MODUŁ 2: DOBA MA TYLKO 24 GODZINY!.

DZIŚ DOWIESZ SIĘ:

• co to jest czasownik.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

• odczytywać godziny i układać plan dnia,

• rozróżniać czasowniki umieć, wiedzieć, znać,

• uczyć.

NOWE SŁOWA

kazać, mieć nos na kwintę, odrabiać pracę domową, postanowić, umieć, wiedzieć, wziąć się w garść, zainspirować, zamieniać się w słuch, znać

I. Posłuchaj tekstu, a następnie zapisz w zeszycie odpowiedzi na pytania.

1. Dlaczego Kacper jest smutny?
2. Kto zaproponował Kacprowi pomoc?
3. Kiedy Kacper chce odrabiać prace domowe?
4. W jakie dni Kacper ma dodatkowy angielski?
5. Do jakiego kółka zainteresowań należy?
6. Na jakie zajęcia dodatkowe chodzi Julka?
7. Jakich języków uczy się Julka?
8. Na jakie zajęcia dodatkowe chodzi Bartek?
9. Kto może pomóc Kacprowi w dobrej organizacji?
10. Dlaczego Julka postanawia znaleźć resztę przyjaciół?

 Jest początek roku szkolnego, więc dzieci mają nowe plany zajęć, dlatego dziś nauczysz się, jak po polsku odczytuje się godziny. W tym module zajmiemy się systemem formalnym, czyli takim, który składa się z 24 (dwudziestu czterech) godzin. Używa się go w sytuacjach oficjalnych, np. wizyta u lekarza, dentysty, informacja na dworcu kolejowym, przystanku autobusowym, czy kiedy podaje się formalny plan dnia. Spójrz na tabelkę i przeczytaj godziny na głos. Zwróć uwagę na różnicę gramatyczną między pytaniem „Która godzina?” a „O której godzinie…?”.

Przykłady:
Która godzina? (13:00) Trzynasta.
Która godzina? (21:00) Dwudziesta pierwsza.
Polski – 9:00 -> Polski – dziewiąta.
Trening – 16:00 -> Trening – szesnasta

 

 

O której jest lekcja polskiego? (9:00) O dziewiątej.
O której jest trening? (16:00) O szesnastej.

II. Przeczytaj głośno plan zajęć Kacpra. Jak myślisz, co Kacper robi wieczorem?