MODUŁ 16: ŻEBY ZOBACZYĆ LWA, MUSISZ POLECIEĆ DO AFRYKI.

DZIŚ POZNASZ:

• reguły użycia przyimków w połączeniu z czasownikami statycznymi i dynamicznymi.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

• słów związanych z podróżami,

• kiedy używać pytań z: dokąd, gdzie i skąd.

DZIŚ POWTÓRZYSZ:

• odmianę wyrazów w miejscowniku, dopełniaczu, bierniku i narzędniku.

NOWE SŁOWA I FRAZY

antyczny, jezioro, namiot, nowoczesny, obóz sportowy, odwiedzić, panorama miasta, Statua Wolności, świątynia, za żadne skarby świata, zagadać się, zorza polarna, zwiedzić

I. Posłuchaj rozmowy i zapisz w zeszycie brakujące wyrazy.

Mama bliźniaków: Zosiu, czy wiesz, gdzie jest Kacper?

Zosia: Pewnie siedzi u Bartka albo jest treningu.

Mama: Widziałaś go, gdy wychodził szkoły?

Zosia: Tak, miał iść boisko, trening, a potem Bartka. Nie mówił ci?

Mama: Mówił, ale powinien już być domu.

(Kacper wchodzi do domu)

Kacper: Cześć, przepraszam za spóźnienie, ale jak wyszedłem Bartka, to przystanku spotkałem Aleksa i trochę się zagadaliśmy.

Zosia: O, pewnie analizowaliście moment, kiedy balu pocałowałeś…

Kacper: Zośka! Cicho!

Mama: Na rozmowę o pocałunkach będzie czas, ale teraz musimy porozmawiać o planach na ferie. Wkrótce musimy zarezerwować bilety.

Zosia: Och, jak ja bym chciała polecieć ciepłego kraju. Potrzebuję słońca!

Kacper: A ja chciałbym pojechać babci, Poznania. Chciałbym wreszcie pójść tam stadion mecz.

Zosia: Nie masz dość zimy? Ja chcę pobyć morzem albo jeziorem.

Kacper: A ja pójść Wartę.

Zosia: A ja pojechać góry.

Kacper: A ja chcę być Polsce.

Mama: A ja…, a ja…, a ja… Stop! Przecież możemy zrobić tak, żeby wszyscy byli zadowoleni. Najpierw pojedziemy na tydzień do Poznania, a potem na tydzień Turcji. Co wy na to?

Zosia: Taaak!

Kacper: Nasza mama jest taka kochana i mądra.

Mama: To opowiedz, mój kochany i romantyczny synku, swojej kochanej i mądrej mamie o tym pocałunku. Co nieco słyszałam o jakiejś tajemniczej weneckiej damie.

Kacper (zawstydzony): Oj mamo…

Zosia: Kacper, wszyscy to widzieli!

Kacper: Julka też?

Mama: Oho, widzę, że ktoś tu ma kłopoty.

II. Przeczytaj jeszcze raz tekst i odpowiedz na pytania.

1. Gdzie teraz może być Kacper?

2. Kiedy Zosia widziała Kacpra?

3. Jakie plany miał wtedy Kacper?

4. Dlaczego Kacper się spóźnił?

5. O czym Kacper nie chce rozmawiać?

6. Dokąd Zosia chce pojechać na ferie zimowe?

7. Dokąd Kacper chce pojechać na ferie?

8. Co rodzeństwo chce robić podczas ferii?

9. Jakie rozwiązanie proponuje mama?

10. Dlaczego mama mówi, że ktoś tu ma kłopoty? Kto je ma? Z czym są związane?

Ćwiczenia 16.I. Przyporządkuj czasowniki do kategorii. Jeśli masz wątpliwości, zastanów się, czy dany czasownik opisuje ruch do jakiegoś punktu, spoczynek, czy może ruch z punktu. Uwaga, niektóre czasowniki pasują do więcej niż jednej kategorii.
idę, pracujecie, jedziesz, wyjeżdżam, uczymy się, przesyła, chodzimy, siedzą, biegnie, mieszkam, wraca, pozdrawiamy, lecę, jesteśmy

 

Czasowniki dynamiczne

DOKĄD?

Czasowniki statyczne

GDZIE?

Czasowniki informujące o miejscu,
w którym ktoś coś zrobił

SKĄD?

III. Porównaj zdania i zdecyduj, czym one się różnią. Zastanów się, co może mieć wpływ na wybór konkretnego przyimka. Jak myślisz, dlaczego formy wyrazów po różnych przyimkach czasami są takie same, a czasami nie?

1. Kacper idzie do szkoły.

2. Kacper jest w szkole.

3. Kacper wraca ze szkoły.

IV. Przeczytaj na głos pytania i odpowiedzi w tabeli.

Uwaga! Idę na pocztę, jestem na poczcie i wracam z poczty.

Zapamiętaj!

Żeby właściwie dobrać przyimek, należy wziąć pod uwagę:
• Jaki typ czasownika występuje w zdaniu (dynamiczny, np. idę, statyczny, np. jestem, oznaczający powrót, np. wracam).
• Znaczenie rzeczownika, który występuje po przyimku (czy oznacza np. budynek, osobę, otwartą przestrzeń, wydarzenie, które pobudza zmysły, wodę, czy może góry).
Ćwiczenia 16.II. Podzielcie się zdaniami. Niech każdy przepisze jedno uzupełnione zdanie na dużą kartkę i ją pokoloruje. Plakaty rozwieście w sali.

Ćwiczenia 16.IV. Uzupełnij pytania odpowiednimi wyrazami: dokąd/gdzie/skąd.

0. Zosiu, skąd wracasz? Ze szkoły.

1. Halo, Kacprze, ty jesteś? Martwię się, że jeszcze nie ma cię w domu.

2. jedziecie na wakacje w tym roku? Do Polski.

3. babcia wysłała nam pocztówkę? Z Tatr.

4. mieszkacie? W Berlinie.

5. przywieziesz mi pamiątki? Z Wiednia.

6. lecicie na ferie zimowe? Do Turcji.

7. wybiegł Kacper? Z balu.

Ćwiczenia 16.V. Wybierz odpowiednie przyimki i formy wyrazów.

0. Jeśli chcesz zobaczyć Myszkę Mickey, musisz pojechać w/na/do Paryżu/Paryża/Paryżem.

1. Jeśli będziesz latem w Warszawie, musisz pójść na spacer do/nad/w Wisły/Wisłę/Wisłą .

2. Jeśli chcesz zobaczyć elfy i trolle, poleć z/na/w Islandię/Islandii/Islandią .

3. Jeśli chcesz zobaczyć Morskie Oko, pojedź nad/do/w Tatr/Tatrach/Tatry .

4. Kiedy będziesz w/na/do Alp/Alpach/Alpy , wyślij mi pozdrowienia od/w/z górach/gór/góry .

5. Jeśli chcesz zjeść sznycel wiedeński, pojedź w/do/na Wiedniu/Wiednia/Wiedniem .

6. Jeśli chcesz się wygrzać na słońcu, poleć na/nad/do morze/morzem/morza .

7. Jeśli lubisz czekoladę, pojedź w/nad/do Szwajcarii/Szwajcarię/Szwajcarią .

8. Kacper chce iść w/do/na mecz/meczu/meczem na/w/do stadionu/stadion/stadionie .

V. Obejrzyj mapę i zdecyduj, gdzie można zobaczyć poniższe miejsca, rzeczy, zwierzęta lub osoby. Udziel odpowiedzi zgodnie z przykładem.

0. Pałac Kultury i Nauki.
Pałac Kultury i Nauki można zobaczyć w Warszawie.
Żeby zobaczyć Pałac Kultury i Nauki musisz pojechać do Warszawy.

1. Wieża Eiffla,

2. sombrero,

3. lew i słoń,

4. corrida,

5. figura Buddy,

6. zorza polarna,

7. kangur i koala,

 

8. święty Mikołaj,

9. ocean,

10. Statua Wolności.

 

VI. Zgadnij, gdzie byłam/byłem.

Pomyśl o jakimś miejscu, w którym albo byłaś/byłeś, albo chciałabyś/chciałbyś być. Teraz opisz je tak, jakbyś je już odwiedziła/odwiedził.

Przykład:
Osoba A: W tym kraju jest bardzo ciepło. Ludzie prawie do każdego dania jedzą ryż. Mają piękne
zabytkowe budowle, ale także bardzo nowoczesne, wysokie budynki. Można tam zobaczyć
świątynie Buddy. W tym kraju żyją pandy.
Osoba B: Czy byłaś w Chinach?
Osoba A: Tak.

Ćwiczenia 16.VI. Dopasuj wyrażenia do obrazków. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
pojechać na obóz sportowy / pojechać pod namiot nad jezioro / zobaczyć karnawał w Wenecji / odwiedzić rodzinę w Polsce / pojechać nad morze / jeździć kamperem z rodziną / zobaczyć panoramę nowoczesnego miasta / zwiedzić antyczne budowle / pojechać w góry /poznać inne kultury / pojechać do Disneylandu

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Ćwiczenia 16.VII. Stwórz w zeszycie ranking aktywności (od 1 do 10) z poprzedniego ćwiczenia. Które z nich odpowiadają ci najbardziej, a które najmniej? Uzasadnij swój wybór.
VII. Porozmawiaj z koleżankami i kolegami:

1. Dokąd chciałabyś/chciałbyś podróżować w najbliższym czasie? Dlaczego?
2. Dokąd nie chciałabyś/chciałbyś podróżować za żadne skarby świata? Dlaczego?
3. Opowiedz o swojej najciekawszej albo wymarzonej podróży.
4. Co zawsze trzeba ze sobą zabrać w podróż?
5. Jakie jedzenie smakowało ci najbardziej podczas twoich podróży?
6. Jakiej potrawy narodowej chciałabyś/chciałbyś spróbować? Dlaczego?
7. Jakie pamiątki z podróży lubisz najbardziej?
8. Jaki środek transportu lubisz najbardziej i dlaczego?
9. Wolisz podróżować z rodzicami czy koleżankami i kolegami, np. na obozy czy letnie szkoły? Dlaczego?

VIII. W parach lub małych grupach przygotujcie projekt promujący podróże do waszego kraju (lub regionu).

Zwróćcie uwagę na przykład na: położenie geograficzne; atrakcje turystyczne (przyrodnicze i kulturalne); miasta, które trzeba zobaczyć; zwroty językowe, które warto poznać przed podróżą; kuchnię narodową; to, kiedy najlepiej odwiedzić wasz kraj; jakie pamiątki kupić; to, z czego słynie wasz kraj.

IX. Opisz swoją wymarzoną podróż (150 słów).