MODUŁ 19: SARA JEST NAJSŁODSZA.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

  • stopniować przymiotniki,

  • odmieniać rzeczownik przyjaciel,

  • pisowni nie z przymiotnikami,

  • słów opisujących emocje i stany,

  • jak pisać kartkę walentynkową,

  • jak wyrażać opinie i preferencje.

NOWE SŁOWA I FRAZY

anonimowy, bez urazy, coś jest komuś na rękę, można konie z kimś kraść, na zapas, płeć, strzelić byka, walentynki, wyznanie, z przymrużeniem oka

I. Przeczytaj rozmowę w klasie, a następnie zdecyduj, czy zdania są prawdziwe (TAK), czy nieprawdziwe (NIE). Uzasadnij swoje odpowiedzi.

Pan Twardowski: Kochani, niedługo zbliża się bardzo ważny dzień. Może nie dla wszystkich będzie szczególny, ale dla zakochanych na pewno tak.
Julia: Walentynki!
Pan Twardowski: Zgadza się. Mam dla was propozycję. Każdy z was wylosuje imię koleżanki albo kolegi z klasy i napisze jej albo jemu po polsku kartkę walentynkową. To mogą być anonimowe wyznania, napisane z przymrużeniem oka.
Aleks: A jeśli ja wylosuję na przykład Bartka, a nie Julkę? To jak? Chłopak chłopakowi?
Julia: Walentynki to święto miłości, a Bartek jest przecież twoim przyjacielem, a przyjaciół też się kocha, to chyba nie ma problemu?
Aleks: Yyy, no nie wiem, czy przyjaciel może wysłać przyjacielowi walentynkę. Stary, bez urazy, bardzo cię lubię, ale czy kocham?
Bartek: Czyli nie jestem twoim przyjacielem? Tylko kolegą? 
Aleks: A jaka to różnica?
Julia: Przyjaciołom możesz zawsze ufać. Z prawdziwymi przyjaciółmi możesz konie kraść.
Aleks: Konie kraść? Po co? Julio, co ty, oszalałaś?

Julia: Och, Aleksie! Tak się mówi, to znaczy, że jeśli masz prawdziwego przyjaciela, to masz kogoś, z kim możesz zrobić wszystko.
Aleks: Hmm, rozumiem, ale chyba i tak wolałbym wylosować dziewczynę.
Kacper: Nie martw się na zapas, może wylosujesz Julkę.
Aleks: A ty Sarę!
Kacper: Też wymyśliłeś, stary!
Julia: Proszę pana, a czy pana też będzie można wylosować?
Kacper: Czy ma pan dziewczynę?
Aleks: O rany, zaczyna się!
Pan Twardowski: W losowaniu tylko wy bierzecie udział.
Julka: Ale można panu wysłać walentynkę?
Kacper: Oho! Ktoś tu jest zakochany.
Sara: Ciekawe, kto...

0. Pan Twardowski mówi, że walentynki to dzień ważny dla każdego.
NIE, bo on mówi, że to szczególny dzień dla zakochanych.

1. Pan Twardowski mówi, że pod życzeniami walentynkowymi trzeba się podpisać.
2. Pan Twardowski sugeruje, że na kartkach nie muszą być bardzo poważne wyznania..
3. Aleks obawia się, że może wylosować kogoś tej samej płci.
4. Julia uważa, że kartek walentynkowych nie powinno się wysyłać przyjaciołom.
5. Julia rozważa kradzież konia z najlepszym przyjacielem.
6. Aleksowi wszystko jedno, czy wylosuje chłopaka, czy dziewczynę.
7. Julia prawdopodobnie chciałaby wysłać kartkę nauczycielowi.
8. Wylosowanie Pana Twardowskiego jest możliwe.
Ćwiczenia 19.I. Zwróć uwagę na kolorowe wyrazy w rozmowie i uzupełnij nimi tabelę.

Zwróć uwagę na kolorowe wyrazy w rozmowie (zadanie I, podręcznik) i uzu- pełnij nimi tabelę. Następnie odpowiedz na pytania w pierwszej kolumnie, używając wyrazu przyjaciel w liczbie mnogiej, i zapisz swoje odpowiedzi w zeszycie zgodnie z przykładem.

Przypadek

Liczba pojedyncza

Liczba mnoga

Mianownik — kto? co?
0. Kto to jest?
przyjaciele
Dopełniacz — kogo? czego?
1. Kogo dawno nie widziałaś/widziałeś?
przyjaciela
przyjaciół
Celownik — komu? czemu?
2. Komu złożysz życzenia?
Biernik — kogo? co?
3. Kogo bardzo lubisz?
Narzędnik — kim? czym?
4. Z kim lubisz spędzać czas?
Miejscownik — (o) kim? (o) czym?
5. O kim mi opowiesz?
przyjacielu
przyjaciołach
Wołacz — o!
przyjacielu!
przyjaciele!

0. To są moi fantastyczni przyjaciele.

Ćwiczenia 19.II Połącz wyrazy z ich definicjami i napisz ich niemieckie odpowiedniki.
0. znajoma/znajomy 0. ktoś kogo widujesz od czasu do czasu, ale nie znacie się bardzo dobrze
1. koleżanka/kolega
(niem. .......................)
A. ktoś, kogo kochasz, jesteście parą
2. przyjaciółka/przyjaciel
(niem. .......................)
B. ktoś, kogo znasz ze szkoły, kółka zainteresowań czy treningów, bawicie się razem
3. moja dziewczyna/mój chłopak
(niem. .......................)
C. ktoś, na kogo możesz liczyć, kto zawsze ci pomoże, bardzo bliska ci osoba

 

1 2 3
II. Porozmawiaj z koleżankami i kolegami w grupie.

1. Z czym ci się kojarzą walentynki? 

2. Co robi się w walentynki w twoim kraju?

3. Co chciałabyś/chciałbyś dostać z okazji walentynek?

4. Czy w walentynki powinno się świętować tylk omiłość, czy można celebrować także przyjaźń?

5. Czym się różni miłość od przyjaźni? Który kolor pasuje do miłości, a który do przyjaźni?

6. Kogo można nazwać prawdziwym przyjacielem? 

7. Czym się różni przyjaciel od kolegi, a kolega od znajomego?

8. Po czym można poznać, że ktoś jest zakochany?

III. Przeczytaj fragment z pamiętnika Kacpra, a następnie uporządkuj ilustracje.

Prawidłową kolejność zapisz w zeszycie w postaci liter podanych przy ilustracjach. Opowiedz swoimi słowami, co się dzisiaj wydarzyło i jak myślisz, co wydarzy się jutro w życiu bohatera. Jeśli ułożysz ilustracje w odpowiedniej kolejności, litery w zeszycie utworzą rozwiązanie.

 

14.02, 19:15

To był najgorszy dzień w moim życiu...
Kochany Pamiętniku, już chyba nic okropniejszego nie mogło mnie spotkać. Najpierw pan Twardowski zaproponował to losowanie. Było mi to na rękę, bo i tak chciałem wysłać walentynkę Sarze. Wiem... nikomu tego nie mówiłem, ale Tobie mogę. Wylosowałem Bartka, ale Zośka - Sarę, więc się wymieniliśmy. Najpierw wybierałem w księgarni najpiękniejszą kartkę walentynkową. Aleks stwierdził, że wybrałem najbrzydszą. Nie wiem, czy on jest mądrzejszy ode mnie w tych sprawach. Pokazał mi walentynkę w serca z czekolady i ocenił, że ta właśnie jest najbardziej romantyczna. Według mnie najładniejsza była z piłkarzem, który miał piłkę w serca. Chciałem ją kupić, ale przy kasie okazało się, że była najdroższa, a ja miałem przy sobie tylko jakieś resztki kieszonkowego. Musiałem kupić tańszą, taką z kaczką. W domu szukałem romantycznych wierszy. Znalazłem najlepszy. Wiedziałem, że jej się spodoba, bo Sara jest taka słodka. Słodsza niż Julka. W ogóle to najsłodsza dziewczyna, jaką znam. Napisałem na kartce:

ort.!
styl!
ort.!

Zobacz, idzie kaczka, nie zła z niej śpiewaczka.
Śpiewa głośno: kwa, kwa, kwa! Ktoś ci serce dzisiaj da!
Tfój K., Zgadnij kto.

O matko! Strzeliłem na jednej kartce trzy byki! Przecież ona teraz nie zechce ze mną rozmawiać, skoro nie umiem pisać.

21:00
Nie wierzę, wysłała mi: „Czy to Ty?” i do tego najśmieszniejszą emotikonkę i serce! To chyba muszę do niej zadzwonić?! Co robić?!


Ćwiczenia 19.III Wstaw pogrubione wyrazy z pamiętnika Kacpra w odpowiednie miejsca.

Wstaw pogrubione wyrazy z pamiętnika Kacpra w odpowiednie miejsca w tabeli zgodnie z przykładem. Pamiętaj o zamianie odmienionej formy na podstawową.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Przyjrzyj się obrazkom, przeczytaj ich opisy i odpowiedz na pytania.


1. Na który tort masz największą ochotę i dlaczego?

2. Które wyrazy opisujące wszystkie torty wpłynęły na twoją decyzję?

3. Czym różnią się te 3 wyrazy?

Stopniowanie przymiotnika to taka operacja, dzięki której możemy pokazać, że jakaś cecha jest coraz bardziej intensywna. Mamy 3 stopnie przymiotnika – równy, wyższy i najwyższy. Stopień równy to przymiotnik w formie podstawowej, np. Tort owocowy jest pyszny. Stopnia wyższego używamy, kiedy chcemy coś porównać, np. Tort czekoladowy jest pyszniejszy niż owocowy. Stopień najwyższy pokazuje, że jakaś cecha jest najsilniejsza na tle określonej grupy, np. Tort kokosowy jest najpyszniejszy ze wszystkich tortów.

 

Ćwiczenia 19.III Wybierz właściwą formę zgodnie z przykładem.

PORÓWNANIE

Kiedy chcesz porównać dwa elementy, użyjesz przymiotnika w stopniu wyższym i jednej z tych konstrukcji:
niż + mianownik -> Samochód mamy jest szybszy niż samochód taty.
od + dopełniacz -> Samochód mamy jest szybszy od samochodu taty.

Kiedy chcesz pokazać, że jakaś cecha się nasila, użyjesz także przymiotnika w stopniu wyższym i wyrazu coraz:
Aleks piecze coraz słodsze ciasta.

Kiedy chcesz powiedzieć, że jakiś element ma najbardziej intensywną cechę
w całej grupie, użyjesz przymiotnika w stopniu najwyższym i jednej z tych konstrukcji:
z (ze) + dopełniacz -> Bazyl jest najpiękniejszym psem ze wszystkich psów na osiedlu.
w/na + miejscownik -> Bazyl jest najpiękniejszym psem na całym osiedlu.

0. Aleks jest (szczupły/szczuplejszy/najszczuplejszy) niż rok temu.

1. To nowe kino jest teraz w naszym mieście.

2. Bartek czyta coraz książki.

3. Kto jest uczniem w twojej klasie?

4. Dziadek Mietek jest w całej rodzinie bliźniaków.

5. Kacper biega na coraz [6] dystanse.

 

Ćwiczenia 19.V Uzupełnij tabelę zgodnie z przykładem.

IV. Podyskutuj w grupie. Odpowiedzi uzasadnij. W swoich opiniach użyj zwrotów z ramki.

Wydaje mi się, że... / To trudno wyjaśnić, ale jestem pewna/pewny, że... / Mam wrażenie, że... / Trudno powiedzieć, ale myślę, że...

Kto jest

1. grzeczniejszy – Kacper czy Bartek?

2. ładniejszy – Julka czy Sara?

3. zabawniejszy – Kacper czy Aleks?

4. spokojniejszy – Bartek czy Sara?

5. bardziej śmiały – Zosia czy Julka?

6. najfajniejszy spośród bohaterów?

7. najmądrzejszy spośród bohaterów?

8. najciekawszy spośród bohaterów?

9. najnudniejszy spośród bohaterów?

10. najukochańszy na świecie?

V. Podyskutuj w grupie. Odpowiedzi uzasadnij.

Które zwierzę jest najmniejsze, najstraszniejsze, największe, najbardziej niebezpieczne, najładniejsze, najsłodsze, szybsze niż, cięższe niż, większe od, mniejsze niż... w każdej z tych grup:

1. wieloryb – rekin – złota rybka Julki 

2. lew – małpa – tygrys

3. Bazyl Bartka – kot – wilk

4. motyl – karaluch – pająk

5. smok – syrenka – koziołki

PREFERENCJE

Kiedy chcesz powiedzieć, co wolisz, możesz użyć takich zwrotów: 

  • Wołałabym/Wolałbym raczej... (pójść do parku niż do szkoły).

  • (Ta sukienka) ... podoba mi się bardziej ... (niż ta/od tej).

  • (Ta gra) ... podoba mi się najbardziej ... (ze wszystkich gier).

 

VI. Wyraź swoje preferencje. Odpowiedzi uzasadnij:
Co wolisz/Co ci się bardziej podoba:
0. kota czy psa? Wolę psa, bo pies jest bardziej towarzyski od kota.
1. lato czy zimę?
2. pizzę czy frytki?
3. miłość czy przyjaźń?

4. czas ze smartfonem czy z przyjaciółmi?
5. ciasto czy lody?
6. polski czy niemiecki?
7. sport czy taniec?
8. czekoladki czy walentynkę?
9. colę czy wodę?

VII. Kacper jest podekscytowany faktem, że wyznał Sarze swoje uczucia. A jakie emocje/stany możemy wyczytać z tych twarzy? Zapisz numer twarzy i odpowiedni wyraz w zeszycie.

szczęśliwy, znudzony, zdziwiony, wystraszony, dumny, zakochany, wdzięczny, smutny, zawstydzony, zły, zadowolony

 

0. szczęśliwy

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Ćwiczenia 19.VI Wybierz dwa wyrazy z ramki i narysuj w zeszycie jak wyglądasz, kiedy jesteś...

szczęśliwa, smutny, przestraszona, zdziwiony, zła, zakochany

Ćwiczenia 19.VII Uzupełnij zdania wyrazami z ramki.

szczęśliwa, wdzięczni, zakochany, zła, dumni, przestraszone, zdziwiona, zadowolony, zawstydzony, smutna, znudzony

0. To dziecko jest przestraszone, kiedy musi spać w ciemnym pokoju. 

1. Kacper nie może przestać myśleć o Sarze, on chyba jest naprawdę .

2. Bartek wygrał konkurs przyrodniczy. Jego rodzice są bardzo .

3. Sara jest bo dostała walentynkę od tajemniczego wielbiciela.

4. Ostatnia lekcja nie była zbyt ciekawa, Aleks był i ziewał cały czas.

5. Julia jest , bo dostała walentynkę od Aleksa, a nie od Kacpra.

6. Pan Twardowski jest bardzo z prac swoich uczennic i uczniów.

7. Ta dziewczynka jest bardzo , bo jej babcia leży w szpitalu.

8. Bartek był trochę , kiedy dyrektor gratulował mu wygranej.

9. Mama była naprawdę , kiedy zobaczyła, że nie posprzątałem pokoju.

10. Jesteśmy panu Twardowskiemu, że nas ciekawie uczy.

O czym warto pamiętać, kiedy przygotowujesz kartkę walentynkową: 

  • możesz kupić gotową kartkę, ale jeszcze piękniej wygląda ta, którą wykonasz własnoręcznie,

  • zawsze pisz coś miłego; może to być gotowy wiersz, złota myśl albo własny tekst,

  • wszystkie zwrot do adresatki/adresata należy pisać wielką literą, np. Ci, Ciebie, Tobie, Twój,

  • jeśli nie wiesz, jak się pisze jakieś słowo, sprawdź jego ortografię,

  • możesz się podpisać albo i nie :).

 

VIII. Zróbcie w grupie losowanie i napiszcie sobie nawzajem kartki walentynkowe.

Kacper, pisząc do Sary, popełnił kilka błędów, a potem się ich wstydził. Ucz się na błędach Kacpra i poznaj zasady pisowni nie z przymiotnikami.

Nie z przymiotnikami w stopniu równym piszemy łącznie, czyli razem, np. niebrzydki, niezła, niegłupie

Inaczej będzie, kiedy przymiotnik jest w stopniu wyższym i najwyższym, wtedy nie zapiszemy oddzielnie, np. nie brzydszy, nie najbrzydszy, nie gorsza, nie najgorsza, nie głupsze, nie najgłupsze.

IX. Przerysuj tabelę do zeszytu i uzupełnij ją zgodnie z przykładem.