MODUŁ 31: NIE MA NIC LEPSZEGO NIŻ DRAPANIE ZA USZKIEM.

DZIŚ POWTÓRZYSZ:

  • wszystkie formy deklinacyjne,

  • nazwy i pytania przypadków, a także ich funkcje,

  • nazwy niektórych zwierząt.

 

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

  • słownictwa związanego z prawami zwierząt,

  • odmieniać wyraz zwierzę,

  • jak traktować zwierzęta i wyrażać opinię na tematy z nimi związane.

 

NOWE SŁOWA I FRAZY

brzydzić się, ciepło na sercu, drapać, drżeć, działać na rzecz, głaskać, klatka, miseczka, narażać się, ogon, okropny, okrutny, pieskie życie, piszczeć, prawa zwierząt, przeznaczenie, przytulać, schronisko, szczeniaczek, warczeć, zachwycony, zapowiedź

I. Przeczytaj opowiadanie, a następnie zastanów się, które tytuły pasują do poszczególnych sekcji. Zapisz je w zeszycie.

0. Nieprzemyślany prezent na gwiazdkę
A. Zielone oczy, czyli mój czas się zatrzymał
B. Jak im to powiedzieć
C. Mój nowy psi przyjaciel
D. Nowe, wspaniałe życie
E. Każdy ma swojego człowieka

0. Niedługo skończę trzy lata, choć ludzie mówią, że mam ich już ponad dwadzieścia. Teraz moje życie jest cudowne, ale nie zawsze takie było. Kiedy byłem malutki, starsza pani podarowała mnie na Boże Narodzenie swojemu wnukowi. Chłopiec był zachwycony. Niestety, jego radość nie trwała długo. Szybko stracił ochotę na spacery, które ja tak uwielbiam. Z czasem coraz częściej zapominał napełniać moje miseczki. Kilka razy zrobiłem siusiu w domu, bo już nie mogłem wytrzymać. Nikomu to się nie spodobało. W końcu mama mojego opiekuna zdecydowała, że tak dalej być nie może.

Zawieźli mnie do takiego specjalnego miejsca. Było tam dużo różnych zwierząt. Bardzo się bałem, bo niektóre psy były dorosłe i na mnie warczały. Było mi zimno i byłem sam. Cały czas drżałem. Mimo że strasznie burczało mi w brzuchu, nic nie jadłem, bo nie chciałem się narażać dużym psom. Tęskniłem za ciepłem mojej mamy, za jej miękkim futerkiem. Nikt mnie nie przytulał, nie głaskał i nie zabierał na długie spacery. Zrozumiałem, co to znaczy pieskie życie.

1. Pewnego dnia do mojej klatki wprowadzono małego czarnego pieska. Miał na imięRocky. Drżał i patrzył nieufnie. Postanowiłem usiąść obok niego, żeby było nam cieplej, także na sercu. Rocky opowiedział mi swoją historię. Bardzo martwił się o swojego pana, który zostawił go przy sklepie i już nigdy po niego nie przyszedł. Bał się, że coś mu się stało.

W schronisku trochę nam się nudziło, więc się bawiliśmy. Dzieliliśmy się jedzeniem. Raz nawet poszliśmy razem na szczepienie. Bolało, ale pani mówiła, że to dla naszego dobra. Nie piszczałem, bo chciałem zaimponować Rockiemu. W końcu nie byłem już szczeniaczkiem. Rocky wspominał, jak cudownie było, kiedy jego opiekun drapał go za uszkiem. Mówił też, jak skakał z radości, kiedy jego pan wyciągał smycz – zapowiedź spaceru. Kochałem te jego opowieści. Prosiłem, by mi je w kółko powtarzał, bo sam nie miałem zbyt wielu wspomnień.

2. Rocky cały czas czekał na swojego opiekuna. Tłumaczył mi, że nie wyobraża sobie, że mógłby pokochać jeszcze kogoś tak bardzo jak jego. Mówił, że to przeznaczenie, że na każdego psa przypada jeden ukochany człowiek. Wtedy wydał mi się bardzo bliski, więc spróbowałem podrapać go za uchem. Nie bardzo to wyszło, ale było dużo śmiechu. Rocky to mój pierwszy prawdziwy przyjaciel. Zacząłem marzyć o tym jednym ukochanym człowieku.

3. W życiu są momenty, w których czas płynie bardzo szybko, ale są i takie, kiedy wszystko się zatrzymuje, żeby przynieść wielką zmianę. Pamiętam ten dzień, kiedy przy naszej klatce stanęły jakieś chude nogi w ciemnych spodniach. Te nogi się ugięły i zobaczyłem wielkie zielone oczy. Zrozumiałem, że te oczy i cała buzia, to jest moje przeznaczenie, że to mój wymarzony człowiek.

– Bartusiu, Bartusiu, a może ten? – jakaś pani pokazała klatkę ze słodkim szczeniaczkiem. – Nie, mamo, już znalazłem – i pokazał palcem na mnie. – Chcę tego! Jestem pewien.
– Bazylku, zaraz cię stąd zabiorę do domu. – powiedział cichutko do mnie, a ja nie mogłem się nadziwić, skąd zna moje imię. To musi być przeznaczenie!

4. Od tamtej pory mój czas się nie zatrzymuje. Pędzi jak szalony, bo jest mi tak dobrze. Mój opiekun, Bartek, nigdy nie zapomina o spacerach czy napełnianiu misek. Czasem daje mi psie ciasteczka. Jak one smakują, mniam! Opowiada mi codziennie o swoich przyjaciołach, ostatnio sporo o Zosi, o dinozaurach i o piramidach – dzięki niemu czuję się taki mądry! Nie potrafię opisać, jaka radość mnie wypełnia, kiedy Bartek wraca ze szkoły do domu. Skaczę pod sufit i mam wrażenie, że zaraz urwie mi się ogon – tak nim wywijam! Potem idziemy na spacer. Nie ma na świecie drugiego tak wspaniałego człowieka. Myślę o nim w każdej minucie swojego życia. Nawet kiedy śpię.

5. Ostatnio wspomniał mi, że Sara chce zaadoptować psa, że pójdą do schroniska, w którym kiedyś mieszkałem. To wspaniały pomysł. Może Sara mogłaby zostać opiekunką Rockiego? Tylko jak im to wyszczekać? Och, zapomniałbym, Rocky miał rację – nie ma nic wspanialszego niż drapanie ludzkimi palcami za uszkiem.

1 2 3 4 5
II. Przeczytaj opowiadanie jeszcze raz i odpowiedz na pytania do tekstu i spoza niego. Uzasadnij odpowiedzi.

1. Jak myślisz, kto jest autorem opowiadania?

2. Jak wyglądał pierwszy etap życia Bazyla?

3. Co to znaczy „pieskie życie”?

4. Jak myślisz, dlaczego decyzję o adopcji psa należy dobrze przemyśleć?

5. Co Bazyl i Rocky robili podczas wspólnego pobytu w schronisku?

6. Czy Bazyl był prawdziwym przyjacielem Rockiego? Dlaczego?

7. Jak myślisz, co się stało z opiekunem Rockiego?

8. Jak wyglądał moment, w którym Bazyl odkrył swoje przeznaczenie?

9. Jak teraz wygląda życie Bazyla?

10. W jaki sposób Bazyl mógłby przekazać Bartkowi informację o Rockim?

 

Przypadki w języku polskim można porównać do siedmiu krasnoludków. Każdy z nich ma określone obowiązki i dzięki ich wypełnianiu ludzie mogą porozumiewać się bez problemu. Krasnoludki zmieniają końcówki wyrazów, dzięki czemu możesz powiedzieć dokładnie to, co chcesz.

III. Dzisiaj w domu krasnoludków zapanował bałagan.
Pomieszały się ich obowiązki. Przeczytaj, jakie zadania wykonują, a następnie zdecyduj, które pasują do kogo. W zeszycie zapisz imiona krasnoludków (przypadków) w odpowiedniej kolejności, ich pytania i przykładowe zdania z nimi.

Ćwiczenia 31.I Podkreśl odpowiednią formę i wykonaj zadania.

I. Podkreśl odpowiednią formę i zdecyduj, w którym przypadku występuje wybrany wyraz zgodnie z przykładem. Zapisz też pytanie danego przypadka.

0. Moje życiem/życie/życiu jest cudowne. – mianownik – kto? co?

1. Starsza pani podarowała mnie swój wnuk/swojego wnuka/swojemu wnukowi.

2. Szybko stracił ochoty/ochotą/ochotę.

3. Było tam dużo różnych zwierząt/różne zwierzęta/różnymi zwierzętami.

4. Burczało mi w brzucha/brzuchu/brzuchem.

5. Zrozumiałem, co to znaczy pieskiego życia/pieskiemu życiu/pieskie życie.

6. Dzieliliśmy się jedzeniem/jedzeniu/jedzenia.

7. Bartusiem/Bartusia/Bartusiu, a może ten?

Ćwiczenia 31.II Wpisz nazwy przypadków w odpowiednie miejsca i wykonaj zadania.

Wpisz nazwy przypadków w odpowiednie miejsca i uzupełnij je właściwymi pytaniami tam, gdzie to możliwe. Jeśli w języku niemieckim nie ma jakiegoś przypadka – wstaw kreski. W którym języku jest więcej przypadków? Czy porównując pytania przypadków w obu językach, można znaleźć jakieś podobieństwa/różnice?

Nazwa przypadka w języku polskim

Pytanie w języku polskim

Nazwa przypadka
w języku niemieckim

Pytanie w języku niemieckim z tłumaczeniem na polski

kto? co?
kogo? czego?
komu? czemu?
kogo? co?
kim? czym?
[12] [19]
(o) kim? (o) czym?
[13] [20]
o!
[14] [21]
Ćwiczenia 31.III. Przeczytaj reguły wynikające ze Światowej Deklaracji Praw Zwierząt1 i uzupełnij zdania wyrazami z ramki zgodnie z przykładem.

zwierzęta, zwierzęciem, zwierzęta, zwierzęciu, zwierząt, zwierzęcia, zwierzęta, zwierzę

0. Wszystkie zwierzęta rodzą się równe wobec życia i mają te same prawa do egzystencji.

1. Każdemu przysługuje prawo do szacunku.

2. Człowiek nie może tępić żadnych .

3. Należy chronić wszystkie .

4. Należy opiekować się każdym

5. Wszystkie dzikie mają prawo do wolności.

6. Porzucenie jest okrutne i nikczemne.

7. Żadne nie może służyć rozrywce człowieka.

page102image43953984 page102image43954368page102image43088896 page102image43082752
 
 
Ćwiczenia 31.IV. Użyj różnych form wyrazu zwierzę z ćwiczenia III i uzupełnij tymi formami tabelę.
 

Liczba pojedyncza

Liczba mnoga

Mianownik
Dopełniacz
Celownik
zwierzętom
Biernik
zwierzę
Narzędnik
zwierzęciem
Miejscownik
zwierzęciu
zwierzętach
Wołacz
zwierzę
zwierzęta

 

Ćwiczenia 31.V. Zgadnij, kim jestem. Dopasuj nazwę zwierzęcia do opisu. Wyrazy z ramki zamień na formy liczby mnogiej zgodnie z przykładem.

kot, krokodyl, krowa, wieloryb, pszczoła, flaming, słoń, koala, szczur, kurczaczek, pingwin


0. Wieloryby mają serce, które bije 9 razy na minutę, a u ludzi to 60/70 razy.

1. produkują więcej mleka podczas słuchania spokojnej muzyki.

2. Małe ssą własną trąbę, tak jak ludzkie dzieci ssą kciuk.

3. oświadczają się wybrance, przynosząc jej piękny kamyk.

4. komunikują się i z mamą, i z innymi pisklętami jeszcze przed wykluciem.

5. komunikują się przez miauczenie tylko z ludźmi.

6. komunikują się, tańcząc.

7. śmieją się, kiedy ktoś je łaskocze.

8. Naturalnie są białe, różowy kolor zyskują przez pożywienie.

9. często śpią po 22 godziny na dobę.

10. Dorosłe mogą przetrwać nawet rok bez jedzenia.

 

IV. Podyskutuj z koleżankami i kolegami

1. Co to znaczy kochać zwierzęta? Co robi osoba, która kocha zwierzęta?

2. Jakie zwierzęta najbardziej lubicie? Dlaczego właśnie te?

3. Jakich zwierząt się boicie albo którymi się brzydzicie? Dlaczego tych/tymi?

4. Dlaczego niektóre zwierzęta wydają nam się słodkie, a inne trudno polubić?

5. Czy kotki z mięciutkim futerkiem powinny mieć więcej praw niż szczury? Dlaczego?

6. Jakie miejsca lubią zwierzęta, a jakich się boją? Co myślisz o zwierzętach w cyrku?

7. Jakie prawa powinny mieć zwierzęta?

8. W jakich sytuacjach zwierzęta cierpią? Co można zrobić, żeby im pomóc?

9. Jak myślisz, o czym myślą i marzą zwierzęta? Jakie mają emocje? Odpowiedzi uzasadnij.

Ćwiczenia 31.VI Uzupełnij opinie odpowiednimi formami wyrazów podanych w nawiasach zgodnie z przykładem.

l.mn. = liczba mnoga


0. Rozumiem ludzi, którzy nie jedzą mięsa (mięso) w trosce o los zwierząt. 

1. Nie można zostawiać psa w w czasie upału.

2. Można rozsypywać na szczury, żeby się ich pozbyć.

3. Tresura w cyrku jest straszna.

4. Zwierzęta nie powinny być .

5. Powinien istnieć zakaz sprzedawania zwierząt .

6. Dziewczynki lepiej opiekują się zwierzętami niż .

7. Nie ma nic złego w z tresurą dzikich zwierząt.

Ćwiczenia 31.VI Uzupełnij opinie odpowiednimi formami wyrazów podanych w nawiasach zgodnie z przykładem.

V. Przeczytaj jeszcze raz zdania z ćwiczenia VI (w Zeszycie ćwiczeń) i wyraź opinię na ich temat. Użyj zwrotów z tabeli.

VI. Wybierz jeden z poniższych tematów i wykonaj plakat lub ulotkę.
  • Nie jestem zabawką, nie rób ze mnie prezentu – niespodzianki.

  • Zwierzęta nie muszą cierpieć.


Ćwiczenia 31.VII Odgrywanie ról. Ankieta.

VII. Podaj numer od 1 do 5 i w ten sposób wylosuj jedną z ról, a następnie odpowiedz na pytania koleżanek/kolegów. Wczuj się jak najlepiej w swoją rolę. Uzupełnij ankietę i zaprezentuj wybrane opinie na forum. Zastanówcie się wspólnie, czym się różni prawdziwy przyjaciel zwierząt od „miłośnika” zwierząt.

Role:

1. Dostałaś/dostałeś w prezencie piękną papugę, bardzo ją lubisz i świetnie się nią opiekujesz.

2. Jesteś hodowcą egzotycznych węży, uważasz, że posiadanie boa jest cool. 

3. Uwielbiasz obserwować zwierzęta w lesie i na łąkach.

4. Jesteś bardzo zamożna/zamożny i sponsorujesz w zoo dwie pandy.

5. Zaadoptowałaś/zaadoptowałeś pieska ze schroniska i traktujesz go jak członka rodziny.

VII. Wybierz jeden temat i napisz pracę (160 słów).

1. Co mam, a co chciał(a)bym mieć? Opowiadanie o życiu i marzeniach wybranego zwierzęcia.

2. Pijawkę/komara/pchłę [wybierz jedno] można pokochać – tekst argumentacyjny.

3. Sklep zoologiczny – nieszczęścia z całego świata. Opowiadanie o zwierzętach mieszkających w sklepie.

4. Mój najlepszy przyjaciel – charakterystyka zwierzęcia, które masz lub chcesz mieć.