MODUŁ 17: ZOSTAW GO W SPOKOJU! TO NIE JEST ŚMIESZNE!.

DZIŚ POWTÓRZYSZ:

  • czym się różni przymiotnik od przysłówka,

  • jak tworzyć przysłówki,

  • kiedy używać przymiotników, a kiedy przysłówków,

  • czym jest rzeczownik, przymiotnik i czasownik.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

  • jak pisać nie z rzeczownikiem i czasownikiem,

  • słów opisujących przykre sytuacje szkolne,

  • jak reagować na przykre doświadczenia.

DZIŚ DOWIESZ SIĘ:

  • czym jest bullying i jak sobie radzić z tym zjawiskiem.

 

NOWE SŁOWA I FRAZY

agresor, bullying, kopanie, krzywda, niszczenie, obrażanie, ofiara, ośmieszanie, plotka, podszywanie się, popychanie, przedrzeźnianie, prześladować, szantażowanie, świadek, twarzą w twarz, umrzeć ze śmiechu, wynagrodzić, wyśmiewanie, zaaklimatyzować się, złośliwy, znęcać się

I. Przeczytaj tekst, a następnie zdecyduj, czy poniższe zdania są prawdziwe (TAK), czy nieprawdziwe (NIE). Uzasadnij swoje odpowiedzi.

Pan Twardowski: Dzień dobry! Mamy dzisiaj w klasie nową uczennicę. Saro, czy możesz opowiedzieć nam trochę o sobie?
Sara: Dżeń dobri, nazywam się Sara Gutmacher. 
Kacper (przedrzeźniając): „Dżeń dobri”, cha, cha, cha, jak ona śmiesznie mówi! Słyszeliście? O mamo, chyba umrę ze śmiechu!
Pan Twardowski: Kacprze, co to za zachowanie?
Kacper: No bo to śmieszne, jak ona mówi, prawda?
Pan Twardowski: Ja nie widzę w tym nic śmiesznego. Sara niedawno przeprowadziła się z Austrii do Niemiec. Jest w nowym kraju, nowym mieście, nowej szkole. Chciałbym, żebyście przyjęli ją jak najserdeczniej, pomogli jej się zaaklimatyzować. Kacprze, uważaj proszę, co mówisz, bo swoimi słowami możesz zranić innych. W naszej szkole nikt nie będzie tolerował choćby najmniejszych przejawów bullyingu.
Kacper: Bu... czego?
Bartek: Bullying to jest na przykład popychanie, kopanie, wyśmiewanie, bicie, plucie, chowanie lub niszczenie rzeczy, przedrzeźnianie, izolowanie kogoś.

Julia: To też złośliwe żarty, ośmieszanie, kłamstwa na czyjś temat, obrażanie, szantażowanie, plotki, niezauważanie kogoś, pomijanie go, robienie wrogich min i pokazywanie takich gestów.
Zosia: Ale jest też cyberbullying, czyli na przykład publikowanie informacji, zdjęć albo filmów bez zgody osoby, której dotyczą, podszywanie się pod kogoś, wyrzucanie kogoś z grup internetowych.
Aleks: To znaczy, że bullying to wszystko, co krzywdzi drugą osobę, co sprawia jej przykrość, znęcanie się, zastraszanie.
Pan Twardowski: Zgadza się! Bullying to powtarzanie negatywnych zachowań, których celem jest poniżenie kogoś czy sprawienie bólu komuś słabszemu, najczęściej przy innych. W klasycznej sytuacji znęcania się nad kimś mamy agresora, ofiarę i świadków. Cieszę się, że tak dużo wiecie na ten temat. A co trzeba zrobić, kiedy doświadcza się takiej krzywdy?
Zosia: Trzeba poinformować dorosłych, zaprzyjaźnić się z osobą, która jest prześladowana, powiedzieć głośno, że się nie zgadza na takie zachowanie.
Kacper (zawstydzony): Ojej, Saro, przepraszam! Nie pomyślałem, że mój komentarz mógł ci sprawić przykrość. Chociaż jak sobie teraz wyobrażę, że to ty przedrzeźniałabyś mnie, to nie czułbym się dobrze.
Sara: Nie ma problemu, przyjmuję przeprosiny.
Kacper: O, ale teraz mówisz pięknie! 
Sara: Dziękuję, wcześniej byłam zdenerwowana i tak mi się powiedziało.
Pan Twardowski: To Kacprze, może, żeby wynagrodzić Sarze ten nie najlepszy początek waszej znajomości, zrobisz jej miejsce obok siebie w ławce, oprowadzisz po szkole?
Kacper: Yyyy, ale to trzeba przesadzić Bartka. 
Bartek: Zgadzam się, pójdę do Zosi.
Sara (siadając koło Kacpra, cicho): Cześć! Czy ty mnie naprawdę nie pamiętasz?
Kacper: Yyyy, nie, chyba nie? Nigdy nie byłem w Austrii.
Sara: Nie, nie, nie z Austrii, z balu. Miałam kostium weneckiej damy.

0. 
Do klasy doszedł nowy uczeń. NIE, do klasy doszła nowa uczennica – Sara.
1. Sara powiedziała poprawnie po polsku formułę powitalną.
2. Wszystkie dzieci zaczęły wyśmiewać Sarę.
3. Wcześniej Sara mieszkała w Polsce.
4. Pan Twardowski chce, żeby Sara czuła się w nowej szkole jak w domu.
5. Kacper nie rozumie słowa bullying.
6. Według Bartka przemoc fizyczna to przykład bullyingu.
7. Zosia także opowiada o fizycznych aspektach bullyingu.
8. Pan Twardowski chwali dzieci za obszerną wiedzę na temat bullyingu.
9. W typowej sytuacji znęcania się nad innymi biorą udział minimum 3 osoby.
10. Kacper nigdy wcześniej nie spotkał Sary.
II. Przeczytaj tekst jeszcze raz, a następnie zdecyduj, które pogrubione w rozmowie zachowania są przykładem fizycznego, słownego, społecznego, a które internetowego znęcania się nad innymi. Czasami jedno zachowanie może pasować do kilku kategorii

Odpowiedzi:

Propozycja odpowiedzi (mogą też być inne, bo np. wyśmiewanie może być zinterpretowane jako połączone ze słowami, ale niekoniecznie. Każda odpowiedź, która będzie właściwie uzasadniona, powinna być uznana za dobrą).

Bullying fizyczny: popychanie, kopanie, bicie, plucie, chowanie lub niszczenie rzeczy, obrażanie, szantażowanie, plotki.
Bullying słowny: przedrzeźnianie, złośliwe żarty, ośmieszanie, kłamstwa na czyjś temat. Bullying społeczny: wyśmiewanie, izolowanie kogoś niezauważanie kogoś, pomijanie go, robienie wrogich min i pokazywanie takich gestów.
Bullying internetowy: publikowanie informacji, zdjęć albo filmów bez zgody osoby, której dotyczą, podszywanie się pod kogoś, wyrzucanie kogoś z grup internetowych.

III. Porozmawiaj z koleżankami i kolegami.

1. Czy możesz podać jeszcze jakieś inne przykłady zachowań, które pasowały by dokategorii z ćwiczenia II?

2. Czy znęcanie się uczniów nad innymi uczniami jest widoczne w twojej szkole, w twoim kraju?

3. Dla kogo bullying jest gorszym doświadczeniem: dla dzieci, czy dla dorosłych?

4. Dlaczego jedni uczniowie znęcają się nad innymi?

5. Jakie cechy charakteru ma zwykle agresor, a jakie ofiara?

6. Jaki bullying jest gorszy: internetowy czy twarzą w twarz?

7. Czy kiedy kolwiek byłaś / byłeś agresorem, świadkiem albo ofiarą bullyingu? Opowiedz o tej sytuacji.

8. Co można zrobić, żeby powstrzymać bullying?

9. Czy agresorzy powinni być karani przez policję?

10. Do czego może doprowadzić znęcanie się nad jakąś uczennicą albo nad jakimś uczniem?

Ćwiczenia 17.I Zosia, Kacper, Julia, Aleks, Bartek i Sara postanowili przeciwstawić się bullyingowi. Wykonaj zadania.

Zosia, Kacper, Julia, Aleks, Bartek i Sara postanowili przeciwstawić się bullyingowi. Rozwiesili w szkole plakaty promujące koleżeńskie zachowania. Zdecyduj, które aktywności znalazły się w poszczególnych miejscach na plakacie.

0. Uderzenie kogoś; 1. Zaproponowanie komuś miejsca obok siebie; 2. Wyśmiewanie w szkole kogoś, czyje nieładne zdjęcie zamieszczono dzień wcześniej; 3. Powiedzenie: „Przestań! Zostaw ją/go w spokoju!”; 4. Grożenie komuś słowami: „Jutro czeka cię to samo, he, he!”; 5. Napisanie na czacie „Nie zgadzam się na takie traktowanie innych” i opuszczenie go; 6. Wysłanie innym zdjęcia koleżanki, na którym bardzo źle wyszła; 7. Zachęcanie do bójki; 8. Nienawistne komentowanie w internecie; 9. Lajkowanie zdjęć, na których ktoś źle wyszedł; 10. Zrobienie zrzutu ekranu i zgłoszenie, że doszło do cyberbullyingu; 11. Poradzenie komuś, żeby zignorował głupie komentarze; 12. Zaproponowanie ofierze bullyingu pomocy w zgłoszeniu sprawy; 13. Powiedzenie dorosłemu, że doszło do bullyingu; 14. Nagrywanie bójki i rozesłanie filmu innym; 15. Zmiana tematu, jeśli ktoś zaczyna plotkować.



 Pomóż powstrzymać bullying!










Nigdy tego nie rób!
0. Uderzenie kogoś.







IV. W grupach stwórzcie własne plakaty ostrzegające przed znęcaniem się nad innymi. Rozwieście je w sali/szkole.

Co można powiedzieć komuś, ktoś cię obraża, wyśmiewa? To samo możesz powiedzieć, kiedy jesteś świadkiem bullyingu.

Nie życzę sobie, żebyś... 
Przestań! To nie jest zabawne!
Nie zgadzam się na to, żebyś...
Nie przezywaj mnie, to jest niemiłe, jak tak cię nie traktuję.
Nie mów tak do mnie/do niej/do niego!
Daj mi/mu/jej spokój!

V. Wybierz przynajmniej jedną scenę i wraz z koleżanką/kolegą odegrajcie role. Użyj zwrotów z podręcznika.

Sytuacja 1. Właśnie usłyszałaś/usłyszałeś, że twój kolega po raz kolejny śmieje się z małej dziewczynki, że nie umie porządnie odbić piłki. Twój kolega robi to codziennie. Stań w jej obronie.  
Sytuacja 2. Twoja koleżanka obgaduje nową dziewczynę, która pojawiła się w szkole. Wyśmiewa jej wygląd, ubranie i to, że nie ma swojego telefonu. Ta dziewczynka siedzi sama i jest smutna. Stań w jej obronie.
Sytuacja 3. Twój kolega namawia cię do schowania książek innego kolegi. Mówi, że to będzie bardzo śmieszne. Nie zgadzasz się z nim i nie chcesz tego robić.
Sytuacja 4. Twój kolega zawsze jest bardzo uprzejmy dla innych, pięknie się ubiera. Inny chłopak zawsze się z niego śmieje i mówi „Ale z niego baba!”. Dziś znowu to powiedział, masz dość tego wyśmiewania, powiedz agresorowi, co o nim myślisz.
Sytuacja 5. Twoje koleżanki kłócą się, w pewnym momencie chłopak z twojej klasy nagrywa ich kłótnię. Słyszysz, jak mówi „Zaraz wrzucę to do sieci”. Powstrzymaj go.
Sytuacja 6. Widziałaś/Widziałeś, jak dziewczyna z twojej klasy uderzyła inną dziewczynę, a po- tem wszystkim mówiła, że tego nie zrobiła. Zgłoś to nauczycielowi.

VI. Do tej pory poznaliście już wiele części mowy. Nazwę części mowy wraz z przykładem z definicji zapisz w zeszycie.

rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, przyimek, czasownik




1 2 3 4
Ćwiczenia 17.II Napisz własne przykłady części mowy.

Sprawdź, czy wyrazy z 4 pierwszych kolumn tworzą sensowne zdania. Jeśli nie, powiedz, co trzeba byłoby w nich zmienić, żeby były poprawne.

Przymiotnik czy przysłówek?



VII. Przeczytaj głośno poniższe zdania i wskaż w nich przymiotniki i przysłówki. Zapisz je odpowiednimi kolorami w zeszycie, np. przymiotniki zielonym, a przysłówki fioletowym.

0. Julia pięknie śpiewa. Notatka w zeszycie: śpiewa to przysłówek.

1. Zosia szybko liczy.

2. Kacper jest szybki jak błyskawica.

3. Aleks świetnie gotuje.

4. Sara jest trochę nieśmiała.

5. Julia uśmiechnęła się szeroko.

Odpowiedzi:

1. Zosia szybko liczy. (przysłówek)

2. Kacper jest szybki jak błyskawica. (przymiotnik)

3. Aleks świetnie gotuje. (przysłówek)

4. Sara jest trochę nieśmiała. (przymiotnik)

5. Julia uśmiechnęła się szeroko. (przysłówek)

Ćwiczenia 17.III Zdecyduj, co tutaj pasuje – przymiotnik czy przysłówek?

Pamiętasz?

Przysłówki tworzymy od przymiotników. Otrzymują końcówkę -o lub -(i)e








0. Ten uczeń jest bardzo pilny/pilnie.
Bartek uczy się pilny/pilnie do testu.

1. Na Grenlandii jest klimat.
Na Grenlandii jest .

2. W Egipcie jest .
W Egipcie jest klimat.

3. Dlaczego jesteś ?
Dlaczego napisałeś tak ten test?

4. Dziś jest .
Dziś jest dzień.

5. Dziś jest pogoda.
Dziś jest .

Ćwiczenia 17.IV Utwórz przysłówki od podanych przymiotników.

-o

0. tani – tanio, krótki – krótko 

1. długi – ........................

2. łatwy – ........................

3. szybki – ........................

4. wysoki – ........................

5. ciepły – ........................

-(i)e

0. piękny – pięknie, dobry – dobrze

6. dokładny – ........................

7. zły – ........................

8. ładny – ........................

9. fatalny – ........................

10. spokojny – ........................

Odpowiedzi:

-o:
1. długo,
2. łatwo,
3. szybko,
4. wysoko,
5. ciepło.

-(i)e:
1. dokładnie,
2. źle,
3. ładnie,
4. fatalnie,
5. spokojnie.

Ćwiczenia 17.V. Uzupełnij zdania przysłówkami, tak żeby tworzyły logiczną całość.

Pisownia nie z rzeczownikami i czasownikami.
• Nie z rzeczownikami piszemy zwykle łącznie, np. niepowodzenie, nieszczęście, nieprzyjaciel. Wyjątki stanowią:
– rzeczowniki wyraźnie przeciwstawione innym rzeczownikom w zdaniu, np. To nie agresor, ale ofiara.
– rzeczowniki zapisywane wielką literą z łącznikiem, np. Moja mama wyszła za mąż za nie-Polaka, mój tata jest Szwajcarem.
• Nie z czasownikami piszemy oddzielnie, np. nie śpi, nie czytają, nie zjadłby.

agresywnie, cało, ulegle, wyzywająco, dokładnie, zdrowo, spokojnie


A. Jeśli jesteś sama/sam, a ktoś inny chce cię uderzyć, zabrać ci telefon czy pieniądze:

  • Nie zachowuj się agresywnie.

  • Nie patrz w oczy.

  • Zachowuj się i raczej

  • Oddaj rzeczy, które chcą zabrać – najważniejsze, żebyś wyszła/wyszedł z tej sytuacji  i .

  • Postaraj się zapamiętać, jak wyglądali sprawcy. To pomoże policji ich odnaleźć.

odważnie, okropnie, aktywnie, stanowczo, precyzyjnie, zdecydowanie, głośno

B. Jeśli jesteś w grupie koleżanek i kolegów i ktoś inny stosuje bullying:

  • Mów i , żeby przestał.
  • Powiedz, że takie traktowanie innych ci nie odpowiada.
  • Powiedz ofierze bullyingu, że nie zasługuje, żeby ktoś traktował ją tak .
  • Opisz osobie dorosłej, co się stało.
  • Działaj i – swoją postawą zachęcisz koleżanki i kolegów do przeciwstawiania się bullyingowi.

Ćwiczenia 17.VI Uzupełnij tabelę zgodnie z przykładem.

Czasownik

Rzeczownik

Czasownik z nie

Rzeczownik z nie

0. czytają
czytanie
0. nie czytają
0. nieczytanie
śpisz
spanie
pali
palenie
robili
robienie
spóźnicie się
spóźnienie
zjem
zjedzenie
kupuję
kupowanie
piszemy
pisanie
słucha
słuchanie
myje
mycie
oglądają
oglądanie