MODUŁ 15: KARNAWAŁ CZAS ZACZĄĆ!.

DZIŚ POWTÓRZYSZ:

• jak tworzyć formy czasu przyszłego dla czasowników niedokonanych.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

• jak tworzyć formy czasu przyszłego czasowników dokonanych,
• kiedy używać czasowników niedokonanych, a kiedy dokonanych w czasie przyszłym,
• słów związanych z karnawałem.

DZIŚ DOWIESZ SIĘ:

• jak świętuje się karnawał w różnych kulturach.

NOWE SŁOWA I FRAZY

bal, beczka, czarodziej, dzwonnica, fajerwerki, karnawał, klaun, kondukt żałobny, kostium, kukła, lada moment, maska, mniejsza o to, na zapas, niby, obżarstwo, pochód, przebierać się za, przebieraniec, tłusty czwartek, uczta, wampir/wampirzyca, Wielki Post, zwyczaj

I. Przeczytaj tekst, a następnie zdecyduj, do których jego fragmentów odnoszą się poniższe ilustracje. Zaproponuj tytuł do każdego obrazka. Odpowiedzi uzasadnij ustnie zgodnie z przykładem.

Pan Twardowski: Ooo, jakie piękne maski, widzę, że jesteście doskonale przygotowani do lekcji o karnawale…

Kacper: Proszę pana, ja to od razu mogę powiedzieć, skąd się wzięło to słowo.

Zosia: A nie możesz chociaż raz nie przerywać i poczekać na swoją kolej?

Kacper: Muszę od razu powiedzieć, bo boję się, że zapomnę. Ten wyraz pochodzi prawdopodobnie z łaciny albo z włoskiego carnevele i oznacza „żegnaj mięso”.

Bartek: O, to ma sens! Ponieważ karnawał to czas zabaw, obżerania się…

Julia: Bartku, chyba objadania się, jesteśmy na lekcji.

Bartek: Ja myślę, że to, co ludzie wyprawiali, to było prawdziwe obżarstwo!

Aleks: I pijaństwo!

Bartek: Tak, bo wszyscy chcieli się najeść, napić, natańczyć tak jakby na zapas. Wiedzieli, że lada moment zacznie się Wielki Post i nie będzie można ani jeść mięsa, ani pić alkoholu, ani tańczyć.

Pan Twardowski: Świetnie, Bartku, tak właśnie było. A kto bawił się podczas karnawału?

Bartek: Wszyscy. Bogaci urządzali eleganckie bale, wielkie uczty, a biedniejsi bawili się w domach. Później jednak wszyscy się spotykali i bawili razem na ulicach, bo przez karnawałowe kostiumy i maski nie było wiadomo, kto jest kim.

Pan Twardowski: Znakomicie, a jak to wygląda dzisiaj?

Zosia: Współcześnie ludzie dalej przebierają się na imprezy karnawałowe. Jedzą pyszne potrawy, tańczą i się bawią. Poza Niemcami karnawał jest bardzo popularny np. w Brazylii – w Rio de Janeiro, we Włoszech – w Wenecji, w Belgii czy na Wyspach Kanaryjskich. Jest też sporo krajów, w których są bardzo ciekawe karnawałowe zwyczaje. Chociażby u nas, w niektórych landach, obcina się krawaty. W Polsce objada się pączkami w tłusty czwartek. W Szwajcarii z kolei karnawał rozpoczyna się w nocy, tak żeby w ciemności było widać piękny pochód z lampionami. Julio, opowiesz o Wenecji i Danii?

Julia: Z chęcią. Karnawał w Wenecji rozpoczyna się lotem anioła, czyli młoda kobieta w pięknej sukni zjeżdża na stalowych linach z dzwonnicy na Placu Świętego Marka. Wybiera się tam najpiękniejszą maskę i najpiękniejszą wenecjankę. Myślicie, że mogłabym kiedyś wygrać w takim konkursie?

Zosia: Przecież nie jesteś z Wenecji.

Julia: Mniejsza o to. W Danii zawiesza się na drzewach beczki z namalowanymi kotami i wypełnia je słodyczami. Każde dziecko może uderzyć beczkę tylko kilka razy. To, któremu uda się uderzyć tak, żeby odpadło dno, nie tylko otrzymuje wszystkie wysypujące się słodycze, ale też tytuł Kociej Królowej, a to dziecko, które rozbije całą beczkę, zostaje Kocim Królem.

Aleks: Ale super! To teraz ja o Brazylii! W 2014 roku w karnawale w Rio wzięło udział ponad 5 milionów karnawałowiczów. Największą atrakcją jest konkurs szkół samby. Podczas pięciu dni i nocy można oglądać nie tylko przepiękne stroje, parady, ale także podziwiać niezwykłe taneczne umiejętności.

Kacper: A słuchajcie! W Hiszpanii, na Teneryfie, jest coś podobnego do polskiej marzanny. W Środę Popielcową urządza się pogrzeb sardynki. Wygląda to tak, jakby kondukt żałobny odprowadzał wielką kukłę w kształcie ryby do oceanu. Uczestnicy karnawału topią ją i przy okazji świetnie się bawią.

Pan Twardowski: To wszystko bardzo ciekawe, doskonale się przygotowaliście do dzisiejszych zajęć. Bardzo wam dziękuję. Powiedzcie mi jeszcze, co łączy wszystkie kraje w świętowaniu karnawału?

Bartek: Parady i pochody kolorowych, szalonych przebierańców w maskach.

Kacper: Taniec, zabawa i fajerwerki.

Aleks: No i oczywiście, mniam, mniam – pyszne jedzonko.

Tytuł: Wielki Post.
Bartek mówi: Wszyscy (…) wiedzieli, że lada moment zacznie się Wielki Post i nie będzie można ani jeść mięsa, ani pić alkoholu, ani tańczyć.

1 2 3 4 5 6 7
Ćwiczenia 15.I. Przeczytaj jeszcze raz rozmowę o karnawale, narysuj w zeszycie tabelkę z nagłówkiem jak w przykładzie i uzupełnij ją informacjami o wszystkich wspomnianych miejscach.

Jeśli nie ma informacji na jakiś temat, napisz: brak informacji.

Miejsce Specjalne zwyczaje/aktywności
Polska Jedzenie pączków w tłusty czwartek.
Ćwiczenia 15.II. Na podstawie rozmowy dzieci uzupełnij zdania zgodnie z przykładem. Wyrazy muszą zaczynać się na podane litery.

0. Wyraz karnawał prawdopodobnie pochodzi z łaciny albo z języka włoskiego.

1. Carnevale oznacza (ż) mięso.

2. W czasie karnawału wszyscy chcieli najeść się, napić, natańczyć tak jakby na (z) .

3. To, co ludzie wyprawiali, to było prawdziwe (o) .

4. (W) P oznaczał zakaz zabawy, spożywania mięsa i alkoholu.

5. Bogaci urządzali eleganckie bale i wielkie (u) .

6. W wielu krajach można spotkać ciekawe karnawałowe (z) .

7. W Danii zawiesza się na drzewach (b) wypełnione słodyczami.

8. Na Teneryfie kondukt (ż) odprowadza kukłę ryby do oceanu.

9. Paradę karnawałową tworzą kolorowi (p) .

10. Wielu karnawałom towarzyszą sztuczne ognie, czyli (f) .

II. Stwórz maskę, pokoloruj ją, ozdób i załóż na bal... albo na lekcję! A teraz porozmawiaj z koleżankami i kolegami.

1. Czy kiedykolwiek uczestniczyłaś/uczestniczyłeś w karnawale? Opowiedz o tym.

2. Czy karnawał jest ważną uroczystością w twoim kraju? Kiedy się odbywa?

3. Co ludzie robią podczas karnawału? Jakie znasz zwyczaje karnawałowe?

4. Czy wszędzie w twoim kraju karnawał świętuje się tak samo? Jakie są różnice?

5. Czy lubisz bale przebierańców? Za kogo chciał(a)byś się przebrać na taki bal?

III. Napisz tekst na jeden z poniższych tematów (około 150 słów):

1. Najciekawszy karnawał świata.

2. Karnawał w moim kraju.

3. Największa uroczystość w moim regionie.

4. Popatrz na zdjęcie1 i napisz opowiadanie o tej osobie (napisz, czym się zajmuje na co dzień, czy ma rodzinę, gdzie teraz jest, z kim świętuje, jaki ma na sobie kostium itd.).

Ćwiczenia 15.III. Przebierańcy. Nazwij postaci na obrazkach wyrazami z ramki.
smok, czarodziej, księżniczka, piratka, syrenka, strach na wróble, wenecka dama, duch, rycerz, diabełek, Czerwony Kapturek