MODUŁ 35: SZYBKIEGO POWROTU DO ZDROWIA!.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

  • nazw części ciała człowieka i jego narządów wewnętrznych,

  • słownictwa związanego z chorobami i pierwszą pomocą,

  • budować zdania wielokrotnie złożone,

  • stawiać znaki przestankowe.

DZIŚ DOWIESZ SIĘ:

  • co to jest zdanie wielokrotnie złożone,

  • jak nazywają się znaki przestankowe i jakie mają funkcje.


NOWE SŁOWA I FRAZY

alergia, biegunka, boleć, ból, chrypka, cukrzyca, dreszcz, jelito, krew, kurz, maść, mięśnie, mózg, narząd wewnętrzny, nerki, objaw, oddychać, oparzenie słoneczne, opatrunek, osłabienie, pęcherz, płuca, przejadać się, przejść na dietę, przeziębienie, przeziębiony, pyłek, recepta, swędzenie, uczulenie, usprawiedliwienie nieobecności, wątroba, wyciek z ucha, wymiotować, wymioty, wysypka, wyzdrowieć, zatrucie pokarmowe, zażywać lekarstwo, ziołowy, żołądek

I. Przeczytaj rozmowę w klasie, a następnie zdecyduj, czy zdania są prawdziwe (TAK), czy nieprawdziwe (NIE). Uzasadnij swoje odpowiedzi.
Pan Twardowski: Dzień dobry! Cieszę się, że dzisiaj wszyscy są na lekcji. Ostatnio było niewiele osób, prawda? Dostałem dużo maili od waszych rodziców z usprawiedliwieniami nieobecności. Moglibyście mi powiedzieć dokładnie, co się stało? Sezon grypowy już dawno się skończył.
Zosia: Proszę pana, ja i Kacper byliśmy przeziębieni. Prawdopodobnie przeziębiliśmy się na biwaku. Mieliśmy katar i kaszel. Mnie trochę bolało gardło, a Kacper miał lekką gorączkę. Na szczęście po pięciu dniach odpoczynku w domu poczuliśmy się lepiej.
Bartek: Ja czułem się fatalnie. Miałem silny ból brzucha i głowy oraz biegunkę. Poza tym wymiotowałem. Pierwszy raz w życiu przez kilka dni nie miałem apetytu.
Pan Twardowski: Ojej, naprawdę ci współczuję. Skąd te nieprzyjemne objawy? 
Bartek: Miałem zatrucie pokarmowe. Prawdopodobnie zjadłem coś nieświeżego na mieście.
Pan Twardowski: Nie wolno kupować i jeść jedzenia, szczególnie mięsa, w niesprawdzonych miejscach.
Aleks: Najlepiej jeść domowe posiłki.
Bartek: Teraz już wiem. To samo powiedzieli mi rodzice i lekarz. A ty, Aleks, czujesz się już lepiej?
Aleks: Tak, czułem się źle po Dniu Dziecka i naszym konkursie na najlepszy smakołyk.
Julka: Aleks, mówiliśmy ci, że nie wolno się przejadać.
Aleks: Nie chodzi tylko o to, że zjadłem za dużo słodyczy. To coś poważniejszego: chyba jestem uczulony na czekoladę.
Kacper: Co? Na czekoladę? A więc już nigdy nie będziesz mógł zjeść ani czekolady Lindt, ani Ptasiego Mleczka, ani wafelków Prince Polo...
Aleks: Bez przesady! Po Dniu Dziecka dostałem swędzącej wysypki, bo zjadłem za dużo. Gdy jem tylko trochę, nic się nie dzieje.
Julka: Mnie po Dniu Dziecka bolał brzuch, ale wypiłam herbatkę ziołową i poczułam się lepiej.
Pan Twardowski: Saro, a dlaczego ciebie nie było na ostatniej lekcji?

Sara: Ja od lat walczę z alergią. Jestem uczulona na pyłki roślin i kurz. Na biwaku miałam katar, łzawienie oczu i kichałam. Teraz czuję się lepiej.
Kacper: A wiecie, że mój wujek choruje na cukrzycę i w ogóle nie może jeść słodyczy?

Aleks: Uuu! Co to za straszna choroba!
Pan Twardowski: Dobrze, skończmy rozmowę o chorobach i zacznijmy lekcję. Cieszę się, że wszyscy już dobrze się czują.

 

Zapamiętaj!

Gdy ktoś źle się czuje i mówi nam o swojej chorobie, oferujemy mu pomoc, a przede wszystkim życzymy mu: Szybkiego powrotu do zdrowia!

 

0. Na ostatniej lekcji wszyscy byli obecni.
1. Dzieci same usprawiedliwiały swoje nieobecności na lekcji.
2. Bohaterowie chorowali, bo w tym czasie panowała grypa.
3. Kacper i Zosia nie byli na lekcji z powodu przeziębienia.
4. Bartek biegał dużo, a potem było mu niedobrze.
5. Bartek przypuszcza, że zjadł coś zepsutego.
6. Aleks miał uczulenie po czekoladzie zjedzonej w Dniu Dziecka.
7. Aleks już nigdy nie będzie mógł jeść czekolady.
8. Julka także była poważnie chora po Dniu Dziecka.
9. Sara już od dawna ma alergię.
10. W rodzinie Kacpra jest osoba, która cierpi na cukrzycę.
Ćwiczenia 35.I Co im dolega? Jakie mają objawy, czyli symptomy? Podpisz ilustracje zdaniami z ramki.

Boli mnie gardło. Bolą mnie zęby. Swędzi mnie skóra. Spuchło mi kolano. Mam dreszcze. Mam wysypkę. Nie mam apetytu. Wymiotuję. Mam katar. Mam kaszel. Pocę się.

Swędzi mnie skóra.

Ćwiczenia 35.II Napisz, jaka choroba może mieć podane objawy. Czy wiesz, jakie mogą być przyczyny tych chorób i na czym polega ich leczenie? Czy chorowałaś/chorowałeś na nie?

zatrucie pokarmowe, ospa wietrzna, grypa, zapalenie ucha, angina, alergia, przeziębienie

 

Choroba/dolegliwość

Częste objawy

0. zatrucie pokarmowe
silny ból brzucha, ból głowy, biegunka, wymioty
1.
katar, wysypka, swędzenie, łzawienie oczu
2.
wysoka gorączka, dreszcze, ból mięśni, kaszel, katar
3.
ból gardła, obrzęk gardła, trudności w przełykaniu, chrypka, osłabienie
4.
katar, kaszel, ból gardła
5.
silny ból ucha, pogorszenie słuchu, gorączka, wyciek z ucha
6.
charakterystyczna wysypka na całym ciele, swędzenie

 

Ćwiczenia 35.III. Czy znasz zasady pierwszej pomocy? Wybierz właściwą odpowiedź.

Co powinnaś/powinieneś zrobić, gdy:

Pierwsza pomoc

0. ktoś się skaleczy?
a. Pochylić głowę do przodu i uciskać nos przed 10 minut.
1. ktoś ulegnie wypadkowi i straci przytomność?
b. Zdezynfekować ranę, a następnie zakleić ją plastrem.
2. ktoś zwichnie kostkę?
c. Zabrać tę osobę do chłodnego miejsca, dać jej/mu wodę do picia, a następnie posmarować chore miejsce specjalną maścią.
3. ktoś się oparzy?
d. Usztywnić to miejsce i unieść je lekko do góry.
4. ktoś ma oparzenie słoneczne?
e. Schłodzić tę część ciała czystą i chłodną wodą, wysuszyć, a następnie założyć odpowiedni opatrunek.
5. komuś leci krew z nosa?
f. Zadzwonić pod numer alarmowy 112 i wezwać pogotowie. Ułożyć poszkodowanego w bezpiecznej pozycji.
0 1 2 3 4 5
II. Wymień 10 części ciała i wskaż, gdzie się znajdują.

W module 5 (Zeszyt ćwiczeń, ćw. VII) była mowa o częściach ciała. Wymień 10 części ciała i wskaż, gdzie się znajdują. Powiedz, czy one czasami cię bolą i jeśli tak, to w jakiej sytuacji. Czy znasz też nazwy narządów wewnętrznych człowieka, czyli jego organów?

Ćwiczenia 35.IV. Podpisz nazwy narządów wewnętrznych wyrazami z ramki.

mózg, serce, wątroba, nerki, płuca, pęcherz, żołądek, jelito