MODUŁ 20: ŻYJ EKOLOGICZNIEJ.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

  • słownictwa związanego z ochroną środowiska,

  • jak zachowywać się ekologicznie,

  • jak stopniować przysłówek,

  • jak odmieniać rzeczownik pieniądz w liczbie mnogiej,

  • jak pisać nie z przysłówkami.

NOWE SŁOWA I FRAZY

deptać zieleń, kontakt (elektryczny), marnować, oszczędzać, pojemnik, prąd, segregować śmieci, środowisko, świeże powietrze, szkodliwy, wielorazowe opakowanie, woreczki foliowe, wyłączać światło, zakręcać wodę w kranie

Posłuchaj dialogu i zapisz brakujące wyrazy w zeszycie.
Zosia: Usiądźmy tam dalej 0 w cieniu. Jest ciepło, prawda?
Julka: Tak, cudownie! Każdego dnia jest coraz .
Bartek: Hej dziewczyny! Co tam u was? Jak mija wam przerwa?
Julka: Dobrze. Jemy kanapki. smakują na świeżym powietrzu. Chcesz jedną?
Bartek: Co to jest? Kanapki w woreczkach foliowych? Plastikowe widelce do sałatki?
Julka: Bartek, o co ci chodzi?
Bartek: To nieekologiczne. Plastik jest szkodliwy dla naszego środowiska.
Julka: Ale ja dbam o nasze środowisko: oddaję potrzebującym za małe ubrania i używam ekologicznych kosmetyków.
Bartek: To za mało. Powinnaś kupować rzeczy i używać produktów wyłącznie w wielorazowych opakowaniach. Poza tym rzadziej proś rodziców o podwiezienie, a przyjeżdżaj rowerem do szkoły, tak jak ja.
Julka (ze łzami w oczach, łamiącym głosem): Łatwo ci mówić, bo mieszkasz dużo szkoły niż ja.
Zosia: Daj spokój, Bartek! My, niż inni, segregujemy śmieci: papier wrzucamy do niebieskiego pojemnika, szkło do zielonego pojemnika, a plastik – do żółtego. Poza tym oszczędzamy wodę i prąd. Lepiej porozmawiaj ze swoim przyjacielem, Kacprem, który niż my dba o ekologię. Spójrz! Właśnie gra w piłkę, depcząc zieleń.
Bartek: A może chciałybyście zaangażować się w akcję ekologiczną „ zieleni, mniej śmieci”?
Julka: Na czym polega ta akcja?
Bartek: Jeśli chcecie wiedzieć więcej na ten temat, zostańcie dziś po lekcji.
Zosia: Dobrze, pójdziemy, jeśli przeprosisz Julkę i będziesz dla nas milszy.
Bartek: A czy mógłbym dostać jedną kanapkę?
Zosia: Nie! Kanapki opakowane w plastikowe woreczki są nieekologiczne, a więc nie możesz ich jeść.
Zosia: Dobrze, pójdziemy, jeśli przeprosisz Julkę i będziesz dla nas milszy.
Bartek: A czy mógłbym dostać jedną kanapkę?
Zosia: Nie! Kanapki opakowane w plastikowe woreczki są nieekologiczne, a więc nie możesz ich jeść.

II. Odpowiedz na pytania do tekstu i spoza tekstu.

1. Gdzie znajdują się Zosia, Julka i Bartek?

2. Co jedzą Zosia i Julka? Czy Bartek też ma coś do jedzenia?

3. Dlaczego Bartek krytykuje Julkę i Zosię?

4. Jak dziewczyny reagują na słowa Bartka?

5. Jak Zosia i Julka dbają o środowisko?

6. Co Bartek proponuje dziewczynom?

7. Czy Bartek dostaje coś do jedzenia? Dlaczego tak lub nie?

8. Jak myślisz: Czy ty jesteś ekologiczna/y?

9. Jak dbasz o środowisko?

10. Czy w twojej szkole są jakieś akcje ekologiczne?

Odpowiedzi:

1. Zosia,Julka i Bartek znajdują się w szkole, na przerwie wyszli na zewnątrz, prawdopodobnie na plac szkolny.

2. Zosia i Julka jedzą kanapki. Bartek nie ma nic do jedzenia, dlatego dziewczyny proponują mu jedną kanapkę.

3. Bartek krytykuje Zosię i Julkę za to, że kanapki zapakowały w woreczki foliowe. Barek uważa, że to nieekologiczne. Mówi, że Zosia robi za mało dla środowiska. Daje jej rady, jak powinna dbać o środowisko.

4. Julce jest przykro. Ma łzy w oczach. Zosia próbuje bronić siebie i koleżanki.

5. Zosia i Julka segregują śmieci, oszczędzają wodę i prąd.

6. Bartek proponuje dziewczynom wzięcie udziału w akcji  ekologicznej „Więcej zieleni, mniej śmieci”.

7. Bartek nie dostaje nic do jedzenia od dziewczyn, gdyż one mają tylko kanapki zapakowane w plastikowe opakowania, a to jest nieekologiczne. 

Ćwiczenia 20.I Quiz ekologiczny. Odpowiedz na pytania i dowiedz się, czy dbasz o środowisko. Następnie zrób test koleżance/koledze. Wyniki quizu znajdziesz w kluczu.

1. Czy segregujesz śmieci? Czy papier, szkło i plastik wyrzucasz do oddzielnych kontenerów?

2. Czy dbasz o porządek na podwórku i na ulicy?

3. Czy zawsze wyłączasz światło, gdy wychodzisz z danego pomieszczenia?

4. Czy zakręcasz wodę w kranie, gdy bierzesz prysznic lub myjesz zęby?

5. Czy robiąc zakupy, używasz własnych, wielorazowych toreb?

6. Czy podczas zakupów zwracasz uwagę na rodzaj opakowania produktów?

7. Czy starasz się dowiadywać, skąd pochodzą produkty spożywcze, które jesz?

8. Czy próbujesz nie marnować jedzenia?

9. Czy wyjmujesz z kontaktu ładowarkę do telefonu?

10. Czy wyłączasz z prądu urządzenia, z których nie korzystasz?

11. Czy starasz się wykorzystywać kartki zapisane tylko na jednej stronie?

12. Czy oddajesz innej osobie przeczytane książki i/lub za małe ubrania?

III. Przeczytaj na głos wszystkie przysłówki z tabeli.


Zapamiętaj!

Konstrukcje ze stopniem wyższym i najwyższym przysłówka.

1. NIŻ
2. OD(E)
3. CORAZ
4. IM..., TYM...
5. Z/ZE

Julka wygląda lepiej niż my.
Julka wygląda lepiej od nas.
Jest coraz cieplej.
Im dłużej śpisz, tym krócej pracujesz.
Julka wygląda najlepiej ze wszystkich.

20.II Uzupełnij tabelę, a potem przeczytaj wszystkie przysłówki na głos. Następnie zaznacz na kolorowo alternacje, czyli zmiany spółgłosek.

Stopniowanie przysłówków

Stopień

Stopień

Stopień

REGULARNIE (-ej, naj-)
równy
wyższy
najwyższy
ciekawie
miło
wesoło


cicho

zdrowiej

 

dłużej
 
prościej
najciekawiej
najmilej
najweselej

najstarzej

najprościej

krótko


blisko

prędko

 
wyżej

szerzej
 
chudziej 



najbliżej
 
najprędzej
NIEREGULARNIE dużo/wiele
mało
dobrze
źle






OPISOWO
kolorowo
bardziej elegancko

III. Wybierz właściwą formę. Stopień wyższy przymiotnika czy przysłówka?

0. Kraków jest ładniejszy/ładniej od Łodzi.
Na wsi jest teraz ładniejszy/ładniej niż w mieście.

1. Mój latawiec wygląda niż twój.
Bazyl jest niż pies sąsiada.

2. Jutro będzie niż dzisiaj.
Maj jest niż kwiecień.

3. Mój pokój jest od twojego.
Na korytarzu jest niż w pokoju.

4. To słowo jest wymówić niż tamto.
Ten tekst jest od tamtego.

5. jest powiedzieć niż zrobić.
To opowiadanie jest niż tamto.

6. Ewa czuje się niż ostatnio.
To ciastko jest od tamtego z czekoladą.

7. Mamy dom niż oni.
Mam teraz czasu niż w zeszłym roku.

8.Zosia zna Julkę niż Sara.
Znalazłem kij.

Ćwiczenia 20.IV Wpisz formy stopnia najwyższego przysłówka (naj...).
0. Ona/on robi to najlepiej (dobrze) ze wszystkich.
1. wstaje w soboty. opowiada o polskiej kulturze.

2. śpiewa. pływa.
3. gotuje. je.



4. się wspina. biega.

5. i kopie piłkę. opowiada żarty. odrabia pracę domową. Pisze tekstów po polsku.




6. wie o dinozaurach. Żyje ze wszystkich dzieci w klasie.

7. wygląda w zielonym kolorze. opiekuje się psami w schronisku.

 

8. merda ogonem, gdy widzi Bartka.

A ty? Co robisz najlepiej? Co najlepiej robią twoja mama i twój tata?

 

 

 

 

 

IV. Wujek Julki bardzo lubi pieniądze. Przeczytaj na głos, co on często mówi. Czy zauważyłaś/łeś, że forma pieniądze się zmienia?

To są moje pieniądze

Potrzebuję pieniędzy.

Żyję dzięki pieniądzom.

Mam pieniądze.

Interesuję się pieniędzmi.

Myślę o pieniądzach.

O! Moje kochane pieniądze!

Ćwiczenia 20.V Uzupełnij zdania właściwą formą rzeczownika pieniądze. W nawiasie napisz odpowiednie pytanie zgodnie z przykładem.

0. Nie mam dużo (czego?) pieniędzy. 

1. To są pie .

2. Potrzebujemy więcej  pie.

3. Czekam na pie, które zarobiłem, roznosząc gazety.

4. Przyglądam się pie, które liczy kasjerka.

5. Nie mamy " required> pie .

6. On marzy o pie.

7. Kupił rower dzięki pie zarobionym w wakacje.

8. Czy możesz dać mi trochę pie?

V. Przeczytaj wyrazy w tabelkach i porównaj pisownię nie.