DZIŚ POWTÓRZYSZ:
czym się różni przymiotnik od przysłówka,
jak tworzyć przysłówki,
kiedy używać przymiotników, a kiedy przysłówków,
czym jest rzeczownik, przymiotnik i czasownik.
DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:
jak pisać nie z rzeczownikiem i czasownikiem,
słów opisujących przykre sytuacje szkolne,
jak reagować na przykre doświadczenia.
DZIŚ DOWIESZ SIĘ:
czym jest bullying i jak sobie radzić z tym zjawiskiem.
NOWE SŁOWA I FRAZY
agresor, bullying, kopanie, krzywda, niszczenie, obrażanie, ofiara, ośmieszanie, plotka, podszywanie się, popychanie, przedrzeźnianie, prześladować, szantażowanie, świadek, twarzą w twarz, umrzeć ze śmiechu, wynagrodzić, wyśmiewanie, zaaklimatyzować się, złośliwy, znęcać się
Pan Twardowski: Dzień dobry! Mamy dzisiaj w klasie nową uczennicę. Saro, czy możesz opowiedzieć nam trochę o sobie?Sara: Dżeń dobri, nazywam się Sara Gutmacher. Kacper (przedrzeźniając): „Dżeń dobri”, cha, cha, cha, jak ona śmiesznie mówi! Słyszeliście? O mamo, chyba umrę ze śmiechu!Pan Twardowski: Kacprze, co to za zachowanie?Kacper: No bo to śmieszne, jak ona mówi, prawda?Pan Twardowski: Ja nie widzę w tym nic śmiesznego. Sara niedawno przeprowadziła się z Austrii do Niemiec. Jest w nowym kraju, nowym mieście, nowej szkole. Chciałbym, żebyście przyjęli ją jak najserdeczniej, pomogli jej się zaaklimatyzować. Kacprze, uważaj proszę, co mówisz, bo swoimi słowami możesz zranić innych. W naszej szkole nikt nie będzie tolerował choćby najmniejszych przejawów bullyingu.Kacper: Bu... czego?Bartek: Bullying to jest na przykład popychanie, kopanie, wyśmiewanie, bicie, plucie, chowanie lub niszczenie rzeczy, przedrzeźnianie, izolowanie kogoś.
Odpowiedzi:
Propozycja odpowiedzi (mogą też być inne, bo np. wyśmiewanie może być zinterpretowane jako połączone ze słowami, ale niekoniecznie. Każda odpowiedź, która będzie właściwie uzasadniona, powinna być uznana za dobrą).
Bullying fizyczny: popychanie, kopanie, bicie, plucie, chowanie lub niszczenie rzeczy, obrażanie, szantażowanie, plotki.Bullying słowny: przedrzeźnianie, złośliwe żarty, ośmieszanie, kłamstwa na czyjś temat. Bullying społeczny: wyśmiewanie, izolowanie kogoś niezauważanie kogoś, pomijanie go, robienie wrogich min i pokazywanie takich gestów.Bullying internetowy: publikowanie informacji, zdjęć albo filmów bez zgody osoby, której dotyczą, podszywanie się pod kogoś, wyrzucanie kogoś z grup internetowych.
1. Czy możesz podać jeszcze jakieś inne przykłady zachowań, które pasowały by dokategorii z ćwiczenia II?
2. Czy znęcanie się uczniów nad innymi uczniami jest widoczne w twojej szkole, w twoim kraju?
3. Dla kogo bullying jest gorszym doświadczeniem: dla dzieci, czy dla dorosłych?
4. Dlaczego jedni uczniowie znęcają się nad innymi?
5. Jakie cechy charakteru ma zwykle agresor, a jakie ofiara?
6. Jaki bullying jest gorszy: internetowy czy twarzą w twarz?
7. Czy kiedy kolwiek byłaś / byłeś agresorem, świadkiem albo ofiarą bullyingu? Opowiedz o tej sytuacji.
8. Co można zrobić, żeby powstrzymać bullying?
9. Czy agresorzy powinni być karani przez policję?
10. Do czego może doprowadzić znęcanie się nad jakąś uczennicą albo nad jakimś uczniem?
Zosia, Kacper, Julia, Aleks, Bartek i Sara postanowili przeciwstawić się bullyingowi. Rozwiesili w szkole plakaty promujące koleżeńskie zachowania. Zdecyduj, które aktywności znalazły się w poszczególnych miejscach na plakacie.
0. Uderzenie kogoś; 1. Zaproponowanie komuś miejsca obok siebie; 2. Wyśmiewanie w szkole kogoś, czyje nieładne zdjęcie zamieszczono dzień wcześniej; 3. Powiedzenie: „Przestań! Zostaw ją/go w spokoju!”; 4. Grożenie komuś słowami: „Jutro czeka cię to samo, he, he!”; 5. Napisanie na czacie „Nie zgadzam się na takie traktowanie innych” i opuszczenie go; 6. Wysłanie innym zdjęcia koleżanki, na którym bardzo źle wyszła; 7. Zachęcanie do bójki; 8. Nienawistne komentowanie w internecie; 9. Lajkowanie zdjęć, na których ktoś źle wyszedł; 10. Zrobienie zrzutu ekranu i zgłoszenie, że doszło do cyberbullyingu; 11. Poradzenie komuś, żeby zignorował głupie komentarze; 12. Zaproponowanie ofierze bullyingu pomocy w zgłoszeniu sprawy; 13. Powiedzenie dorosłemu, że doszło do bullyingu; 14. Nagrywanie bójki i rozesłanie filmu innym; 15. Zmiana tematu, jeśli ktoś zaczyna plotkować.
Co można powiedzieć komuś, ktoś cię obraża, wyśmiewa? To samo możesz powiedzieć, kiedy jesteś świadkiem bullyingu.Nie życzę sobie, żebyś... Przestań! To nie jest zabawne!Nie zgadzam się na to, żebyś...Nie przezywaj mnie, to jest niemiłe, jak tak cię nie traktuję.Nie mów tak do mnie/do niej/do niego!Daj mi/mu/jej spokój!
Sytuacja 1. Właśnie usłyszałaś/usłyszałeś, że twój kolega po raz kolejny śmieje się z małej dziewczynki, że nie umie porządnie odbić piłki. Twój kolega robi to codziennie. Stań w jej obronie. Sytuacja 2. Twoja koleżanka obgaduje nową dziewczynę, która pojawiła się w szkole. Wyśmiewa jej wygląd, ubranie i to, że nie ma swojego telefonu. Ta dziewczynka siedzi sama i jest smutna. Stań w jej obronie.Sytuacja 3. Twój kolega namawia cię do schowania książek innego kolegi. Mówi, że to będzie bardzo śmieszne. Nie zgadzasz się z nim i nie chcesz tego robić.Sytuacja 4. Twój kolega zawsze jest bardzo uprzejmy dla innych, pięknie się ubiera. Inny chłopak zawsze się z niego śmieje i mówi „Ale z niego baba!”. Dziś znowu to powiedział, masz dość tego wyśmiewania, powiedz agresorowi, co o nim myślisz.Sytuacja 5. Twoje koleżanki kłócą się, w pewnym momencie chłopak z twojej klasy nagrywa ich kłótnię. Słyszysz, jak mówi „Zaraz wrzucę to do sieci”. Powstrzymaj go.Sytuacja 6. Widziałaś/Widziałeś, jak dziewczyna z twojej klasy uderzyła inną dziewczynę, a po- tem wszystkim mówiła, że tego nie zrobiła. Zgłoś to nauczycielowi.
rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, przyimek, czasownik
Sprawdź, czy wyrazy z 4 pierwszych kolumn tworzą sensowne zdania. Jeśli nie, powiedz, co trzeba byłoby w nich zmienić, żeby były poprawne.
Przymiotnik czy przysłówek?
0. Julia pięknie śpiewa. Notatka w zeszycie: śpiewa to przysłówek.
1. Zosia szybko liczy.
2. Kacper jest szybki jak błyskawica.
3. Aleks świetnie gotuje.
4. Sara jest trochę nieśmiała.
5. Julia uśmiechnęła się szeroko.Odpowiedzi:
1. Zosia szybko liczy. (przysłówek)
2. Kacper jest szybki jak błyskawica. (przymiotnik)
3. Aleks świetnie gotuje. (przysłówek)
4. Sara jest trochę nieśmiała. (przymiotnik)
5. Julia uśmiechnęła się szeroko. (przysłówek)
Pamiętasz?
Przysłówki tworzymy od przymiotników. Otrzymują końcówkę -o lub -(i)e
0. Ten uczeń jest bardzo pilny/pilnie. Bartek uczy się pilny/pilnie do testu.
1. Na Grenlandii jest gorącysłoneczniedeszczowozłydeszczowaźlezimnysłonecznyzimnogorąco klimat. Na Grenlandii jest gorącysłoneczniedeszczowozłydeszczowaźlezimnysłonecznyzimnogorąco.
2. W Egipcie jest gorącysłoneczniedeszczowozłydeszczowaźlezimnysłonecznyzimnogorąco. W Egipcie jest gorącysłoneczniedeszczowozłydeszczowaźlezimnysłonecznyzimnogorąco klimat.
3. Dlaczego jesteś gorącysłoneczniedeszczowozłydeszczowaźlezimnysłonecznyzimnogorąco? Dlaczego napisałeś tak gorącysłoneczniedeszczowozłydeszczowaźlezimnysłonecznyzimnogorąco ten test?
4. Dziś jest gorącysłoneczniedeszczowozłydeszczowaźlezimnysłonecznyzimnogorąco. Dziś jest gorącysłoneczniedeszczowozłydeszczowaźlezimnysłonecznyzimnogorąco dzień.
5. Dziś jest gorącysłoneczniedeszczowozłydeszczowaźlezimnysłonecznyzimnogorąco pogoda. Dziś jest gorącysłoneczniedeszczowozłydeszczowaźlezimnysłonecznyzimnogorąco.
-o
0. tani – tanio, krótki – krótko
1. długi – ........................
2. łatwy – ........................
3. szybki – ........................
4. wysoki – ........................
5. ciepły – ........................
-(i)e
0. piękny – pięknie, dobry – dobrze
6. dokładny – ........................
7. zły – ........................
8. ładny – ........................
9. fatalny – ........................
10. spokojny – ........................
-o:1. długo, 2. łatwo, 3. szybko,4. wysoko,5. ciepło.
-(i)e:1. dokładnie,2. źle,3. ładnie,4. fatalnie, 5. spokojnie.
Pisownia nie z rzeczownikami i czasownikami.• Nie z rzeczownikami piszemy zwykle łącznie, np. niepowodzenie, nieszczęście, nieprzyjaciel. Wyjątki stanowią:– rzeczowniki wyraźnie przeciwstawione innym rzeczownikom w zdaniu, np. To nie agresor, ale ofiara.– rzeczowniki zapisywane wielką literą z łącznikiem, np. Moja mama wyszła za mąż za nie-Polaka, mój tata jest Szwajcarem.• Nie z czasownikami piszemy oddzielnie, np. nie śpi, nie czytają, nie zjadłby.
agresywnie, cało, ulegle, wyzywająco, dokładnie, zdrowo, spokojnie
A. Jeśli jesteś sama/sam, a ktoś inny chce cię uderzyć, zabrać ci telefon czy pieniądze:
Nie zachowuj się agresywnie.
Nie patrz wyzywającodokładniecałouleglezdrowospokojnie w oczy.
Zachowuj się wyzywającodokładniecałouleglezdrowospokojnie i raczej wyzywającodokładniecałouleglezdrowospokojnie
Oddaj rzeczy, które chcą zabrać – najważniejsze, żebyś wyszła/wyszedł z tej sytuacji wyzywającodokładniecałouleglezdrowospokojnie i wyzywającodokładniecałouleglezdrowospokojnie.
Postaraj się wyzywającodokładniecałouleglezdrowospokojnie zapamiętać, jak wyglądali sprawcy. To pomoże policji ich odnaleźć.
odważnie, okropnie, aktywnie, stanowczo, precyzyjnie, zdecydowanie, głośno
B. Jeśli jesteś w grupie koleżanek i kolegów i ktoś inny stosuje bullying:
Czasownik
Rzeczownik
Czasownik z nie
Rzeczownik z nie