MODUŁ 3: PAKOWANIE I SKŁADANIE, PAKOWANIE I SKŁADANIE....

DZIŚ DOWIESZ SIĘ:

• co to jest rzeczownik.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

• nazw sprzętów domowych,

• tworzenia nazw czynności.

NOWE SŁOWA I FRAZY

blender, czyścić, ekspres do kawy, kran, kuchenka, lodówka, mikser, mop, odkurzacz, opróżniać, piekarnik, pralka, robot kuchenny, rozpakowywać, rozwieszać pranie, składać pranie, suszarka do ubrań, suszarka do włosów, szczęściara, toster, wynosić śmieci, zlew, zmywarka

I. Popatrz na obrazki. Czy wiesz, jak nazywają się te sprzęty i urządzenia? Jeśli nie, poszukaj ich nazw w słowniku i zapisz je w zeszycie.

Kto najczęściej używa ich w twoim domu: ty, rodzice, a może rodzeństwo? Bez których sprzętów i urządzeń nie możesz żyć? Dlaczego?

blender, kuchenka, mop, telefon komórkowy, tablet, zmywarka, żelazko, ekspres do kawy, lodówka, mikser, odkurzacz, pralka, piekarnik, toster, suszarka do włosów, zlew, konsola do gier

 

0. blender

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

Ćwiczenia 3.II Umieść sprzęty z ćw. I w odpowiednich pomieszczeniach.

II. Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania.

Za 10 minut zaczyna się lekcja, ale dzieci siedzą już w ławkach.

Aleks: Chrrrrrr…

Zosia (trąca Aleksa w ramię): Aleks!

Aleks: Chrrrrr…

Zosia: Aleks, obudź się! Co to za spanie na lekcji. Zaraz zaczynają się zajęcia! Nie mogłeś spać w nocy czy co?

Aleks (trochę przez sen): Najpierw segregowanie, potem układanie i pakowanie, wyrzucanie… Och, ojej, co się stało?

Kacper: Stary, co się z tobą dzieje? Zacząłeś chrapać.

Aleks: Ludzie, jestem wykończony. Przeprowadzamy się właśnie do nowego domu i wczoraj musiałem całe popołudnie i wieczór segregować, układać, pakować, wyrzucać stare rzeczy. Pomagałem też mamie uporządkować rzeczy w kuchni i przygotować wszystko do transportu. Przepraszam za to chrapanie.

Julka: Jak to pomagałeś? A czy dorośli nie mogą sobie sami z tym wszystkim poradzić?

Zosia: Oj Julka, pewnie, że mogą, ale każdy musi mieć obowiązki w domu.

Julka: Ja nie mam.

Kacper: Szczęściara! Ja muszę wynosić śmieci, sprzątać swój pokój i rozwieszać pranie.

Zosia: A ja składam i segreguję suche ubrania i odnoszę do prasowania, poza tym opróżniam zmywarkę. Oczywiście, sprzątanie mojego pokoju to też mój obowiązek. Julka, nie wierzę, że nic nie musisz robić w domu.

Julka: Moja mama mówi, że moje obowiązki to uczenie się i trenowanie pływania. Muszę też karmić Sebastiana, czyścić mu akwarium i regularnie wymieniać wodę.

Kacper: Tylko karmienie rybki, czyszczenie akwarium i wymienianie wody?

Julka: Ja nie lubię sprzątać. Takie zajęcia jak sprzątanie czy wynoszenie śmieci nie są dla mnie…

Kacper (zniecierpliwiony): Rzeczywiście, mała księżniczka…

Wchodzi Bartek i zwraca się do Aleksa:

Bartek: Cześć, sąsiedzie! Słyszałem, że będziemy mieszkać blisko siebie. Daj znać, jak już przewieziecie wszystkie rzeczy, to pomogę ci się rozpakowywać.

Zosia, Kacper, Julka: My też!

1. Dlaczego Aleks chrapie?

2. Co robił wczoraj Aleks i dlaczego?

3. Jakie obowiązki w domu ma Kacper?

4. Co należy do obowiązków Zosi?

5. Co musi robić w domu Julka?

6. Kim jest Sebastian?

7. Gdzie będzie teraz mieszkać Aleks?

8. Kto chce mu pomóc w rozpakowywaniu rzeczy?

III. Spójrz na słowa, które zostały zaznaczone w tekście, i zdecyduj, na jakie pytania odpowiadają? Możesz przerysować pytania do zeszytu i stworzyć mapę myśli.
Już wiesz, że czasowniki odpowiadają na pytania co robi? co się z nim dzieje? w jakim jest stanie?, a ich forma podstawowa, którą możesz znaleźć w słowniku, to bezokolicznik. Na pytania jaki? jaka? jakie? odpowiadają przymiotniki, ponieważ ich zadaniem jest określanie cech przedmiotów i osób. Ale jak możemy nazwać takie słowa jak: lodówka, pralka, odkurzacz czy siostra, pies, nauczyciel lub zmywanie, gotowanie, pranie? Są to RZECZOWNIKI, ponieważ nazywają rzeczy (konsola, toster, szkoła), osoby (mama, tata, dziecko), stany (miłość, złość) lub zjawiska (deszcz, fatamorgana, mgła). Rzeczowniki odpowiadają na pytania kto? co?
IV. Przeczytaj przykładowe zdania i wskaż w nich wszystkie rzeczowniki. Jest ich 15. Możesz zanotować je w zeszycie.

Pomaganie w domu to obowiązek każdego dziecka.

Bartek i Kacper nie lubią wyrzucać śmieci.

Aleks nie lubi porządkować swoich rzeczy.

Zmywarka to ulubione urządzenie kuchenne mamy Aleksa.

Bazyl uwielbia aportowanie.

 

Już wiesz, co to jest czasownik i rzeczownik. A czy wiesz, że z czasownika możemy utworzyć rzeczownik? Zwykle robimy to, kiedy chcemy stworzyć nazwę czynności, czyli np. mówić (co robić?) -> mówienie (co?), rysować (co robić?) -> rysowanie (co?). Mówimy wtedy, że są to RZECZOWNIKI ODCZASOWNIKOWE (ponieważ zostały utworzone od czasowników). Jednak właściwie jak się to robi? Spójrz na tabelkę i spróbuj sformułować reguły, a następnie zapisz je na tablicy i w zeszycie. Co trzeba zabrać czasownikowi? Jaki element dodać, aby powstał rzeczownik?

 

Ćwiczenia 3.V. Uzupełnij zdania zgodnie z podanym przykładem.

0. Kacpra nudzi (pisać) pisanie długich wypracowań.

1. Aleksa zmęczyło (pakować) .

2. (Karmić) Sebastiana to zadanie Julki.

3. Bartek lubi (czytać) książki o dinozaurach.

4. Zosia mówi, że (podróżować) to jej marzenie.

5. Kacper, (wyrzucić) śmieci nie zajmuje tak dużo czasu. Rusz się!

6. Aleks uwielbia (gotować) z babcią.

7. (Zamknąć) szkoły po lekcjach to zadanie pana Twardowskiego.

8. Zosiu, ile zajmie ci jeszcze (umyć) naczyń?

9. (Sprzątnąć) tego bałaganu nie powinno ci zająć dłużej niż godzinę.

10. Za (bić) innych osób będzie surowa kara dla każdego!

Ćwiczenia 3.VI. Uzupełnij zdania zgodnie z podanym przykładem.

0. Obowiązkiem Zosi jest układanie swoich książek na półkach.

1. Zadaniem Kacpra jest śmieci.

2. rodzicom w domu to obowiązek każdego dziecka.

3. akwarium to coś, co musisz robić, jeśli chcesz mieć rybki.

4. Bazyla na spacer to dla Bartka nie obowiązek, ale przyjemność.

5. Moim ulubionym zajęciem jest książek.

6. Kacpra nudzi wypracowań, woli na komputerze.

7. w kuchni to hobby Aleksa.

8. Julka kocha i .

9. Pan Twardowski woli motocyklem niż samolotem.

10. na lekcje polskiego w soboty to dobra zabawa.

V. Porozmawiaj z koleżankami/kolegami w grupie na następujące tematy:
  • Czy pomagasz rodzicom w domu?
  • Co należy do twoich obowiązków?
  • Które z nich lubisz wykonywać, a których nie?
  • Jakie obowiązki mają twoi rodzice?
VI. Praca w grupie.

W szkołach w Japonii nie pracują osoby sprzątające. Za dbanie o szkołę i utrzymywanie w niej porządku odpowiedzialni są uczniowie. Wyobraźcie sobie, że jesteście uczniami japońskiej szkoły, zróbcie listę rzeczy do zrobienia i zorganizujcie wielkie porządki. Zaplanujcie, kto co robi, co jest potrzebne i ile czasu przeznaczycie na poszczególne czynności. Czy chcielibyście wprowadzić taki zwyczaj w swojej szkole?

VII. Przeczytaj i zgadnij, co to jest.

1. Aleks często używa tego urządzenia, kiedy eksperymentuje w kuchni. Ten sprzęt służy do pieczenia, więc nie należy używać go bez nadzoru dorosłych.

2. Zwykle stoi blisko pralki, ponieważ służy do suszenia mokrych ubrań.

3. To małe urządzenie również jest jednym z ulubionych sprzętów kuchennych Aleksa. Służy do ekspresowego przygotowania pysznych grzanek z szynką i roztopionym serem.

4. Julka mówi, że nie mogłaby bez tego żyć. Ten przedmiot pomaga dbać o jej piękne, jasne włosy, ponieważ służy do suszenia.

5. Kacper twierdzi, że to urządzenie jest najbardziej uniwersalne w całym domu, bo służy do robienia wielu rzeczy: liczenia, grania w gry, surfowania po internecie, ale jego mama uważa, że najbardziej nadaje się do jednego: marnowania czasu.

Jeśli chcesz określić funkcję jakiegoś przedmiotu, możesz użyć konstrukcji …. służy do + czego?, np. Pralka służy do prania. Długopis służy do pisania

Ćwiczenia 3.VII. Uzupełnij zdania.

0. Ołówek służy do pisania.

1. Zmywarka służy do .

2. Łóżko służy do .

3. Kuchenka służy do .

4. Książki służą do .

5. Odkurzacz służy do .

6. Mydło służy do .

7. Farby służą do .

8. Lodówka służy do .

9. Toster służy do .

10. Czajnik służy do .

VIII. Do czego służą przedmioty z ramki? Powiedz, a następnie zapisz w zeszycie.

Przykład: Pralka służy do prania.

kuchenka, kredki, zmywarka, szampon, konsola do gier, Z innej bajki 2, samolot, ekspres do kawy, toster, łóżko
IX. Praca indywidualna lub w parach.

Zaprojektuj(cie) nowe urządzenie, które ułatwi życie tobie, twojej rodzinie lub przyjaciołom. Narysuj(cie) je, opisz(cie), do czego służy oraz jak działa. Zaprezentuj(cie) je w klasie i powiedz(cie), dlaczego twój/wasz wynalazek jest fantastyczny.

Kolumna A: Są to wyrazy pochodzenia obcego i ich zakończeń nie wymawiamy -ia, ale -ja (czyli niezgodnie z pisownią: [historja], [biologja], [Belgja]).

Kolumna B: To również wyrazy pochodzenia obcego, ale wymawiamy je zgodnie z pisownią, czyli zakończenie powinno brzmieć -ja.

Kolumna C: To wyrazy pochodzenia polskiego, więc wymawiamy je miękko zgodnie z pisownią, ponieważ ci=ć, ni=ń, si=ś.