MODUŁ 24: POWTÓRZENIE LEKCJI 19–23.

DZIŚ POWTÓRZYSZ

materiał z modułów 19–23, a więc w kolejnych typach zadań certyfikatowych, które dziś poznasz, wystąpią między innymi:

  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka,

  • czasy gramatyczne i aspekt czasownika,

  • nazwy wykonawców czynności,

  • czytanie dat,

  • pytania o drogę,

  • odmiana rzeczowników przyjaciel i pieniądze,

  • słownictwo związane z wyrażaniem emocji, z ochroną środowiska, biografią, z rozwiązywaniem zagadek i wynalazkami,

  • pisownia nie z wybranymi częściami mowy oraz pisownia rz:ż.

I. Przeczytaj nazwiska znanych Polaków, które są poniżej. Następnie posłuchaj wykładu i połącz osoby z datą ich urodzin.
Znani Polacy Data urodzin
0. Mikołaj Kopernik A. 5 maja 1846 r.
1. Maria Skłodowska-Curie B. 29 września 1943 r.
2. Henryk Sienkiewicz C. 2 lipca 1923 r.
3. Władysław Reymont D. 19 lutego 1473 r.
4. Czesław Miłosz E. 29 stycznia 1962 r.
5. Lech Wałęsa F. 7 listopada 1867 r.
6. Wisława Szymborska G. 18 maja 1920 r.
7. Olga Tokarczuk H. 30 czerwca 1911 r.
8. Karol Wojtyła I. 7 maja 1867 r.
0 1 2 3 4 5 6 7 8
II. Przeczytaj zdania w tabeli na temat książek kryminalnych dla dzieci. Następnie posłuchaj wykładu i zaznacz właściwą odpowiedź.
Marta Guzowska pisze tylko książki dla dzieci.
Autorka ma własne dzieci.
Detektywi z Tajemniczej 5 to jedna powieść kryminalna.
Bohaterami Detektywi z Tajemniczej 5 są dwie dziewczyny i chłopak.
Ania i Piotrek to rodzeństwo.
Książki przedstawiają kradzież lub zaginięcie.
Ania i Piotrek próbują na własną rękę prowadzić śledztwo.
Książka jest dla dzieci powyżej 10. roku życia.
Zagadki przedstawione w książce są łatwe.
III. Przeczytaj teksty na różne tematy i podkreśl poprawną formę wyrazów podanych w nawiasach. Następnie zaznacz właściwe odpowiedzi zgodnie z podanym przykładem.
Przykład:
Mój opiekun, Bartek, opowiada mi codziennie o swoich (przyjaciele, przyjaciółmi, przyjaciołach). Dzięki temu wiem, kim są i co lubią robić. Ostatnio Bartek najczęściej i najlepiej mówi o Zosi. Chyba darzy ją specjalnym uczuciem.
0. Z tekstu wynika, że Bartek:
a. jest zakochany w Zosi.
b. nie lubi Zosi.
c. źle mówi o Zosi.

Olga Tokarczuk to jedna z (dobrych, najlepiej, najlepszych) polskich pisarek. Już jako nastolatka pisała wiersze i opowiadania. Jednak popularność zyskała dzięki swoim powieściom.
1. Z tekstu wynika, że Olga Tokarczuk:
a. jest najlepszą polską pisarką.
b. jest jedną z najlepiej zarabiających polskich pisarek.
c. wcześnie zaczęła pisać.

Jeśli chcecie zaangażować się w akcję ekologiczną „(Więcej, Większą, Wielką) zieleni, mniej śmieci”, zostańcie dziś po lekcji w sali gimnastycznej. Celem akcji jest zwiększenie świadomości ekologicznej społeczności szkolnej.
2. Z tekstu wynika, że akcja ekologiczna:
a. ma na celu edukację ekologiczną uczniów.
b. jest związana z uprawianiem gimnastyki.
c. odbędzie się w czasie lekcji.

Obchodzony 8 marca Dzień Kobiet to święto międzynarodowe, (bardziej znany, bardziej znane, bardzo znane) w Polsce niż w Niemczech. W tym dniu składa się życzenia wszystkim kobietom i dziewczynom, daje się im kwiaty lub drobne upominki.
3. Z tekstu wynika, że Dzień Kobiet:
a. obchodzi się tylko w Polsce.
b. wiąże się z dawaniem kobietom i dziewczynom dużych prezentów.
c. to święto obchodzone w wielu krajach.

Kacper, Bartek i Aleks spotkali się w sobotę po południu. Postanowili ustalić plan działania, ponieważ chcieli znaleźć złodziei, którzy wkradli się do szkoły. Dziewczyny (chodziły, pójdą, poszły) do domu Julii, bo nie spodobał im się pomysł chłopców.
4. Z tekstu wynika, że:
a. dziewczyny nie próbowały szukać złodziei.
b. chłopcy chcieli na własną rękę ukarać złodziei.
c. chłopcy mieli świetny pomysł dla dziewczyn.

Gdy dorosnę, (zostaję, zostanę, będę stawać się) podróżnikiem. Będę zdobywał wiedzę o czymś dotąd nieznanym, odkrywał nowe obszary. Będę także zdobywał trudno dostępne szczyty. Stanę się sławny.
5. Z tekstu wynika, że chłopiec:
a. chce podróżować po znanych obszarach.
b. chce zostać znanym odkrywcą.
c. jest już dorosły, ale jeszcze nie jest sławny.

Wczoraj Zosia pokłóciła się z Julką. Poszło o drobiazg. Zosia chciała pojeździć z Julką rowerem, a Julka wolała iść na spacer. Ostatecznie dziewczyny postanowiły pojeździć na rolkach. Obiecały, że już nigdy więcej się nie (pokłócą, kłócą, kłóciły).
6. Z tekstu wynika, że Zosia i Julka:
a. jeździły na rowerze i spacerowały.
b. pokłóciły się i zabrały rolki do domu.
c. miały konflikt, ale szybko znalazły rozwiązanie.

1 2 3 4 5 6
1 2 3 4 5 6
IV. Przeczytaj pytania i podkreśl właściwe odpowiedzi zgodnie z podanym przykładem.
 
Bartek Kacper
0. Kacprze, z kim chcesz spędzić sobotę?
  1. Z moimi przyjaciółmi.
  2. O moich przyjaciołach.
  3. To moi przyjaciele.
1. Mam nowy rower. Co o nim sądzisz?
  1. Myślę, że jest wspaniale.
  2. Myślę, że jest wspanialszy.
  3. Myślę, że jest wspaniały.
2. Może kupimy sobie lody?
  1. Niestety, nie mam pieniądze.
  2. Niestety, nie mam pieniędzy.
  3. Niestety, nie mam pieniędzmi.
3. Co planujesz robić w weekend?
  1. Będę grał w piłkę nożną.
  2. Gram w piłkę nożną.
  3. Grałbym w piłkę nożną.
4. Długo chorowałeś. Jak się teraz czujesz?
  1. Czuję się lepszy.
  2. Czuję się lepiej.
  3. Czuję się najlepszy.
5. Czy wiesz, jak dojść do tego muzeum?
  1. Idź prosto. Potem skręć do lewa.
  2. Idź po prostu.
  3. Idź prosto. Potem skręć w lewo.
6. Co pan Twardowski robił tak długo na policji?
  1. Rozmawiał z policjantem.
  2. Porozmawiał z policjantem.
  3. Będzie rozmawiać z policjantem.

 

0 1 2 3 4 5 6
a

Pisanie

CZAS: 60 minut

W tej części egzaminu znajdują się trzy zestawy. W każdym zestawie są dwa zadania a i b. Należy wybrać tylko jeden zestaw i wykonać obydwa zadania (a i b) z danego zestawu, zgodnie z poleceniami, np.

  • zestaw nr 1 – zadanie a i b z zestawu nr 1 lub

  • zestaw nr 2 – zadanie a i b z zestawu nr 2 lub

  • zestaw nr 3 – zadanie a i b z zestawu nr 3.

ZASADY OCENIANIA ZADAŃ Kryteria oceny:

 

  • wykonanie zadania (treść, długość, forma, kompozycja)

 

0–10 p.

 

  • bogactwo językowe

 

0–10 p.

 

  • poprawność językowa

 

0–10 p.
 
RAZEM: maksymalnie 30 p.


Pamiętaj! Wybierz tylko jeden zestaw i wykonaj obydwa zadania (a i b) z tego samego zestawu.

 

ZESTAW I

 
a

Napisz wiadomość koleżance/koledze, w której wyjaśnisz, jak dojechać lub dojść ze szkoły do twojego domu.

30 słów

b

W twojej szkole było włamanie, napisz o tym wydarzeniu opowiadanie. Uwzględnij następujące informacje:

  • kiedy to się stało,

  • jakie ślady zostawili włamywacze,

  • co ukradli,

  • kto zawiadomił policję,

  • kto prowadzi śledztwo i kto jest podejrzanym,

  • jak społeczność szkolna zareagowała na włamanie.

170 słów

 

 

ZESTAW II

 
a

Chcesz zorganizować akcję ekologiczną. Napisz ogłoszenie, w którym:

  • napiszesz, jak nazywa się ta akcja,

  • jaki ma cel,

  • zachęcisz do uczestnictwa w tej akcji,

  • podasz datę i miejsce spotkania osób zainteresowanych.

40 słów

b

Opisz swoją przyjaciółkę/swojego przyjaciela. Napisz:

  • kim jest ta osoba,

  • kiedy i gdzie się spotkaliście,

  • jakie cechy i zainteresowania ma ta osoba,

  • co lubicie robić razem,

  • dlaczego jest twoją przyjaciółką/twoim przyjacielem.

160 słów

 .

 

ZESTAW III

 
a

Napisz kartkę walentynkową dla osoby, którą kochasz lub lubisz.

30 słów

b

„Czy wynalazki są potrzebne?” – napisz tekst argumentacyjny, w którym:

  • napiszesz, czym jest wynalazek,

  • podasz przykłady wynalazków,

  • napiszesz, kiedy wynalazki służą dobru człowieka, a kiedy są dla niego

    niebezpieczne,

  • podasz argumenty za i/lub przeciw,

  • przedstawisz swoją opinię na ten temat.

170 słów

Mówienie

CZAS: do 15 minut