MODUŁ 18: POWTÓRZENIE LEKCJI 13–17.

DZIŚ POWTÓRZYSZ:

materiał z modułów 13–17, a więc w kolejnych typach zadań certyfikatowych, które dziś poznasz, wystąpią między innymi:

  • zdania z żeby,

  • czasownik powinien,

  • aspekt czasownika w czasie przyszłym,

  • wybrane przyimki,

  • przymiotniki i przysłówki,

  • słownictwo związane z nowoczesnymi technologiami, zdrowym stylem życia, karnawałem, podróżami i bullyingiem.

18.I Popatrz na symbole, które są poniżej. Następnie wysłuchaj wypowiedzi na różne tematy i zaznacz właściwy symbol. Uwaga! Każdą wypowiedź usłyszysz TYLKO RAZ.

0. Nie wiem, za kogo się przebrać na sobotni bal. (dziewczynka).

1. Chciałabym odwiedzić jakieś lokalne muzeum. (kobieta)

2. W tym roku chcę się zdrowiej odżywiać. (mężczyzna)

3. Wyłącz wreszcie tę grę i zajmij się lekcjami! (kobieta)

4. Na sylwestra zrobię swoją popisową sałatkę. (mężczyzna)

5. Chcę w tym roku spędzić lato nad jeziorem. (dziewczynka)

6. Należy jeść produkty zbożowe. (kobieta)

7. Uwaga! Nie wolno nikogo wyśmiewać! (mężczyzna)

8. Nie dosalaj potraw! (kobieta)

 

1
2
3
4
5
6
7
8
18.II Przeczytaj zdania, które są poniżej. Następnie posłuchaj wypowiedzi psychologa na temat bullyingu i wybierz właściwą odpowiedź. Uwaga! Nagranie usłyszysz DWA RAZY.

Większość uczniów i uczennic w polskich szkołach od czasu do czasu doświadcza szeroko rozumianych agresywnych zachowań ze strony kolegów i koleżanek, przy czym częśćiej niż agresja fizyczna są to działania w sferze społecznej i słownej. Ponad jedna trzecia uczniów i uczennic doświadcza w ciągu miesiąca co najmniej kilku agresywnych zachowań ze strony kolegów i koleżanek, które uznaje za przykre.

Boją się chodzić do szkoły, chorują, chodzą na wagary. To oznacza, że tracą możliwość uczenia się, bycia w grupie i nawiązywania przyjaźni. Osoby, które doświadczają bullyingu w szkole, mogą mieć obniżone poczucie własnej wartości i pewności siebie. Myślą, że coś z nimi jest nie tak, że są gorsze, a nawet, że zasługują na takie traktowanie ze względu na jakieś swoje cechy lub sytuację, w której się̨ znajdują. Muszą wkładać ogromny wysiłek, aby skupić się̨ podczas lekcji, bo cały czas boją się, że będą prześladowane.

Bullying wpływa negatywnie na całą społeczność szkolną i świadczy o zaburzonych relacjach w szkole. Osoby, które stosują bullying często odreagowują jakieś swoje problemy. Świadkowie bullyingu często czują złość, smutek, bo chcieliby pomóc, ale boją się lub nie wiedzą, jak skutecznie zareagować.

0. W Polsce szeroko rozumianych agresywnych zachowań ze strony kolegów i koleżanek doświadcza
a) połowa uczniów.
b) więcej niż połowa uczniów.
c) mniej niż połowa uczniów.

1. Najczęściej dochodzi do
a) agresji fizycznej.
 
b) kilku przykrych zachowań.
c) agresji słownej.

2. Kiedy ogranicza się przebywanie w szkole
a) trudno wzmocnić więź z bliskimi koleżankami i kolegami.
b) skupić się na lekcji.
 
c) łatwiej zachorować.

3. Osoby, które doświadczają bullyingu
a) zasługują na takie traktowanie ze względu na swoją sytuację.
b) są gorsze.
 
c) mogą stracić pewność siebie.

4. Konsekwencji bullyingu doświadczają
a) tylko osoby stosujące bullying.
b) wszyscy uczniowie i nauczyciele.
c) tylko świadkowie bullyingu.

 

1
2
3
4
18.III Przeczytaj artykuł na temat mody szkolnej i podkreśl właściwy wyraz zgodnie

Zabawa modą to nie tylko zajęcie (u, dla, do)0 dziewczyn. Chłopcy również zwracać uwagę na to, co na siebie zakładają. Jak się ubrać, kiedy idziesz szkoły, żeby praktycznie i z gustem? jest przygotować się wcześniej, dopracować całą swoją stylizację. Najskuteczniejszą metodą jest ułożenie w szafie na jednej kupce spodni, na drugiej koszul/koszulek, a na trzeciej bluz i swetrów. Szybki rzut oka i z każdej kupki wybierasz po jednej sztuce. Strój szkolny powinien być . Nie zapomnieć o dodatkach, które możesz łączyć, bawić się nimi. Pamiętaj jednak, że idziesz się uczyć, a nie jedziesz na wakacje góry, czy morze. Modą można się bawić tak, żeby każdego dnia wyglądać inaczej i czuć się dobrze.

18.IV Przeczytaj opinię na temat zmian spowodowanych dostępem do nowoczesnych technologii i dopasuj usunięte z tekstu wyrazy zgodnie z podanym przykładem.

Dzisiejsza młodzież ma do dyspozycji nowoczesne [B]0. Tak naprawdę centrum rozrywki może stanowić tylko jedno [..........]1 – smartfon. Dzięki stałemu dostępowi do internetu, można cały czas słuchać muzyki, [..........]2 z aplikacji, gier. Nie ma żadnych limitów w [..........]3 zdjęć, a najnowsze selfie można natychmiast dodać do swojego profilu na Facebooku czy Instagramie.

Współczesny świat [..........]4 się zupełnie innymi prawami niż jeszcze kilkanaście lat temu. Laptop, konsola gier i telewizor zastępują kontakty z rówieśnikami i aktywności na świeżym powietrzu. [____]5 wystarczyło zadzwonić domofonem, [..........]6 znaleźć kolegę do zabawy – dzisiaj nastolatki porozumie- wają się przez portale społecznościowe i SMS-y. Życie towarzyskie [..........]7 do sieci, gdzie błyskawicznie możemy dzielić się informacjami. Pocztówki [..........]8 wakacji zastąpiły MMS-y, ale czy przez to relacje międzyludzkie stały się lepsze?


1
2
3
4
5
6
7
8
PISANIE

CZAS: 60 minut

W tej części egzaminu znajdują się trzy zestawy. W każdym zestawie są dwa zadania a i b. Należy wybrać tylko jeden zestaw i wykonać obydwa zadania (a i b) z danego zestawu, zgodnie z poleceniami, np.

  • zestaw nr 1 – zadanie a i b z zestawu nr 1 lub

  • zestaw nr 2 – zadanie a i b z zestawu nr 2 lub

  • zestaw nr 3 – zadanie a i b z zestawu nr 3.

 

ZASADY OCENIANIA
ZADAŃ Kryteria oceny:

  • wykonanie zadania (treść, długość, forma, kompozycja)
  • bogactwo językowe
  • poprawność językowa
0–10 p.
0–10 p.
0–10 p.
 
RAZEM: maksymalnie 30 p.

 

1 zestaw, 2 zadania, 60 minut

Pamiętaj! Wybierz tylko jeden zestaw i wykonaj obydwa zadania (a i b) z tego samego zestawu.



MÓWIENIE

CZAS: do 15 minut 
ZESTAW 1

Zadanie 1a. Opis fotografii
Popatrz na fotografię i opisz ją. Powiedz:

  • kogo widzisz,

  • jak wyglądają te osoby,

  • gdzie są,

  • co robią.

Zadanie 1b. Wypowiedź na podstawie fotografii

Popatrz na fotografię i wypowiedz się, czy w twoim domu można by zrobić takie zdjęcie. Dlaczego tak/nie? Opowiedz o swoim stylu odżywiania się.

Zadanie 2. Sytuacja komunikacyjna i dialog z egzaminatorem

Przeczytaj scenariusz sytuacji komunikacyjnej. W rozmowie z egzaminatorem odegraj rolę córki/syna.

Chciałabyś/chciałbyś otrzymać nowy smartfon. Twojej mamie/Twojemu tacie nie podoba się ten pomysł. Wyjaśnij:

  • dlaczego potrzebujesz nowego telefonu,

  • jakie funkcje powinien mieć smartfon,

  • do czego i jak często zamierzasz go używać.

MÓWIENIE

CZAS: do 15 minut 
ZESTAW 2
Zadanie 1a. Opis fotografii
Popatrz na fotografię i opisz ją. Powiedz:

  • kogo widzisz,

  • jak wyglądają te osoby,

  • gdzie są,

  • co robią.

Zadanie 1b. Wypowiedź na podstawie fotografii
Popatrz na fotografię i wypowiedz się, czy wśród twoich koleżanek/kolegów można by zrobić takie zdjęcie. Dlaczego tak/nie? Opowiedz o swoim stosunku do urządzeń elektronicznych i sposobach spędzania wolnego czasu.

Zadanie 2. Sytuacja komunikacyjna i dialog z egzaminatorem
Przeczytaj scenariusz sytuacji komunikacyjnej. W rozmowie z egzaminatorem odegraj rolę córki/syna. Wraz z mamą/tatą planujesz wyjazd na ferie zimowe. Zaproponuj:

  • dokąd chciałabyś/chciałbyś pojechać,

  • wyjaśnij, dlaczego akurat tam,

  • zareaguj na propozycję rodzica.

 

18.V Podzielcie się na drużyny i zdecydujcie w swoich grupach, które zdania są poprawne, a które nie.

Jutro cały dzień Aleks zrobi kostium na bal.

To zdanie jest niepoprawne, ponieważ zrobi pasuje do aspektu dokonanego, oznacza, że będzie rezultat, a cały dzień pasuje do aspektu niedokonanego oznacza proces. Poprawne zdanie to: Jutro cały dzień Aleks będzie robił kostium. albo: Jutro Aleks zrobi kostium.

1. Jutro książę będzie spotkać się z wenecką damą ostatni raz.

2. Będziemy uczyć się cały weekend.

3. Cały wieczór sprzątnę swój pokój.

4. Kacper i Bartek natychmiast będą kończyć grać na smartfonach.

5. Czy jutro obejrzymy ten film?

6. Podczas karnawału zatańczymy całą noc.

7. Gdzie jest Aleks? Będzie przychodzić tu za moment.

8. W przyszłym roku nie będziemy pić słodkich napojów.

9. Jeśli szybko odrobimy lekcje, mama będzie nam kupić bilety do kina.

10. Przez całe wakacje wstaniemy, o której będziemy chcieli.

Odpowiedzi:

1. Jutro książę spotka się z wenecką damą ostatni raz.

2. Będziemy uczyć się cały weekend. – DOBRE ZDANIE

3. Cały wieczór będę sprzątać (sprzątał/a) swój pokój.

4. Kacper i Bartek natychmiast skończą grać na smartfonach.

5. Czy jutro obejrzymy ten film? – DOBRE ZDANIE

6. Podczas karnawału będziemy tańczyć (tańczyli/ły) całą noc.

7. Gdzie jest Aleks? Przyjdzie tu za moment.

8. W przyszłym roku nie będziemy pić słodkich napojów. – DOBRE ZDANIE

9. Jeśli szybko odrobimy lekcje, mama kupi nam bilety do kina.

10. Przez całe wakacje będziemy wstawać, o której będziemy chcieli.

18.VI Wybierz sobie jeden problem. Następnie powiedz koleżankom/kolegom, z czym masz kłopot, i zapytaj o radę.

Przykład:
Osoba A: Chcę się zdrowiej odżywiać, co powinnam/powinienem zrobić?
Osoba B: Powinnaś/Powinieneś jeść jak najwięcej warzyw.

Zapisz rady koleżanek i kolegów w tabeli poniżej, a potem na forum powiedz, która z rad podoba ci się najbardziej i dlaczego.
Problemy:

1. Zawsze się spóźniam.

2. Nie mam hobby.

3. Nie czuję się pewnie, kiedy mówię po polsku.

4. Nie wiem, co robić w ferie zimowe.

5. Chcę uprawiać sport, ale nie wiem, co wybrać.

6. Chcę pięknie tańczyć, ale nie mam talentu.

7. Chcę mieć więcej przyjaciół.

8. Trochę słabo mi idzie z matematyką.

9. Jadę pierwszy raz do Polski, ale nie wiem, co można tam zobaczyć.