MODUŁ 26: CZY SZCZĘŚLIWI KOMINIARZE PRZYNOSZĄ SZCZĘŚCIE?.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

  • jak tworzyć formy mianownika liczby mnogiej rodzaju męskoosobowego rzeczowników, przymiotników i zaimków,

  • wybranych zasad pisowni rz w nazwach zawodów.

DZIŚ POWTÓRZYSZ:

  • nazwy zawodów i narodowości rodzaju męskiego.

DZIŚ DOWIESZ SIĘ:

  • kiedy w Polsce jest Dzień Górnika, Dzień Strażaka, Dzień Kominiarza, Dzień Piekarzy i Cukierników.


NOWE SŁOWA I FRAZY

Barbórka, cukiernik, cylinder, garncarz, górnik, guzik, hutnik, krawiec, kreatywny, kominiarz, ku- śnierz, mundur, murarz, powołanie, predyspozycje, senator, stereotyp, stolarz, strażak, szewc, wędkarz, zegarmistrz

I. Posłuchaj dialogu i odpowiedz na pytania. Zwróć uwagę na podkreślone wyrazy.

Pan Twardowski: Nasz kiermasz z okazji Dnia Europy był bardzo udany. Gratuluję wam świetnej organizacji.
Kacper: Proszę pana, musiał się udać. Austriacy, Niemcy i Polacy są kreatywni, pracowici i dobrze zorganizowani.
Aleks: I pewni siebie, prawda, Kacper? Hi, hi.
Pan Twardowski: Mówi się też, że Niemcy są bardzo punktualni, a jest już pięć minut po dzwonku, moi drodzy uczniowie. Zaczynamy lekcję.
Julia: Proszę pana, czy wszyscy nauczyciele są cierpliwi i spokojni? Chyba nie mogłabym być nauczycielką, gdyby w klasie byli tacy chłopcy jak Aleks i Kacper.
Pan Twardowski: Do każdego zawodu trzeba mieć powołanie. Należy mieć także predyspozycje, czyli wrodzone zdolności, które pozwolą na wykonywanie konkretnej pracy.
Aleks: Artyści są podobno rozpieszczeni i bardzo romantyczni, a więc ten zawód idealnie do ciebie pasuje, Julko.
Julia: A ja nie słyszałam, żeby piekarze i cukiernicy byli tak gadatliwi i niesympatyczni, Aleksie! Sara: Nie przejmuj się, Julko. Dzisiaj nasi koledzy są bardzo podekscytowani, bo po szkole będą grali w piłkę nożną. Nie mogą się doczekać i chyba dlatego są trochę dokuczliwi.
Kacper: Ja??? Saro! Ależ skąd! Jestem bardzo spokojny. Chcę być piłkarzem. A piłkarze są bardzo wytrzymali i oczywiście wysportowani. Saro, przyjdziesz dzisiaj na nasz mecz?
Pan Twardowski: Czy wiecie, że istnieje Dzień Piekarzy i Cukierników? Obchodzi się go w Polsce 15 marca.
Aleks: Naprawdę? Słyszałem o Dniu Górnika, który nazywany jest także Barbórką i przypada 4 grudnia. Moi dziadkowie ze Śląska często mi o nim opowiadają. Bartek: Górnicy są bardzo odważni. Mają trudną i niebezpieczną pracę. Podziwiam ich.
Sara: A strażacy? Oni też wykonują bardzo ważny, ale ciężki zawód. To są niezwykle dobrzy i wrażliwi ludzie. Słyszałam o Dniu Strażaka. W Polsce obchodzi się go 4 maja, podobnie jak Dzień Hutników, Garncarzy i Kominiarzy.
Zosia: Babcia Halinka mówi, że kominiarze przynoszą szczęście. Tylko trzeba złapać się za guzik, kiedy się ich zobaczy.
Kacper: Zośka, co ty opowiadasz! Wierzysz w takie bzdury?
Sara: Kacprze, Zosia ma rację. W Austrii mówi się tak samo. Każdy chce zobaczyć kominiarza ubranego w mundur z błyszczącymi guzikami i cylinder na głowie. W samym Wiedniu mamy Muzeum Kominiarstwa.
Kacper: Nie wiedziałem, Saro...
Pan Twardowski: Moi drodzy, przypomnijcie mi teraz, jakie zawody wykonują wasi rodzice.

tata Julki – inżynier
tata Bartka – właściciel firmy transportowej
tata Aleksa – elektryk
tata bliźniaków – sprzedawca, handlowiec
tata Sary – dyplomata
mama Julki – biolog
mama Bartka – nauczycielka, opiekunka
mama Aleksa – kucharka
mama bliźniaków – sprzedawczyni,
handlowiec mama Sary – pisarka

 

 

1. Czego pan Twardowski gratuluje dzieciom?
2. Jacy, według Kacpra, są Austriacy, Niemcy i Polacy?
3. Jacy są Niemcy zdaniem pana Twardowskiego?
4. Co oznacza wyraz „predyspozycje”?
5. Jacy, według Aleksa, są artyści?
6. Jacy są piłkarze?
7. Kiedy obchodzi się Dzień Górnika i jaka jest inna nazwa tego święta?
8. Jakie święto obchodzi się 4 maja?
9. Dlaczego dobrze jest zobaczyć kominiarza?
10. Jakie muzeum znajduje się w Wiedniu?

II. Spójrz na tabelkę z nazwami zawodów, jakie wykonują rodzice dzieci. Dobierzcie się w pary i zadawajcie sobie pytania według poniższego wzoru:

Kim jest tata Sary?

Tata Sary jest inżynierem.

Kim są inżynierowie?

Inżynierowie to ludzie, którzy tworzą konstrukcje, maszyny, produkty przeznaczone do wykonywania różnych funkcji.

III. Podkreślone wyrazy przepisz do zeszytu w trzech kolumnach: rzeczowniki, przymiotniki i zaimki.

Rzeczownik, mianownik liczba mnoga, rodzaj męskoosobowy.