MODUŁ 29: KRÓLOWA MARUD.

DZIŚ POWTÓRZYSZ:

  • tworzenie form dopełniacza liczby mnogiej.

 

DZIŚ POZNASZ:

  • różne wyrazy łączące się z dopełniaczem.


DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

  • jak pisać wyrazy zakończone na -ów, -ówka,

  • jak mówić o tym, czego/kogo nie lubisz i jak narzekać,

  • słów związanych z nieprzyjemnymi emocjami.

 

NOWE SŁOWA I FRAZY

ależ skąd!, maruda, marudzić, masakra*, mieć wypieki, narzekać, nastrój, niedojrzały, roztrzepany, spocony, strach, udzielił się nastrój, wstyd, wściekły, wygłupy*, zachrypnięty, zapomnieć o bożym świecie, zawstydzony, złość, żałować

I. Posłuchaj nagrania i odpowiedz na pytania. Zwróć uwagę, jak zmieniają się wyrazy podane w nawiasach.

Sara: Dziewczyny, naprawdę nie cierpię (poniedziałek) poniedziałków0. Nie znoszę (płatki owsiane)1 na śniadanie, (ziemniak)2 i (warzywo)3 na obiad, nawet (deser)4 i (słodycze)5. Wszystko mnie denerwuje!
Zosia: Ojej, co się stało? Przecież twoje przyjęcie było super. Dostałaś wiele (wspaniały prezent)6, zjedliśmy mnóstwo (pyszna przekąska)7, słuchaliśmy (boski piosenkarz)8, graliśmy na konsoli, było dużo (wygłup)9. Wszyscy życzyli ci (dobre stopnie)10, szczęścia, radości, zdrowia i nawet miłości. Może zabrakło kilku (zaproszony gość)11, ale było świetnie.
Sara: No właśnie! Nie było wszystkich zaproszonych... Ach, nienawidzę (niespodzianka)12!
Julia: Kochana, masz kilka (dobra koleżanka)13 i kilku (dobry kolega)14. Czy potrzebujesz (tłum)15, żeby poczuć, jak bardzo wszyscy cię lubimy? Ktoś może zazdrościć ci twoich (piękna sukienka)16, a nawet (domek)17 dla (lalka)18, ale wszyscy cię uwielbiają. 
Sara: Nie o to chodzi. Po prostu myślałam, że..., że on, że nie wymagam...
Zosia: O matko, rozumiem! Chodzi o nieobecność mojego roztrzepanego brata, prawda?
Sara (zawstydzona): Czy on odmówił przyjścia na moje urodziny?
Zosia: Nie! Ależ skąd!
Sara: To dlaczego go nie było?
Zosia: Ach, bo jest nieodpowiedzialny? Wiesz, jak to jest z chłopakami! Szukał dla ciebie wyjątkowego prezentu. Jednak w sobotę rano przyszli do niego koledzy z niemieckiej szkoły. Grali w piłkę na PlayStation. Powiedziałam mu, żeby się zbierał. Miał wypieki na twarzy, był cały spocony i zachrypnięty od wspólnego kibicowania. Obiecał, że tylko zagra mecz finałowy i 5 (minuta)19 później będzie u ciebie. Dzwoniłam do niego – cisza. Dzwoniłam do kolegów, też nie odbierali (telefon)20. Zapomnieli o bożym świecie... Wieczorem strasznie żałował.
Julia: Sara, czy wy jesteście zakochaną parą? 
Sara: A czy zakochany chłopak może zapomnieć o urodzinach swojej dziewczyny?
Julia: Masz rację, chłopcy są jacyś niedojrzali, normalnie masakra!

1. W jakim nastroju jest Sara, czy jej urodziny się udały?

2. Czy wszyscy zaproszeni goście przyszli na przyjęcie?

3. Czego można zazdrościć Sarze?

4. Czyja nieobecność na urodzinach dotknęła Sarę najbardziej? Dlaczego tak myślisz?

5. Co robił Kacper w dniu urodzin Sary? Czy Kacper i Sara są w sobie zakochani?

6. Co Julia myśli o chłopcach? Czy zgadzasz się z jej opinią?

Ćwiczenia 29.I. Posłuchaj nagrania jeszcze raz i zapisz podane wyrazy w formie występującej w rozmowie.

0. poniedziałek – nie cierpię: poniedziałków 

1. płatki owsiane – nie znoszę:

2. ziemniak – nie znoszę:

3. warzywo – nie znoszę:

4. deser – nie znoszę:

5. słodycze – nie znoszę:

6. wspaniały prezent – wiele:

7. pyszna przekąska – mnóstwo:

8. boski piosenkarz – słuchaliśmy:

9. wygłup – dużo:

10. dobre stopnie – życzyli ci:

11. zaproszony gość – kilku:

12. niespodzianka – nienawidzę:

13. koleżanka – kilka:

14. kolega – kilku:

15. tłum – potrzebujesz:

16. piękna sukienka – zazdrościć:

17. domek – zazdrościć:

18. lalka – dla:

19. minuta – 5:

20. telefon – nie odbierali:

Ćwiczenia 29.II. Najpierw wypisz z rozmowy dziewczyn wszystkie pogrubione wyrazy, a następnie pogrupuj je zgodnie z przykładem.

Czasowniki

Określenie ilości/liczby

Przyimki





















 

II. W pierwszej części Z innej bajki w module 14 poznaliście już formy dopełniacza liczby mnogiej. Teraz je sobie przypomnimy.

DOPEŁNIACZ LICZBY MNOGIEJ
Kogo? Czego?

Popatrz na formy wyrazów poniżej. Zauważ, które wyrazy kończą się na spółgłoski, a które na samogłoski i odpowiedz na pytania:

dom – domów
kot – kotów  
Polak – Polaków
ale:

ryba – ryb
nazwisko – nazwisk
pytanie – pytań

1. Od czego zależy dodanie końcówki (-ów) lub odcięcie ostatniej litery?

2. Co się dzieje z wyrazem, który po odcięciu samogłoski kończy się na i (np. pytanie)?


A teraz popatrz na kolejne przykłady i odpowiedz na pytania:

Niemiec – Niemców
sen – snów
makowiec – makowców

koleżanka – koleżanek
mandarynka – mandarynek
książka – książek

3. Co się dzieje z wyrazami, które w formie podstawowej miały w końcówce litery -ie lub -e?

4. Co się dzieje z wyrazami, które po odcięciu samogłoski kończą się na trudne do wymówienia (sprawdź!) połączenia liter, np. -nk, -żk?

W dopełniaczu liczby mnogiej mamy jeszcze dwie dodatkowe końcówki. Zestawmy w tabeli wszystko, co już wiemy o tworzeniu tych form.