MODUŁ 19: SARA JEST NAJSŁODSZA.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

  • stopniować przymiotniki,

  • odmieniać rzeczownik przyjaciel,

  • pisowni nie z przymiotnikami,

  • słów opisujących emocje i stany,

  • jak pisać kartkę walentynkową,

  • jak wyrażać opinie i preferencje.

NOWE SŁOWA I FRAZY

anonimowy, bez urazy, coś jest komuś na rękę, można konie z kimś kraść, na zapas, płeć, strzelić byka, walentynki, wyznanie, z przymrużeniem oka

I. Przeczytaj rozmowę w klasie, a następnie zdecyduj, czy zdania są prawdziwe (TAK), czy nieprawdziwe (NIE). Uzasadnij swoje odpowiedzi.

Pan Twardowski: Kochani, niedługo zbliża się bardzo ważny dzień. Może nie dla wszystkich będzie szczególny, ale dla zakochanych na pewno tak.
Julia: Walentynki!
Pan Twardowski: Zgadza się. Mam dla was propozycję. Każdy z was wylosuje imię koleżanki albo kolegi z klasy i napisze jej albo jemu po polsku kartkę walentynkową. To mogą być anonimowe wyznania, napisane z przymrużeniem oka.
Aleks: A jeśli ja wylosuję na przykład Bartka, a nie Julkę? To jak? Chłopak chłopakowi?
Julia: Walentynki to święto miłości, a Bartek jest przecież twoim przyjacielem, a przyjaciół też się kocha, to chyba nie ma problemu?
Aleks: Yyy, no nie wiem, czy przyjaciel może wysłać przyjacielowi walentynkę. Stary, bez urazy, bardzo cię lubię, ale czy kocham?
Bartek: Czyli nie jestem twoim przyjacielem? Tylko kolegą? 
Aleks: A jaka to różnica?
Julia: Przyjaciołom możesz zawsze ufać. Z prawdziwymi przyjaciółmi możesz konie kraść.
Aleks: Konie kraść? Po co? Julio, co ty, oszalałaś?

Julia: Och, Aleksie! Tak się mówi, to znaczy, że jeśli masz prawdziwego przyjaciela, to masz kogoś, z kim możesz zrobić wszystko.
Aleks: Hmm, rozumiem, ale chyba i tak wolałbym wylosować dziewczynę.
Kacper: Nie martw się na zapas, może wylosujesz Julkę.
Aleks: A ty Sarę!
Kacper: Też wymyśliłeś, stary!
Julia: Proszę pana, a czy pana też będzie można wylosować?
Kacper: Czy ma pan dziewczynę?
Aleks: O rany, zaczyna się!
Pan Twardowski: W losowaniu tylko wy bierzecie udział.
Julka: Ale można panu wysłać walentynkę?
Kacper: Oho! Ktoś tu jest zakochany.
Sara: Ciekawe, kto...

0. Pan Twardowski mówi, że walentynki to dzień ważny dla każdego.
NIE, bo on mówi, że to szczególny dzień dla zakochanych.

1. Pan Twardowski mówi, że pod życzeniami walentynkowymi trzeba się podpisać.
2. Pan Twardowski sugeruje, że na kartkach nie muszą być bardzo poważne wyznania..
3. Aleks obawia się, że może wylosować kogoś tej samej płci.
4. Julia uważa, że kartek walentynkowych nie powinno się wysyłać przyjaciołom.
5. Julia rozważa kradzież konia z najlepszym przyjacielem.
6. Aleksowi wszystko jedno, czy wylosuje chłopaka, czy dziewczynę.
7. Julia prawdopodobnie chciałaby wysłać kartkę nauczycielowi.
8. Wylosowanie Pana Twardowskiego jest możliwe.
Ćwiczenia 19.I. Zwróć uwagę na kolorowe wyrazy w rozmowie i uzupełnij nimi tabelę.

Zwróć uwagę na kolorowe wyrazy w rozmowie (zadanie I, podręcznik) i uzu- pełnij nimi tabelę. Następnie odpowiedz na pytania w pierwszej kolumnie, używając wyrazu przyjaciel w liczbie mnogiej, i zapisz swoje odpowiedzi w zeszycie zgodnie z przykładem.

Przypadek

Liczba pojedyncza

Liczba mnoga

Mianownik — kto? co?
0. Kto to jest?
przyjaciele
Dopełniacz — kogo? czego?
1. Kogo dawno nie widziałaś/widziałeś?
przyjaciela
przyjaciół
Celownik — komu? czemu?
2. Komu złożysz życzenia?
Biernik — kogo? co?
3. Kogo bardzo lubisz?
Narzędnik — kim? czym?
4. Z kim lubisz spędzać czas?
Miejscownik — (o) kim? (o) czym?
5. O kim mi opowiesz?
przyjacielu
przyjaciołach
Wołacz — o!
przyjacielu!
przyjaciele!

0. To są moi fantastyczni przyjaciele.

Ćwiczenia 19.II Połącz wyrazy z ich definicjami i napisz ich niemieckie odpowiedniki.
0. znajoma/znajomy 0. ktoś kogo widujesz od czasu do czasu, ale nie znacie się bardzo dobrze
1. koleżanka/kolega
(niem. .......................)
A. ktoś, kogo kochasz, jesteście parą
2. przyjaciółka/przyjaciel
(niem. .......................)
B. ktoś, kogo znasz ze szkoły, kółka zainteresowań czy treningów, bawicie się razem
3. moja dziewczyna/mój chłopak
(niem. .......................)
C. ktoś, na kogo możesz liczyć, kto zawsze ci pomoże, bardzo bliska ci osoba

 

1 2 3
II. Porozmawiaj z koleżankami i kolegami w grupie.

1. Z czym ci się kojarzą walentynki? 

2. Co robi się w walentynki w twoim kraju?

3. Co chciałabyś/chciałbyś dostać z okazji walentynek?

4. Czy w walentynki powinno się świętować tylk omiłość, czy można celebrować także przyjaźń?

5. Czym się różni miłość od przyjaźni? Który kolor pasuje do miłości, a który do przyjaźni?

6. Kogo można nazwać prawdziwym przyjacielem? 

7. Czym się różni przyjaciel od kolegi, a kolega od znajomego?

8. Po czym można poznać, że ktoś jest zakochany?

III. Przeczytaj fragment z pamiętnika Kacpra, a następnie uporządkuj ilustracje.

Prawidłową kolejność zapisz w zeszycie w postaci liter podanych przy ilustracjach. Opowiedz swoimi słowami, co się dzisiaj wydarzyło i jak myślisz, co wydarzy się jutro w życiu bohatera. Jeśli ułożysz ilustracje w odpowiedniej kolejności, litery w zeszycie utworzą rozwiązanie.

 

14.02, 19:15

To był najgorszy dzień w moim życiu...
Kochany Pamiętniku, już chyba nic okropniejszego nie mogło mnie spotkać. Najpierw pan Twardowski zaproponował to losowanie. Było mi to na rękę, bo i tak chciałem wysłać walentynkę Sarze. Wiem... nikomu tego nie mówiłem, ale Tobie mogę. Wylosowałem Bartka, ale Zośka - Sarę, więc się wymieniliśmy. Najpierw wybierałem w księgarni najpiękniejszą kartkę walentynkową. Aleks stwierdził, że wybrałem najbrzydszą. Nie wiem, czy on jest mądrzejszy ode mnie w tych sprawach. Pokazał mi walentynkę w serca z czekolady i ocenił, że ta właśnie jest najbardziej romantyczna. Według mnie najładniejsza była z piłkarzem, który miał piłkę w serca. Chciałem ją kupić, ale przy kasie okazało się, że była najdroższa, a ja miałem przy sobie tylko jakieś resztki kieszonkowego. Musiałem kupić tańszą, taką z kaczką. W domu szukałem romantycznych wierszy. Znalazłem najlepszy. Wiedziałem, że jej się spodoba, bo Sara jest taka słodka. Słodsza niż Julka. W ogóle to najsłodsza dziewczyna, jaką znam. Napisałem na kartce:

ort.!
styl!
ort.!

Zobacz, idzie kaczka, nie zła z niej śpiewaczka.
Śpiewa głośno: kwa, kwa, kwa! Ktoś ci serce dzisiaj da!
Tfój K., Zgadnij kto.

O matko! Strzeliłem na jednej kartce trzy byki! Przecież ona teraz nie zechce ze mną rozmawiać, skoro nie umiem pisać.

21:00
Nie wierzę, wysłała mi: „Czy to Ty?” i do tego najśmieszniejszą emotikonkę i serce! To chyba muszę do niej zadzwonić?! Co robić?!