MODUŁ 16: ŻEBY ZOBACZYĆ LWA, MUSISZ POLECIEĆ DO AFRYKI.

DZIŚ POZNASZ:

• reguły użycia przyimków w połączeniu z czasownikami statycznymi i dynamicznymi.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

• słów związanych z podróżami,

• kiedy używać pytań z: dokąd, gdzie i skąd.

DZIŚ POWTÓRZYSZ:

• odmianę wyrazów w miejscowniku, dopełniaczu, bierniku i narzędniku.

NOWE SŁOWA I FRAZY

antyczny, jezioro, namiot, nowoczesny, obóz sportowy, odwiedzić, panorama miasta, Statua Wolności, świątynia, za żadne skarby świata, zagadać się, zorza polarna, zwiedzić

I. Posłuchaj rozmowy i zapisz w zeszycie brakujące wyrazy.

Mama bliźniaków: Zosiu, czy wiesz, gdzie jest Kacper?

Zosia: Pewnie siedzi u Bartka albo jest treningu.

Mama: Widziałaś go, gdy wychodził szkoły?

Zosia: Tak, miał iść boisko, trening, a potem Bartka. Nie mówił ci?

Mama: Mówił, ale powinien już być domu.

(Kacper wchodzi do domu)

Kacper: Cześć, przepraszam za spóźnienie, ale jak wyszedłem Bartka, to przystanku spotkałem Aleksa i trochę się zagadaliśmy.

Zosia: O, pewnie analizowaliście moment, kiedy balu pocałowałeś…

Kacper: Zośka! Cicho!

Mama: Na rozmowę o pocałunkach będzie czas, ale teraz musimy porozmawiać o planach na ferie. Wkrótce musimy zarezerwować bilety.

Zosia: Och, jak ja bym chciała polecieć ciepłego kraju. Potrzebuję słońca!

Kacper: A ja chciałbym pojechać babci, Poznania. Chciałbym wreszcie pójść tam stadion mecz.

Zosia: Nie masz dość zimy? Ja chcę pobyć morzem albo jeziorem.

Kacper: A ja pójść Wartę.

Zosia: A ja pojechać góry.

Kacper: A ja chcę być Polsce.

Mama: A ja…, a ja…, a ja… Stop! Przecież możemy zrobić tak, żeby wszyscy byli zadowoleni. Najpierw pojedziemy na tydzień do Poznania, a potem na tydzień Turcji. Co wy na to?

Zosia: Taaak!

Kacper: Nasza mama jest taka kochana i mądra.

Mama: To opowiedz, mój kochany i romantyczny synku, swojej kochanej i mądrej mamie o tym pocałunku. Co nieco słyszałam o jakiejś tajemniczej weneckiej damie.

Kacper (zawstydzony): Oj mamo…

Zosia: Kacper, wszyscy to widzieli!

Kacper: Julka też?

Mama: Oho, widzę, że ktoś tu ma kłopoty.

II. Przeczytaj jeszcze raz tekst i odpowiedz na pytania.

1. Gdzie teraz może być Kacper?

2. Kiedy Zosia widziała Kacpra?

3. Jakie plany miał wtedy Kacper?

4. Dlaczego Kacper się spóźnił?

5. O czym Kacper nie chce rozmawiać?

6. Dokąd Zosia chce pojechać na ferie zimowe?

7. Dokąd Kacper chce pojechać na ferie?

8. Co rodzeństwo chce robić podczas ferii?

9. Jakie rozwiązanie proponuje mama?

10. Dlaczego mama mówi, że ktoś tu ma kłopoty? Kto je ma? Z czym są związane?

Ćwiczenia 16.I. Przyporządkuj czasowniki do kategorii. Jeśli masz wątpliwości, zastanów się, czy dany czasownik opisuje ruch do jakiegoś punktu, spoczynek, czy może ruch z punktu. Uwaga, niektóre czasowniki pasują do więcej niż jednej kategorii.
idę, pracujecie, jedziesz, wyjeżdżam, uczymy się, przesyła, chodzimy, siedzą, biegnie, mieszkam, wraca, pozdrawiamy, lecę, jesteśmy

 

Czasowniki dynamiczne

DOKĄD?

Czasowniki statyczne

GDZIE?

Czasowniki informujące o miejscu,
w którym ktoś coś zrobił

SKĄD?

III. Porównaj zdania i zdecyduj, czym one się różnią. Zastanów się, co może mieć wpływ na wybór konkretnego przyimka. Jak myślisz, dlaczego formy wyrazów po różnych przyimkach czasami są takie same, a czasami nie?

1. Kacper idzie do szkoły.

2. Kacper jest w szkole.

3. Kacper wraca ze szkoły.

IV. Przeczytaj na głos pytania i odpowiedzi w tabeli.