MODUŁ 11: POMAGANIE JEST FAJNE.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

• tworzenia form wyrazów w celowniku,

• jak pisać nazwy świąt.

DZIŚ POZNASZ:

• różne wyrazy łączące się z celownikiem.

DZIŚ DOWIESZ SIĘ:

• dlaczego warto pomagać innym.

NOWE SŁOWA I FRAZY

akcja charytatywna, bezdomny, cel charytatywny, darczyńca, dobroczynny, dochód, dom dziecka, fant, kiermasz, loteria fantowa, fundusz, na przekór, niesłyszący, niewidomy, ośrodek, potrzebujący, przeznaczać/przeznaczyć, przynosić komuś wstyd, schronisko, sprzedaż, sprzęt, stoisko, środki masowego przekazu, wolontariuszka

I. Posłuchaj dialogu i odpowiedz na pytania.

1. Komu mama Aleksa kupiła serca z piernika?
2. Jak się czuje Zosia, kiedy patrzy na serce z piernika? Dlaczego?
3. Kto sprzedał Aleksowi i jego mamie serce z piernika?
4. Co to jest cel charytatywny?
5. Komu można pomagać podczas akcji charytatywnych?
6. Dlaczego Zosia chce, aby pan Twardowski zamknął okno?
7. Dlaczego Kacper chce, aby pan Twardowski otworzył okno?
8. Na jaki cel będzie przeznaczony dochód z kiermaszu szkolnego?
9. Co na kiermasz szkolny przygotują Julia, Aleks, Kacper, Zosia i Bartek?
10. O czym pan Twardowski opowie dzieciom?

Ćwiczenia 11.I. Posłuchaj dialogu jeszcze raz i uzupełnij brakujące wyrazy.

Julia: Zosiu, przyjrzyj się Aleksowi i jego z piernika! Ale słodki duet, ha ha!

Zosia: Aleks, komu je przyniosłeś?

Aleks: Nikomu! Mama kupiła mi je na jarmarku świątecznym.

Julia: Tylko kupiła?

Aleks: Nie, kupiła pięć takich piernikowych serc: Inie, mi, , babci i dziadkowi.

Zosia: Jest mi niedobrze, kiedy na nie patrzę. Musi być strasznie słodkie!

Aleks: Wydaje ci się. Jest przepyszne. Jeszcze lepsze niż to w zeszłym roku.

Julia: Dasz nam kawałek?

Aleks: Hmm, zastanowię się, ale powiem wam, że sprzedała je wolontariuszka na takim specjalnym stoisku z rzeczami, ze sprzedaży których dochód idzie na konkretny cel charytatywny.

Kacper: Na jaki cel?

Aleks: Cha-ry-ta-tyw-ny, Kacprze! To znaczy, że pieniądze te zostaną przeznaczone na pomoc .

Kacper: Czyli komu?

Aleks: Można pomagać każdemu, na przykład: chorym ludziom, dzieciom z domów dziecka, bezdomnym, a także w schroniskach.

Pan Twardowski: Aleksie, świetnie, że o tym wspominasz. Na lekcji porozmawiamy o kiermaszu świątecznym, który w tym roku zorganizujemy w naszej szkole.

Zosia: Proszę pana, czy mogę zamknąć okno? Jest mi zimno.

Kacper: Proszę pana, może pan nie zamykać okna? Jest mi bardzo duszno.

Julia: Kacper, nie wiedziałam, że potrafisz tak bardzo dokuczać .

Pan Twardowski: Kochani, jest adwent, zbliża się Boże Narodzenie. Za tydzień w naszej szkole odbędzie się kiermasz. Dochód ze sprzedaży ozdób i wypieków świątecznych przeznaczymy na ośrodek dla dzieci niesłyszących i niewidomych.

Julia: To wspaniała inicjatywa. Chętnie pomożemy tym . Razem z mamą przygotowuję ręcznie robione kartki świąteczne.

Aleks: Ja upiekę te pyszne muffinki z owocami, które przyniosłem Zosi, kiedy zwichnęła nogę.

Kacper: Ja będę sprzedawał na stoisku powtórki swoich kart z piłkarzami.

Bartek: Wybierz te jak najmniej zniszczone. Nikt nie będzie chciał kupować starych kart.

Zosia: Bartku, zaufaj mi. Już ja dopilnuję tego, aby Kacper nie przyniósł nam wstydu.

Kacper: A ja dopilnuję, żebyś nie spaliła pierniczków, które planujesz zrobić na kiermasz.

Aleks: Ojoj, ktoś tu robi mi konkurencję.

Zosia: Nie martw się, Aleks. Mistrz jest tylko jeden. A ja chcę wypróbować przepis, który dała jej klientka ze sklepu.

Bartek: Ja przyniosę swoje nieużywane zabawki na fanty i pomogę panu Twardowskiemu robić losy na loterię fantową.

Pan Twardowski: To wspaniale. A ja opowiem wam dzisiaj o inicjatywach charytatywnych organizowanych w Polsce.

Ćwiczenia 11.II. Kto co przygotuje na kiermasz? Połącz postaci dzieci z odpowiednimi przedmiotami.