MODUŁ 28: PRZYJĘCIE PRAWIE IDEALNE….

DZIŚ POWTÓRZYSZ:

  • tworzenie form biernika liczby mnogiej rodzaju niemęskoosobowego.



DZIŚ POZNASZ:

  • formy biernika liczby mnogiej rodzaju męskoosobowego dla rzeczowników, przymiotników i zaimków wskazujących,

  • czasowniki, które łączą się z wyrazami w bierniku,

  • zasady savoir-vivre’u wśród rówieśników,

  • językowe sposoby na wyrażanie zaskoczenia, zdziwienia, radości.



NOWE SŁOWA I FRAZY

balony, blok czekoladowy, centrum handlowe, impreza, karta podarunkowa, konsola, łosoś, marchewkowe sprężynki, mini tortilla, naklejka, nastolatkowie, krokiety z pieczarkami, okoliczność, piniata, pomidorki koktajlowe, posiłek, rogaliki z nadzieniem truskawkowym, sałatka tropikalna, slajm, smoothie, szaszłyki owocowe, ubiór, upominek, taktowny

I. Posłuchaj dialogu i odpowiedz na pytania.
Sara: Mamo, mamo! Idą już kolejni goście! 
Mama Sary: Saro, zaproś przyjaciół do środka.
Aleks: Cześć! Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin. Mam dla ciebie mały upominek.
Sara: Dziękuję, Aleksie. To bardzo miło z twojej strony.
Bartek: A to prezent dla ciebie, Saro. Sto lat! Niech spełnią się twoje wszystkie marzenia.
Sara: Jaki piękny! Jakie cudne balony! Uwielbiam balony! Dziękuję! Wejdźcie, proszę. Jest już Zosia.

Aleks: Zosia? Sama? A Kacper?
Sara: Nie wiem, nie ma go... Jeszcze nie przyszedł...
Aleks: Saro, jaka świetna impreza! Ile pysznego jedzenia!
Mama Sary: Saro, poczęstuj kolegów pizzą i popcornem.
Sara: Poczęstuj się, proszę. Bartku, weź sobie coś do picia, proszę.
Zosia: Saro, te przekąski są przepyszne. Zjadłam dwa szaszłyki owocowe i mam ochotę na trzeci.
Mama Sary: Saro, masz nowych gości.

Sara: Tak! Super! Już idę, mamusiu! Ka.... Oooo, Julka! Bardzo się cieszę, że przyszłaś.
Julka: Saro, jak pięknie wyglądasz! Piękna sukienka! Do twarzy ci w niebieskim.
Sara: Dziękuję, Julko.
Julka: Sto lat! Dużo zdrowia, radości, wspaniałych przyjaciół, świetnych ocen i miłości!
Sara: Dziękuję. Karta podarunkowa? Do sklepu z tymi świetnymi ubraniami dla nastolatków?! Fantastyczny prezent! Jesteś wspaniała, Julko!
Julka: Jeśli będziesz chciała, pojedziemy razem na zakupy. Poprosimy rodziców, żeby zawieźli nas do centrum handlowego. Czy są już wszyscy?
Aleks: O, tu jesteście. Saro, jaki będziesz miała tort? Pamiętacie, jaki wspaniały tort czekoladowy z wiśniami upiekłem na swoje urodziny? Jak ja kocham torty!
Bartek: To było dawno temu, nie pamiętamy, ha, ha, ha.
Aleks: Nie tak dawno, bo w marcu.
Julka: Ja swoje urodziny miałam w styczniu, a Bartek będzie miał we wrześniu.
Zosia: Ja i Kacper obchodzimy urodziny w prima aprilis. No właśnie, Kacper – gdzie on jest?
Mama Sary: Saro, czy możemy już rozpocząć zabawę z piniatą?
Aleks: Ale super! Będzie piniata. Na pewno to ja zbiorę wszystkie słodycze.
Zosia: Nie bądź taki pewny. No, gdzie jest mój roztrzepany brat? Już dawno powinien tu być! Zaraz do niego zadzwonię.
Saro: Mamo, czy możemy jeszcze chwilę poczekać? Jeszcze czekamy na gości...
Mama Sary: Jak to? Nie ma jeszcze wszystkich?
Aleks: Bartek, chodź pogramy na konsoli.
Mama Sary: Saro, zaprowadzę chłopców do pokoju z komputerem.
Bartek: Nie wierzę własnym oczom! Kto to? Jaki śliczny kotek!
Sara: Dostałam go na urodziny od rodziców.
Bartek: Ciekawe, czy Bazyl by go polubił.
Zosia: No nie wiem, nie wiem.
Sara: Bardzo lubię zwierzęta. Chciałam mieć psa, bo lubię chodzić na spacery, ale nie wiadomo, czy moi rodzice się zgodzą. Bardzo dużo pracują i nie mają czasu.
Bartek: Jeśli będziesz miała ochotę, możesz kiedyś pospacerować z Bazylem.
Aleks: I z kotem? Hi, hi, hi.
Sara: Bardzo chętnie, Bartku. Z przyjemnością!
 

1. Kto przyszedł pierwszy na urodziny Sary?

2. Kto przyniósł Sarze balony?

3. Co zjadła Zosia?

4. Czego Julka życzy Sarze?

5. Do jakiego sklepu była karta podarunkowa, którą Julka dała Sarze w prezencie?

6. Jaki tort na swoich urodzinach miał Aleks?

7. W co będą bawić się dzieci?

8. Z kim Aleks chce pograć na konsoli?

9. Jakie zwierzątko dostała Sara od rodziców?

10. Co zaproponował Sarze Bartek?


 

Ćwiczenia 28.I Posłuchaj dialogu jeszcze raz i połącz osoby z datami ich urodzin.

Ćwiczenia 28.II Oto menu na urodzinowe przyjęcie Sary. Wpisz produkty spożywcze z ramki w odpowiednie miejsce w tabeli.

pizza serowa, krokiety z pieczarkami, babeczki z kremem waniliowym i malinami, oranżada, sałatka tropikalna, blok czekoladowy, solony popcorn, smoothie bananowo-truskawkowe, sałatka grecka, kanapki z łososiem, minitortille z szynką, pomidorki koktajlowe, sok pomarańczowy, lody waniliowo-czekoladowe, rogaliki z nadzieniem truskawkowym, marchewkowe sprężynki, ciasteczka maślane, woda mineralna, szaszłyki owocowe

 

Wytrawne przekąski

Słodkie przekąski

pizza serowa







 

Warzywne i owocowe przekąski Napoje







Ćwiczenie 28.III Sara przygotowała małe torebki z upominkami dla gości. Znajdź pięć wyrazów i wpisz je w odpowiednie miejsca.

0. BALON 2. .................................................... 4. ....................................................
1. .................................................... 3. .................................................... 5. ....................................................

     

Przeczytaj poniższe zdania, które wystąpiły w dialogu. Przypomnij sobie, kto je wypowiedział.

Przeczytaj poniższe zdania, które wystąpiły w dialogu. Przypomnij sobie, kto je wypowiedział. 

  • Saro, zaproś przyjaciół do środka.

  • To bardzo miło z twojej strony.

  • Poczęstuj się, proszę.

Takie zwroty są bardzo ważne, kiedy przebywamy wśród ludzi. W życiu należy przestrzegać określonych norm towarzyskich i zasad dobrego wychowania. Nazywamy je savoir-vivre (z języka francuskiego: savoir – wiedzieć, vivre – żyć, czyli sztuka życia). Zasady te dotyczą przede wszystkim:

  • nakrywania, podawania do stołu i sposobu jedzenia;

  • wyglądu i właściwego ubioru;

  • form grzecznościowych obowiązujących w towarzystwie;

  • komunikacji bezpośredniej, internetowej i telefonicznej;

  • zachowania się w poszczególnych sytuacjach (takich jak np. wizyta teatrze itd.).

Ćwiczenia 28.IV. Czego dotyczy ta rada?



0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
II. Po wykonaniu ćwiczenia IV w Zeszycie ćwiczeń porozmawiaj z koleżankami i kolegami w klasie na następujące tematy:

Jak należy zachowywać się przy stole? 
Gdzie trzeba ubrać się bardziej elegancko, a gdzie wystarczy codzienny strój?
W jaki sposób powinniśmy rozmawiać ze starszymi osobami?
Kiedy nie wypada bawić się smartfonem lub innym urządzeniem elektronicznym?
Czy zaobserwowałaś/zaobserwowałeś kiedyś różnice między zachowaniem się ludzi w Niemczech i w Polsce?

Wyrażanie zaskoczenia/zdziwienia/radości

III. Przeczytaj jeszcze raz dialog. Zastanów się, kto na przyjęciu u Sary:
  • był zaskoczony/zdziwiony,

  • był zadowolony. 

Uzasadnij swoją odpowiedź.

Saro, masz gości!

Zwróć uwagę na podkreślone w dialogu frazy. Przeczytaj je poniżej jeszcze raz z podziałem na: 

  • rodzaj niemęskoosobowy: uwielbiam balony, zjadłam dwa szaszłyki owocowe, kocham torty, zbiorę wszystkie słodycze, lubię zwierzęta;
  • rodzaj męskoosobowy: zaproś przyjaciół, poczęstuj kolegów, masz nowych gości, poprosimy rodziców, czekamy na gości, zaprowadzę chłopców.

Rzeczownik
Biernik l. mnoga r. niemęskoosobowy (= mianownik l.mnoga r. niemęskoosobowy)


Biernik l. mnoga r. męskoosobowy
(= Dopełniacz l. mnoga r. męskoosobowy i niemęskoosobowy)


 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia 28.V. Wyrazy podane w nawiasach zamień na liczbę mnogą.

a) r. niemęskoosobowy 

0. Dostałam wczoraj czekoladowe cukierki. (czekoladowy cukierek).

1. Czy widzisz (ten pies)?

2. Mama napisała (długi list).

3. Tata kupił mamie   (piękny kwiat).

4. Na przyjęciu zjadłam (czekoladowy rogalik).

5. Ina buduje z klocków (duży dom).

b) r. męskoosobowy

0. Widzę twoich miłych braci. (twój miły brat).

1. Znam (tamten wysoki chłopiec).

2. Bardzo lubię (ten uprzejmy nauczyciel).

3. Czy kochasz (swój dziadek)?

4. Muszę poprosić o pomoc (sympatyczny kolega).

5. Powinniśmy odwiedzić (ten starszy pan).


Ćwiczenia 28.VI. Uzupełnij zdania według wzoru. Pamiętaj, że podkreślone czasowniki łączą się z wyrazami w bierniku.

0. To są egzotyczne zwierzęta. Lubię egzotyczne zwierzęta.

1. To są małe kotki. Uwielbiam .

2. To są moi nauczyciele. Czy szanujesz ?

3. To są moje starsze siostry. Czy znasz ?

4. Na wystawie stoją waniliowe babeczki. Czy masz ochotę na ?

5. To są poważni policjanci. Jak często spotykasz ?

6. To są moi kochani dziadkowie. Mam .

7. Tu siedzą nasi rodzice. Czy poznajesz ?

8. Tu mieszkają znani sportowcy. Czy widziałeś ?

9. To są inteligentni i taktowni ludzie. Cenię .

10. W tym szpitalu pracują wspaniali lekarze. Podziwiam .

Ćwiczenia 28.VII. Dokończ zdania według własnego pomysłu. Użyj dowolnych wyrazów w formie biernika (liczba pojedyncza lub mnoga). Pamiętaj, że podkreślone czasowniki łączą się z wyrazami w bierniku.

0. Codziennie rano piję mleko czekoladowe

1. Lubię kupować..........................................................

2. Często spotykam........................................................

3. Uwielbiam...............................................................

4. Bardzo lubię.............................................................

5. Kocham..................................................................

6. Często odwiedzam.....................................................

7. Zwykle na śniadanie jem ..............................................

8. Znam.....................................................................

9. Często na spacerze widzę .............................................

10. Na swoje urodziny zaproszę ........................................