DZIŚ POWTÓRZYSZ:
tworzenie form dopełniacza liczby pojedynczej.
DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:
tworzyć zdania z negacją,
wyrażać obawę, smutek, żal i potrzebę,
jak pisać ogłoszenie.
NOWE SŁOWA I FRAZY
amory, coś komuś w głowie, filia, forsa, komuś amory w głowie, mazać się, nadzór, niewidzialna, odmówić, pilnować/popilnować, pomysł, poważne podejście, przywłaszczyć, reportaż, rozklejać, rozwieszać, uczciwy, widzialna, wspólnik, wstydzić się, wymagać, zaangażowanie, zabraknąć, żałować
Jest przerwa. Zosia rozkleja plakaty na korytarzu.Bartek: Zosiu, co robisz? Co tam masz?Zosia: Rozwieszam ogłoszenia. Potrzebuję reklamy dla swojego pomysłu.Bartek: Jakiego znowu pomysłu?Zosia: Zakładam filię „Widzialnej ręki” w naszej szkole.Bartek: „Widzialna ręka”? Co to jest?Zosia: Ostatnio, kiedy jechałam z mamą samochodem i stałyśmy w korku, słuchałyśmy audycji radiowej po polsku. I tam był reportaż o „Widzialnej ręce”. W marcu 2020 r., kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, pewien pan założył w mediach społecznościowych grupę „Widzialna ręka”. Najpierw tylko dla swoich przyjaciół na wypadek, gdyby komuś zabrakło jedzenia i trzeba było mu zrobić zakupy albo gdyby ktoś potrzebował wsparcia lub przyjaznej rozmowy. Bardzo szybko grupa się rozrosła i zaczęły powstawać nowe, nawet w innych krajach. Pomyślałam, że my też potrzebujemy takiej inicjatywy, ale ponieważ ani ja, ani Kacper nie możemy używać Facebooka ani Instagrama bez nadzoru rodziców, postanowiłam użyć papieru, długopisu, mazaków i napisać ogłoszenia. Popilnujesz mojego plecaka? Pójdę powiesić plakat na drugim korytarzu. Bartek: Oczywiście. A może potrzebujesz dobrego wspólnika? Uważam, że twój pomysł jest świetny i chciałbym ci pomóc.Zosia: Byłoby super! Dzięki.Bartek: Uważam też, że powinnaś powiedzieć o swoim pomyśle całej klasie i panu Twardowskiemu. Na pewno wszyscy będą chcieli się zaangażować.Zosia: Trochę boję się reakcji Kacpra. Na pewno będzie się śmiał.Bartek: Zosiu, nie wolno się wstydzić pomagania innym. Nawet jeśli Kacper będzie sobie robić żarty z całego projektu, to na pewno się zaangażuje, kiedy zobaczy, że Sara jest za.Zosia: Może masz rację. Im więcej nas będzie, tym lepiej, ale od razu poinformuję wszystkich, że wymagam zaangażowania i poważnego podejścia, żeby później nikt nie żałował zostania naszym wolontariuszem.
Co myślicie o pomyśle Zosi? Jakie ma zalety? Jakie ma wady?
Czy taka grupa mogłaby działać w waszej szkole/dzielnicy/waszym mieście?
Kto może potrzebować pomocy „Widzialnej ręki”? Jakiego rodzaju pomoc może zaoferować taka grupa?
Dopełniacz liczby pojedynczej (kogo? czego?)
zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru,zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru,zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru,
zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru, zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru,zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru, zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru, zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru, zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru,
zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru, zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru,
zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru,zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru, zaangażowanianadzorumojego plecakaInstagramaFacebookaKacpradobrego wspólnikapomaganiazostaniapoważnego podejściawsparciajedzeniareakcjiradiowejaudycjirozmowyprzyjaznejreklamydługopisumojego pomysłucałego projektupapieru,
Zastanów się, a następnie odpowiedz na pytania:
Jakie końcówki w dopełniaczu liczby mnogiej mają przymiotniki, a jakie rzeczowniki?
W jakich sytuacjach rzeczowniki rodzaju żeńskiego mają końcówkę -y, a kiedy -i?
Jakie końcówki się powtarzają i w jakich sytuacjach?
Kiedy rzeczowniki nieżywotne mają w rodzaju męskim -a, a kiedy -u?
Zwróć uwagę na rodzaj męski. Możemy go podzielić na dwie kategorie:
• męski żywotny – te rzeczowniki zawsze mają końcówkę -a, np. Pilnuję młodszego brata. / Zazdroszczę ci takiego mądrego psa.
• męski nieżywotny – rzeczowniki mogą mieć końcówkę -a lub -u. Niestety, nie mamy tu sztywnych reguł, które pomagałyby nam wybrać odpowiednią końcówkę, ponieważ decyduje o tym „zwyczaj językowy”, czyli po prostu „bo tak się mówi”. Czasem jednak w wyborze pomaga nam znacze- nie wyrazu, to znaczy, że zwykle pewne grupy znaczeniowe otrzymują-a, a niektóre -u. Spójrz na tabelkę.