostałaś wędkarką? I co zrobiłaś ze szczupakiem?

Bartek: Mam nadzieję, że go wypuściłaś.

Aleks: A ja mam nadzieję, że wylądował na twoim talerzu.

Kacper: Dobra, chłopaki! Nie będziemy chyba tu dyskutować o jakiejś zimnej rybie. Lepiej mówcie, jak minęły wam wakacje.

Aleks: Ja byłem w Zakopanem i chodziłem po górach.

Kacper: Ty? Po górach? Przecież to aktywny wypoczynek, a ciebie nawet na pokopanie piłki nie można namówić.

Aleks: Poświęciłem się dla oscypków z żurawiną i chleba ze smalcem. Bartek, a ty co robiłeś przez całe dwa miesiące?

Bartek: Ja najpierw byłem w Warszawie, potem w Turcji u rodziny mojej kuzynki, a potem dziadek zabrał mnie do Egiptu: widziałem piramidy, Sfinksa, codziennie zwiedzaliśmy inne muzeum, a w końcu kolega dziadka, który jest archeologiem, pokazał mi prawdziwe wykopaliska! Mówię wam: raj!

Zosia: Raj i 50 stopni w cieniu? Żartujesz chyba?

Dzwoni dzwonek, dzieci wchodzą do klasy.

Julka: Ciekawe, jak spędził wakacje pan Twardowski, hi, hi, hi…

Jak myślisz: Jak i gdzie spędził wakacje pan Twardowski? Co stało się ze szczupakiem Zosi?

VII. Opowiedz koleżankom i kolegom o swoich wakacjach. Zapytaj, jak one spędziły/oni spędzili lato?
VIII. Napisz tekst „Moja wakacyjna przygoda” (100 słów).

CO MUSISZ WIEDZIEĆ O… PYTAJNIKU

Pytajnik, czyli znak zapytania, stawiamy zwykle na końcu pytania. Oto kilka informacji o nim, które warto znać:

  • Istnieje kilka rodzajów pytań, np. o informacje (Jak spędziłeś wakacje? Gdzie mieszkasz? Ile masz lat?) takie, które wyrażają zdziwienie (Jak to możliwe?) lub niepewność (Czy na pewno nie mieliśmy pracy domowej?).
  • Jeśli pytajnik występuje na końcu zdania, wyraz następujący po nim musi zaczynać się wielką literą.
  • Jeśli po pytajniku napiszesz wykrzyknik (!), to pytanie będzie zaakcentowane, wzmocnione.
  • Jeśli napiszesz wykrzyknik (!) przed pytajnikiem to dodasz mu więcej emocji, zdziwienia.
  • Kiedy piszesz tekst elektroniczny, pamiętaj, że między znakiem zapytania a wyrazem, przy którym on stoi, nie ma spacji.