1 |
MODUŁ 1: WITAJCIE W NASZEJ BAJCE |
Zaimki dzierżawcze i pytajne. Powtórzenie definicji przymiotnika. Interpunkcja: znak zapytania |
Opis postaci, leksyka związana z wyglądem, charakterem postaci, hobby. Opis koleżanki/kolegi |
Wspomnienia z wakacji. Przypomnienie bohaterów Z innej bajki 1 |
12 |
2 |
MODUŁ 2: DOBA MA TYLKO 24 GODZINY! |
Powtórzenie czasu teraźniejszego. Odczytywanie godzin w systemie oficjalnym (24h). Powtórzenie liczebników porządkowych. Definicja czasownika. Rekcja czasowników: mówić po, znać, uczyć się. Ortografia ó:u (uje) |
Uczenie się, rozumienie poleceń egzaminacyjnych, strategie uczenia się języków obcych, zajęcia pozalekcyjne. Różnice semantyczne czasowników: umieć/ wiedzieć/znać |
Planowanie dnia, organizacja pracy, sposoby uczenia się, wzajemna pomoc w nauce |
19 |
3 |
MODUŁ 3: PAKOWANIE I SKŁADANIE, PAKOWANIE I SKŁADANIE... |
Nazwy czynności. Tworzenie rzeczowników odczasownikowych. Definicja rzeczownika. Wymowa zakończeń typu -ia i -ja |
Dom, sprzęty domowe, prace wykonywane w domu |
Podział obowiązków domowych |
26 |
4 |
MODUŁ 4: HEJ HO! HEJ HO! DO SZKOŁY BY SIĘ SZŁO... |
Tryb rozkazujący, formy grzecznościowe: proszę + bezokolicznik. Interpunkcja: kropka, wykrzyknik |
Leksyka związana ze szkołą i systemem edukacji i uczeniem się |
Nauczanie online. „Samopomoc szkolna”. System edukacji, oceny w Polsce i krajach niemieckojęzycznych |
32 |
5 |
MODUŁ 5: GDYBY ZOŚKA NIE SKAKAŁA… |
Odczytywanie godzin w systemie nieoficjalnym (12+12). Bezosobowa funkcja zaimka się: mówi się/ robi się |
Umawianie się na spotkanie (podawanie miejsca i czasu). Podstawowe nazwy części ciała |
Elementy grzeczności związane ze składaniem komuś wizyty |
37 |
6 |
MODUŁ 6: POWTÓRZENIE LEKCJI 1–5 |
Czas teraźniejszy, tryb rozkazujący, bezosobowe formy czasowników, rzeczowniki odczasownikowe |
Leksyka związana z opisem osoby (jej wyglądem, charakterem, zainteresowaniami), obowiązkami domowymi, nauką w szkole i nauką zdalną, planowaniem czasu, podstawowymi częściami ciała |
Przykłady zadań certyfikatowych dla dzieci i młodzieży na poziomie B1 |
43 |
7 |
MODUŁ 7: WSPOMINAMY NASZYCH PRZODKÓW |
Tworzenie form miejscownika liczby pojedynczej i mnogiej przymiotników, rzeczowników oraz zaimków wskazujących. Pisownia ch:h |
Ciekawostki o różnych kulturach, leksyka związana ze zwyczajami wyrażającymi szacunek dla zmarłych |
Wszystkich Świętych, Zaduszki i inne tradycje w kulturach świata związane z okazywaniem szacunku zmarłym |
49 |
8 |
MODUŁ 8: POLSKA – MOJA DRUGA OJCZYZNA |
Czas przeszły – powtórzenie, formy zakończone na -eć i -ąć. Wstęp do aspektu czasownika. Ortografia: om, on, ą, em, en, ę |
Zasady savoir-vivre, formy oficjalne, symbole narodowe, np. godło, flaga, hymn, patriotyzm, Polonia |
Święto Niepodległości, historia hymnu Polski |
53 |
9 |
MODUŁ 9: ANDRZEJKI |
Tryb warunkowy realny. Zdania ze spójnikami: jeśli, jeżeli. Pisownia nazw zabaw i obrzędów |
Zabawy andrzejkowe w szkole, wróżby, podawanie wydarzeń, które zajdą, jeśli zostaną spełnione konkretne warunki, wybrane przesądy |
Andrzejki, zabawa andrzejkowa, wróżby |
59 |
10 |
MODUŁ 10: MARZENIA SIĘ SPEŁNIAJĄ |
Zdania warunkowe nierealne. Odmiana spójnika gdyby. Zasady budowy zdania warunkowego |
Marzenia dzieci na świecie. Dążenie do spełnienia marzeń. Ciężka praca. Wyrażanie pragnień/życzeń |
„Mam talent” i inne programy rozrywkowe dla dzieci i młodzieży w Polsce i w krajach obszaru niemieckojęzycznego |
63 |
11 |
MODUŁ 11: POMAGANIE JEST FAJNE |
Tworzenie form celownika liczby pojedynczej i mnogiej, przymiotnik, rzeczownik oraz zaimek wskazujący. Pisownia nazw świąt |
Pomaganie ludziom i szacunek wobec inności. Niepełnosprawni. Konstrukcje celownikowe i ich semantyka typu: zimno mi, niedobrze mi (vs. Jestem zimny, niedobry). Wyrażanie dyskomfortu/radości |
Adwent, jarmarki świąteczne, szlachetna paczka i inne inicjatywy charytatywne, WOŚP, zbiórka pieniędzy na potrzebujących |
67 |
12 |
MODUŁ 12: POWTÓRZENIE LEKCJI 7–11 |
Formy miejscownika, czas przeszły czasowników niedokonanych i dokonanych, pytania odnoszące się do przeszłości, zdania z jeśli, jeżeli, gdyby, formy celownika |
Leksyka związana ze Świętem Zmarłych, symbolami narodowymi, przesądami, wróżbami andrzejkowymi, marzeniami i osiąganiem sukcesu oraz różnymi formami pomocy |
Przykłady zadań certyfikatowych dla dzieci i młodzieży na poziomie B1 |
71 |
13 |
MODUŁ 13: TATA POPROSIŁ MNIE, ŻEBYM PRZESTAŁ GRAĆ NA TELEFONIE |
Zdania z żeby. Anglicyzmy w polszczyźnie w języku opisującym nowe technologie |
W e-świecie, leksyka związana z nowymi technologiami |
Rozwój techniki a relacje międzyludzkie. Kreatywne spędzanie czasu z dala od komputera |
76 |
14 |
MODUŁ 14: W SYLWESTRA POWINNIŚMY SIĘ DOBRZE BAWIĆ |
Koniugacja i użycie czasownika powinien |
Leksyka związana ze zdrowym stylem życia. Piramida zdrowia |
Sylwester w różnych kulturach świata |
81 |
15 |
MODUŁ 15: KARNAWAŁ CZAS ZACZĄĆ! |
Aspekt czasownika. Tworzenie form czasu przyszłego i ich użycie: czasowniki niedokonane i dokonane |
Leksyka związana z balem kostiumowym i karnawałem |
Karnawał w różnych kulturach świata |
87 |
16 |
MODUŁ 16: ŻEBY ZOBACZYĆ LWA, MUSISZ POLECIEĆ DO AFRYKI |
Przyimki w połączeniu z czasownikami statycznymi i dynamicznymi. Rekcja przyimków. Pytania: Dokąd/gdzie/skąd |
Leksyka związana z podróżami |
Wspólne planowanie ferii zimowych. Rozpoznawanie lokalizacji atrakcji turystyczno-kulturowych świata |
92 |
17 |
MODUŁ 17: ZOSTAW GO W SPOKOJU! TO NIE JEST ŚMIESZNE! |
Użycie przymiotników i przysłówków. Tworzenie przysłówków. Definiowanie części mowy: rzeczownik, przymiotnik, czasownik, przysłówek, przyimek. Pisownia nie z rzeczownikiem i czasownikiem |
Leksyka związana z opisem przykrych sytuacji szkolnych i sposoby reagowania na nie |
Czym jest bullying i jak sobie radzić z tym zjawiskiem |
97 |
18 |
MODUŁ 18: POWTÓRZENIE LEKCJI 13–17 |
Zdania z żeby, czasownik powinien. Aspekt czasownika w czasie przyszłym, wybrane przyimki, przymiotniki i przysłówki |
Leksyka związana z nowoczesnymi technologiami, zdrowym stylem życia, karnawałem, podróżami i bullyingiem |
Przykłady zadań certyfikatowych dla dzieci i młodzieży na poziomie B1 |
103 |
19 |
MODUŁ 19: SARA JEST NAJSŁODSZA |
Stopniowanie przymiotnika. Odmiana rzeczownika przyjaciel. Pisownia nie z przymiotnikami |
Leksyka związana z emocjami i stanami. Miłość i przyjaźń. Semantyka: przyjaciel – kolega – znajomy. Wyrażanie opinii i preferencji |
Walentynki. Pisanie kartek walentynkowych |
107 |
20 |
MODUŁ 20: ŻYJ EKOLOGICZNIEJ |
Stopniowanie przysłówka. Odmiana rzeczownika pieniądz w liczbie mnogiej. Pisownia nie z przysłówkami |
Leksyka związana z ochroną środowiska. Dawanie rad dotyczących bycia ekologicznym. Quiz ekologiczny |
Kształcenie świadomości ekologicznej |
114 |
21 |
MODUŁ 21: DZIEŃ KOBIET |
Konstrukcje dopełniaczowe i miejscownikowe potrzebne do podawania dat dziennych i rocznych |
Powtórzenie nazw miesięcy i liczebników porządkowych. Podawanie dokładnej daty urodzin. Synonimia |
Zwyczaje związane z obchodami Dnia Kobiet. Znane, współcześnie żyjące Polki. |
118 |
22 |
MODUŁ 22: CIEKAWOŚĆ TO PIERWSZY STOPIEŃ DO… SZLABANU |
Zestawienie wszystkich czasów gramatycznych i poprawne wyrażanie w nich form dokonanych i niedokonanych czasowników. Zebranie informacji o aspekcie |
Śledztwo, leksyka związana z rozwiązywaniem zagadek i tajemnic. Pytanie o drogę. Struktury: Jak dojść do? Skręć w lewo/prawo, idź prosto itd. |
Pierwszy dzień wiosny, Dzień Wagarowicza |
122 |
23 |
MODUŁ 23: WYNALAZKI POLAKÓW |
Tworzenie nazwy wykonawców czynności. Pisownia wybranych wyrazów z rz:ż – część 1 |
Leksyka związana z wynalazkami i odkryciami. Semantyka wynalazku vs. odkrycia |
Polscy wynalazcy i polskie wynalazki |
127 |
24 |
MODUŁ 24: POWTÓRZENIE LEKCJI 19–23 |
Stopniowanie przymiotnika i przysłówka. Czasy gramatyczne i aspekt czasownika. Tworzenie nazw wykonawców czynności. Odmiana rzeczowników przyjaciel i pieniądze |
Leksyka związana z wyrażaniem emocji, ochroną środowiska, biografią, rozwiązywaniem zagadek, wynalazkami |
Przykłady zadań certyfikatowych dla dzieci i młodzieży na poziomie B1 |
131 |
25 |
MODUŁ 25: FRANCUSKI PIESEK PRZY SZWEDZKIM STOLE |
Słowotwórstwo – nazwy mieszkańców państw, tworzenie przymiotników od nazw krajów. Pisownia wielką literą nazw państw, ich mieszkańców i małą literą przymiotników utworzonych od nazw geograficznych |
Przymiotniki tworzone od nazw miast, państw, które weszły w związki idiomatyczne. Semantyka wyrażeń typu: bułka paryska, sałatka grecka, gulasz węgierski i innych |
Cechy narodów zapisane w językach polskim i niemieckim |
136 |
26 |
MODUŁ 26: CZY SZCZĘŚLIWI KOMINIARZE PRZYNOSZĄ SZCZĘŚCIE? |
Mianownik liczby mnogiej rzeczowników męskoosobowych, przymiotników i zaimki wskazujących. Ortografia wybranych wyrazów z rz:ż – część 2 |
Nazwy narodowości i zawodów, definiowanie funkcjonalne, np. Lekarze to ludzie, którzy leczą |
Rozmowa o pozytywnych cechach przypisywanych różnym narodowościom, zagadki o nacjach, quiz wiedzy o narodowościach |
139 |
27 |
MODUŁ 27: (NIE)WIDZIALNA RĘKA DZIAŁA! |
Negacja podwójna i wielokrotna w zdaniu pojedynczym: Ktoś/ nikt; Nic nie powiem. On nigdy niczego nie rozumie. Dopełniacz po negacji. Wyrażanie potrzeby/smutku/żalu |
Szukanie zagubionego przedmiotu, zadawanie pytań. Pisanie ogłoszenia |
Akcje społeczne związane z pomaganiem typu niewidzialna ręka itp. Biuro rzeczy znalezionych |
144 |
28 |
MODUŁ 28: PRZYJĘCIE PRAWIE IDEALNE… |
Powtórzenie form biernika liczby mnogiej rodzaju niemęskoosobowego i wprowadzenie tych form rodzaju męskoosobowego (rzeczownik, przymiotnik i zaimek wskazujący). Rekcja czasownika z biernikiem |
Przyjęcie urodzinowe Sary, daty urodzin, menu, zabawy, grzeczność językowa, wyrażanie zaskoczenia/ zdziwienia/radości |
Organizacja przyjęcia niespodzianki, atrakcje dla dzieci, zasady savoir-vivre wśród rówieśników |
150 |
29 |
MODUŁ 29: KRÓLOWA MARUD |
Tworzenie form dopełniacza liczby mnogiej. Rekcja dopełniaczowa. Pisownia zakończeń -ów, -ówka |
Wyrażanie nieprzyjemnych emocji, narzekanie, niezadowolenie |
„Polskie narzekanie” |
150 |
30 |
MODUŁ 30: POWTÓRZENIE LEKCJI 25–29 |
Formy mianownika liczby mnogiej i dopełniacz liczby pojedynczej oraz mnogiej, negacja |
Leksyka związana z nazwami mieszkańców państw, narodowości, zawodów, wybranymi idiomami, obchodzeniem urodzin, wyrażaniem takich emocji jak: niezadowolenie, obawa, smutek, żal |
Przykłady zadań certyfikatowych dla dzieci i młodzieży na poziomie B1 |
160 |
31 |
MODUŁ 31: NIE MA NIC LEPSZEGO NIŻ DRAPANIE ZA USZKIEM |
Zestawienie wszystkich form deklinacyjnych. Nazwy, pytania i funkcje przypadków. Odmiana wyrazu zwierzę |
Leksyka związana ze zwierzętami. Wyrażanie opinii |
Prawa zwierząt |
164 |
32 |
MODUŁ 32: WOLNO MI BĘDZIE |
Deklinacja zaimków osobowych. Odmiana czasowników wolno, trzeba, można w czasie przyszłym i przeszłym |
Wyrażanie nakazów, zakazów i zasad funkcjonowania w różnych miejscach i sytuacjach. Leksyka związana z regułami postępowania w razie niebezpieczeństwa |
Zakazy obowiązujące w niektórych krajach. Ciekawostki kulturowe |
169 |
33 |
MODUŁ 33: SŁODKIEGO, MIŁEGO ŻYCIA |
Wybrane zagadnienia składniowe – część 1. Podmiot i orzeczenie. Konstruowanie zdań pojedynczych nierozwiniętych i rozwiniętych. Przecinki w zdaniu pojedynczym |
Leksyka związana z produktami cukierniczymi. Reklamowanie produktów. Wyrażanie opinii, nakłanianie i przekonywanie innych |
Dzień Dziecka. Wybrane słodycze: polskie, niemieckie, austriackie i szwajcarskie |
173 |
34 |
MODUŁ 34: NA BIWAKU NAD ODRĄ |
Wybrane zagadnienia składniowe – część 2. Zdanie złożone. Konstruowanie zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie. Przecinki w zdaniu złożonym |
Wyrażanie ekscytacji, obawy i strachu. Słownictwo związane z biwakowaniem |
Polskie atrakcje turystyczne |
177 |
35 |
MODUŁ 35: SZYBKIEGO POWROTU DO ZDROWIA! |
Wybrane zagadnienia składniowe – część 3. Zdania wielokrotnie złożone. Szyk w zdaniu pojedynczym i złożonym. Znaki przestankowe |
Części ciała i narządy wewnętrzne. Choroby i pierwsza pomoc. Wyrażanie samopoczucia. Opis stanu zdrowia. Wizyta u lekarza |
Usprawiedliwienie nieobecności. Dialog z lekarzem |
182 |
36 |
MODUŁ 36: POWTÓRZENIE LEKCJI 31–35 |
Odmiana rzeczowników, przymiotników i zaimków. Konstruowanie zdań pojedynczych i złożonych. Używanie właściwych spójników. Czasowniki wolno, trzeba, można w różnych czasach gramatycznych |
Leksyka związana z ochroną zwierząt, regułami postępowania w razie niebezpieczeństwa, ulubionymi smakołykami, biwakowaniem, chorobami i atrakcjami turystycznymi. Wyrażanie ekscytacji, obawy i strachu oraz samopoczucia |
Przykłady zadań certyfikatowych dla dzieci i młodzieży na poziomie B1 |
186 |