MODUŁ 24: POWTÓRZENIE LEKCJI 19–23.

DZIŚ POWTÓRZYSZ

materiał z modułów 19–23, a więc w kolejnych typach zadań certyfikatowych, które dziś poznasz, wystąpią między innymi:

  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka,

  • czasy gramatyczne i aspekt czasownika,

  • nazwy wykonawców czynności,

  • czytanie dat,

  • pytania o drogę,

  • odmiana rzeczowników przyjaciel i pieniądze,

  • słownictwo związane z wyrażaniem emocji, z ochroną środowiska, biografią, z rozwiązywaniem zagadek i wynalazkami,

  • pisownia nie z wybranymi częściami mowy oraz pisownia rz:ż.

I. Przeczytaj nazwiska znanych Polaków, które są poniżej. Następnie posłuchaj wykładu i połącz osoby z datą ich urodzin.
Znani Polacy Data urodzin
0. Mikołaj Kopernik A. 5 maja 1846 r.
1. Maria Skłodowska-Curie B. 29 września 1943 r.
2. Henryk Sienkiewicz C. 2 lipca 1923 r.
3. Władysław Reymont D. 19 lutego 1473 r.
4. Czesław Miłosz E. 29 stycznia 1962 r.
5. Lech Wałęsa F. 7 listopada 1867 r.
6. Wisława Szymborska G. 18 maja 1920 r.
7. Olga Tokarczuk H. 30 czerwca 1911 r.
8. Karol Wojtyła I. 7 maja 1867 r.
0 1 2 3 4 5 6 7 8
II. Przeczytaj zdania w tabeli na temat książek kryminalnych dla dzieci. Następnie posłuchaj wykładu i zaznacz właściwą odpowiedź.
Marta Guzowska pisze tylko książki dla dzieci.
Autorka ma własne dzieci.
Detektywi z Tajemniczej 5 to jedna powieść kryminalna.
Bohaterami Detektywi z Tajemniczej 5 są dwie dziewczyny i chłopak.
Ania i Piotrek to rodzeństwo.
Książki przedstawiają kradzież lub zaginięcie.
Ania i Piotrek próbują na własną rękę prowadzić śledztwo.
Książka jest dla dzieci powyżej 10. roku życia.
Zagadki przedstawione w książce są łatwe.
III. Przeczytaj teksty na różne tematy i podkreśl poprawną formę wyrazów podanych w nawiasach. Następnie zaznacz właściwe odpowiedzi zgodnie z podanym przykładem.
Przykład:
Mój opiekun, Bartek, opowiada mi codziennie o swoich (przyjaciele, przyjaciółmi, przyjaciołach). Dzięki temu wiem, kim są i co lubią robić. Ostatnio Bartek najczęściej i najlepiej mówi o Zosi. Chyba darzy ją specjalnym uczuciem.
0. Z tekstu wynika, że Bartek:
a. jest zakochany w Zosi.
b. nie lubi Zosi.
c. źle mówi o Zosi.

Olga Tokarczuk to jedna z (dobrych, najlepiej, najlepszych) polskich pisarek. Już jako nastolatka pisała wiersze i opowiadania. Jednak popularność zyskała dzięki swoim powieściom.
1. Z tekstu wynika, że Olga Tokarczuk:
a. jest najlepszą polską pisarką.
b. jest jedną z najlepiej zarabiających polskich pisarek.
c. wcześnie zaczęła pisać.

Jeśli chcecie zaangażować się w akcję ekologiczną „(Więcej, Większą, Wielką) zieleni, mniej śmieci”, zostańcie dziś po lekcji w sali gimnastycznej. Celem akcji jest zwiększenie świadomości ekologicznej społeczności szkolnej.
2. Z tekstu wynika, że akcja ekologiczna:
a. ma na celu edukację ekologiczną uczniów.
b. jest związana z uprawianiem gimnastyki.
c. odbędzie się w czasie lekcji.

Obchodzony 8 marca Dzień Kobiet to święto międzynarodowe, (bardziej znany, bardziej znane, bardzo znane) w Polsce niż w Niemczech. W tym dniu składa się życzenia wszystkim kobietom i dziewczynom, daje się im kwiaty lub drobne upominki.
3. Z tekstu wynika, że Dzień Kobiet:
a. obchodzi się tylko w Polsce.
b. wiąże się z dawaniem kobietom i dziewczynom dużych prezentów.
c. to święto obchodzone w wielu krajach.

Kacper, Bartek i Aleks spotkali się w sobotę po południu. Postanowili ustalić plan działania, ponieważ chcieli znaleźć złodziei, którzy wkradli się do szkoły. Dziewczyny (chodziły, pójdą, poszły) do domu Julii, bo nie spodobał im się pomysł chłopców.
4. Z tekstu wynika, że:
a. dziewczyny nie próbowały szukać złodziei.
b. chłopcy chcieli na własną rękę ukarać złodziei.
c. chłopcy mieli świetny pomysł dla dziewczyn.

Gdy dorosnę, (zostaję, zostanę, będę stawać się) podróżnikiem. Będę zdobywał wiedzę o czymś dotąd nieznanym, odkrywał nowe obszary. Będę także zdobywał trudno dostępne szczyty. Stanę się sławny.
5. Z tekstu wynika, że chłopiec:
a. chce podróżować po znanych obszarach.
b. chce zostać znanym odkrywcą.
c. jest już dorosły, ale jeszcze nie jest sławny.

Wczoraj Zosia pokłóciła się z Julką. Poszło o drobiazg. Zosia chciała pojeździć z Julką rowerem, a Julka wolała iść na spacer. Ostatecznie dziewczyny postanowiły pojeździć na rolkach. Obiecały, że już nigdy więcej się nie (pokłócą, kłócą, kłóciły).
6. Z tekstu wynika, że Zosia i Julka:
a. jeździły na rowerze i spacerowały.
b. pokłóciły się i zabrały rolki do domu.
c. miały konflikt, ale szybko znalazły rozwiązanie.

1 2 3 4 5 6
1 2 3 4 5 6
IV. Przeczytaj pytania i podkreśl właściwe odpowiedzi zgodnie z podanym przykładem.
 
Bartek Kacper
0. Kacprze, z kim chcesz spędzić sobotę?
  1. Z moimi przyjaciółmi.
  2. O moich przyjaciołach.
  3. To moi przyjaciele.
1. Mam nowy rower. Co o nim sądzisz?
  1. Myślę, że jest wspaniale.
  2. Myślę, że jest wspanialszy.
  3. Myślę, że jest wspaniały.
2. Może kupimy sobie lody?
  1. Niestety, nie mam pieniądze.
  2. Niestety, nie mam pieniędzy.
  3. Niestety, nie mam pieniędzmi.
3. Co planujesz robić w weekend?
  1. Będę grał w piłkę nożną.
  2. Gram w piłkę nożną.
  3. Grałbym w piłkę nożną.
4. Długo chorowałeś. Jak się teraz czujesz?
  1. Czuję się lepszy.
  2. Czuję się lepiej.
  3. Czuję się najlepszy.
5. Czy wiesz, jak dojść do tego muzeum?
  1. Idź prosto. Potem skręć do lewa.
  2. Idź po prostu.
  3. Idź prosto. Potem skręć w lewo.
6. Co pan Twardowski robił tak długo na policji?
  1. Rozmawiał z policjantem.
  2. Porozmawiał z policjantem.
  3. Będzie rozmawiać z policjantem.

 

0 1 2 3 4 5 6
a

Pisanie

CZAS: 60 minut

W tej części egzaminu znajdują się trzy zestawy. W każdym zestawie są dwa zadania a i b. Należy wybrać tylko jeden zestaw i wykonać obydwa zadania (a i b) z danego zestawu, zgodnie z poleceniami, np.

  • zestaw nr 1 – zadanie a i b z zestawu nr 1 lub

  • zestaw nr 2 – zadanie a i b z zestawu nr 2 lub

  • zestaw nr 3 – zadanie a i b z zestawu nr 3.

ZASADY OCENIANIA ZADAŃ Kryteria oceny:

 

  • wykonanie zadania (treść, długość, forma, kompozycja)

 

0–10 p.

 

  • bogactwo językowe

 

0–10 p.

 

  • poprawność językowa

 

0–10 p.
 
RAZEM: maksymalnie 30 p.


Pamiętaj! Wybierz tylko jeden zestaw i wykonaj obydwa zadania (a i b) z tego samego zestawu.

 

ZESTAW I

 
a

Napisz wiadomość koleżance/koledze, w której wyjaśnisz, jak dojechać lub dojść ze szkoły do twojego domu.

30 słów

b

W twojej szkole było włamanie, napisz o tym wydarzeniu opowiadanie. Uwzględnij następujące informacje:

  • kiedy to się stało,

  • jakie ślady zostawili włamywacze,

  • co ukradli,

  • kto zawiadomił policję,

  • kto prowadzi śledztwo i kto jest podejrzanym,

  • jak społeczność szkolna zareagowała na włamanie.

170 słów

 

 

ZESTAW II

 
a

Chcesz zorganizować akcję ekologiczną. Napisz ogłoszenie, w którym:

  • napiszesz, jak nazywa się ta akcja,

  • jaki ma cel,

  • zachęcisz do uczestnictwa w tej akcji,

  • podasz datę i miejsce spotkania osób zainteresowanych.

40 słów

b

Opisz swoją przyjaciółkę/swojego przyjaciela. Napisz:

  • kim jest ta osoba,

  • kiedy i gdzie się spotkaliście,

  • jakie cechy i zainteresowania ma ta osoba,

  • co lubicie robić razem,

  • dlaczego jest twoją przyjaciółką/twoim przyjacielem.

160 słów

 .

 

ZESTAW III

 
a

Napisz kartkę walentynkową dla osoby, którą kochasz lub lubisz.

30 słów

b

„Czy wynalazki są potrzebne?” – napisz tekst argumentacyjny, w którym:

  • napiszesz, czym jest wynalazek,

  • podasz przykłady wynalazków,

  • napiszesz, kiedy wynalazki służą dobru człowieka, a kiedy są dla niego

    niebezpieczne,

  • podasz argumenty za i/lub przeciw,

  • przedstawisz swoją opinię na ten temat.

170 słów

Mówienie

CZAS: do 15 minut
ZESTAW 1
Zadanie 1a. Opis fotografii
Popatrz na fotografię i opisz ją. Powiedz:

  • kogo widzisz,

  • jak wyglądają te osoby,

  • gdzie są,

  • co robią.

Zadanie 1b. Wypowiedź na podstawie fotografii

Popatrz na fotografię i wypowiedz się, czy tobie i twojej rodzinie można by zrobić takie zdjęcie. Dlaczego tak/nie? Opowiedz o tym, jak dbasz o środowisko.

Zadanie 2. Sytuacja komunikacyjna i dialog z egzaminatorem

Przeczytaj scenariusz sytuacji komunikacyjnej. W rozmowie egzaminator odegra rolę koleżanki/kolegi.

Twoja koleżanka/twój kolega planuje cię odwiedzić pierwszy raz. Niestety, zgubił(a) się. Dzwoni do ciebie. Wyjaśnij:

  • gdzie dokładnie mieszkasz,

  • jak najłatwiej do ciebie dojechać,

  • co może być pomocne w szukaniu twojego domu.

 

Mówienie

CZAS: do 15 minut
ZESTAW 2
Zadanie 1a. Opis fotografii
Popatrz na fotografię i opisz ją. Powiedz:

  • kogo widzisz,

  • jak wyglądają te osoby,

  • gdzie są,

  • co robią.

Zadanie 1b. Wypowiedź na podstawie fotografii

Popatrz na fotografię i wypowiedz się, czy znasz kogoś, komu można by zrobić takie zdjęcie? A może ty interesujesz się wynalazkami? Dlaczego tak/nie? Opowiedz o przełomowych wynalazkach i odkryciach.

Zadanie 2. Sytuacja komunikacyjna i dialog z egzaminatorem

Przeczytaj scenariusz sytuacji komunikacyjnej. W rozmowie egzaminator odegra rolę mamy/taty.

Rodzice dowiedzieli się, że całą noc grałaś/grałeś na konsoli. Chcą dać ci karę. Przekonaj ich:

  • że musiałaś/musiałeś grać tak długo,

  • że kara nie jest konieczna,

  • że dobrze wiesz, co wolno, a czego nie wolno ci robić,

  • że zrobisz coś, o co dawno cię prosili.

Dodatkowe gry i zabawy powtórzeniowe I

Zosia, Kacper, Bartek, Aleks, Julka i Sara chcą założyć zespół muzyczny. Muszą uzgodnić, kto w zespole będzie śpiewał i grał na danym instrumencie. Znasz ich trochę, więc możesz pomóc im podzielić role zgodnie z przykładem. Uzasadnij swoją opinię.

wokal, gitara, bas, perkusja, skrzypce, pianino, saksofon

0. Myślę, że wokalistką będzie Julka, bo ona pięknie śpiewa.

Dodatkowe gry i zabawy powtórzeniowe II
Znajdź w internecie informacje na temat rekordów Guinnessa w kategoriach wy- mienionych poniżej. Zaprezentuj je na forum klasy. Możesz podać też rekordy w innych kategoriach.

  • najwyższa żyrafa na świecie,
  • najmniejszy koń na świecie,
  • najszybszy bieg z jajkiem na łyżce,
  • najcięższy rower świata,
• najdłuższa pizza świata,
• największa choinka z klocków Lego,
• najstarszy maratończyk świata,
• najwięcej osób myjących twarz online.
Dodatkowe gry i zabawy powtórzeniowe III

Pracuj z koleżanką/kolegą. Podaj jeden wybrany wyraz z ramki i zapytaj koleżankę/kolegę o pisownię tego wyrazu z nie. Czy pamiętacie reguły dotyczące pisowni nie z przymiotnikami i przysłówkami?

brzydki, często, najładniejszy, zła, źle, tam, najgorzej, fajnie, fajniej, dobrze, gorsza, dobra, ekologicznie, szybciej, najmądrzejsze, zawsze, bardzo

0. brzydki – niebrzydki

Dodatkowe gry i zabawy powtórzeniowe IV

Baw się z koleżanką/kolegą lub z grupą. Pokaż daną emocję mimiką twarzy lub ruchami ciała. Twoja koleżanka/twój kolega musi odgadnąć, co to za uczucie. Propozycje emocji są w ramce.

znudzenie, szczęście, zdziwienie, strach, obawa, duma, zakochanie, wdzięczność, smutek, zawstydzenie, złość, zadowolenie, satysfakcja
Dodatkowe gry i zabawy powtórzeniowe V
Powiedz, co czujesz, gdy:

0. nauczyciele cię chwalą?

Gdy nauczyciele mnie chwalą, czuję dumę/czuję się dumna/dumny.


  • lekcja jest nudna,
  • źle spałaś/spałeś w nocy,
  • ktoś sprawi ci przykrość,
  • dostaniesz anonimową walentynkę,
  • jesteś głodna/głodny,
  • wygrasz konkurs w szkole,
• twoja babcia jest chora,
• twoja siostra/twój brat zrobi bałagan w pokoju,
• dostaniesz prezent,

• ktoś przyłapie cię na kłamstwie,
• boli cię ząb,
• boisz się dużego psa?

Co czujesz teraz?