MODUŁ 36: POWTÓRZENIE LEKCJI 31–35.

DZIŚ POWTÓRZYSZ:

materiał z modułów 31–35, a więc w kolejnych typach zadań certyfikatowych, które dziś poznasz, wystąpią między innymi:

  • odmiana rzeczowników, przymiotników i zaimków,

  • konstruowanie zdań pojedynczych i złożonych, używanie właściwych spójników,

  • czasowniki wolno, trzeba, można w różnych czasach gramatycznych,

  • słownictwo związane z ochroną zwierząt, regułami postępowania w razie niebezpieczeństwa, ulubionymi smakołykami,

  • słownictwo związane z biwakowaniem i atrakcjami turystycznymi,

  • wyrażanie ekscytacji, obawy i strachu,

  • słownictwo związane z wyrażaniem samopoczucia, chorobami.

36.I. Popatrz na symbole, które są poniżej. Następnie wysłuchaj wypowiedzi na różne tematy i zaznacz właściwy symbol. Uwaga! Każdą wypowiedź usłyszysz TYLKO RAZ.

1. (Chłopiec): Dostałem od taty pięknego szczeniaka. Nazwałem go Pimpuś.

2. (Kobieta): Największą atrakcją turystyczną naszego miasta jest średniowieczny zamek.

3. (Dziewczyna): Bardzo boję się pająków.

4. (Kobieta): Co panu dolega?

5. (Mężczyzna): W czasie epidemii trzeba często myć ręce.

6. (Chłopiec): Tu nie wolno rozpalać ogniska. To grozi pożarem lasu.

7. (Dziewczyna): Bardzo lubię jeździć na biwaki i nocować w namiocie.

8. (Chłopiec): Źle się czuję. Bardzo boli mnie gardło.

9. (Kobieta): Jaki piękny widok! W życiu nie widziałam czegoś piękniejszego!


1 2 3 4 5 6 7 8

 

36.II Przeczytaj nazwy objawów w tabeli. Następnie posłuchaj rozmowy pacjentów czekających w kolejce do lekarza i zaznacz, jakie mają symptomy. Nagranie usłyszysz DWA RAZY. Uwaga! Do jednej osoby może pasować kilka objawów.
Recepcjonistka: Szanowni pacjenci, pani doktor Kowalska przyjmie wszystkich z państwa. Chciałabym, żeby podali mi państwo objawy choroby, które wpiszę do karty pacjenta. Proszę do mnie pierwszą osobę.
Osoba 1 (kobieta): Ja bardzo źle się czuję. Mam katar, kaszel. Boli mnie głowa, chociaż nie mam podwyższonej temperatury. Z oczu cały czas lecą mi łzy.
Recepcjonistka: Dziękuję, zapraszam drugą osobę.
Osoba 2 (kobieta): Ja dostałam wysypki na rękach i nogach. Jest czerwona i lekko swędzi. Poza tym od trzech dni mam katar i łzawienie oczu.
Recepcjonista: A pan? Proszę podejść do okienka i wypełnić formularz. Proszę pana!
Osoba 3 (mężczyzna): Oj, przepraszam. Mnie bardzo boli ucho i nie słyszę dobrze. Ponadto mam gorączkę.
Recepcjonistka: Rozumiem. Zapisane. Czwarta osoba?
Osoba 4 (chłopak): Tak jak pani widzi, mam charakterystyczną wysypkę i podwyższoną temperaturę. Poza tym boli mnie gardło.

 

Jakie objawy mają?

Osoba 1

Osoba 2

Osoba 3

Osoba 4

katar
kaszel
gorączka
wysypka
swędzenie
łzawienie oczu
ból głowy
ból ucha
ból gardła

 

36.III Przeczytaj tekst na temat biwaku survivalowego i zaznacz właściwą odpowiedź.

Opadły już emocje i zostały tylko wspomnienia po biwaku survivalowym, który odbył się w ubiegłym tygodniu w lesie, niedaleko leśniczówki w Hordzieżce. Wydarzenie „Porachunki z przygodą” opracował i przeprowadził Krzysztof Petek – instruktor survivalu i samoobrony, organizator dalekich wypraw, dziennikarz, autor książek dla dzieci i młodzieży.

Biwak rozpoczęliśmy budową obozowiska: rozkładaniem hamaków, przygotowaniem paleniska i toalety. Dzień w lesie upłynął na ćwiczeniach: samoobrony, rozpalania ognia z mokrego drzewa, strzelania do celu, poruszania się w trudnych warunkach, orientacji w terenie z mapą i busolą. Uczyliśmy się także budować szałasy, nocą skradać się w ciemnym lesie, rysować mapy, wspólnie przygotowywać posiłki w kociołku i piec chlebek trapera nad ogniskiem. Czas na biwaku wypełniony był rozmowami i opowieściami.

Spotkanie na łonie natury okazało się dla nas wielkim wyzwaniem, podczas którego zrozumieliśmy, że jesteśmy przyzwyczajeni do wygody. Na własnej skórze przekonaliśmy się, że w nocy w lesie może być bardzo chłodno, a woda sama się nie nagrzeje. Nauczyliśmy się, jak ważna jest współpraca, logistyka i hart ducha w przetrwaniu trudnych warunków. Biwak zapadnie nam w pamięci naprawdę na bardzo dłłuuuugo.

0. Biwak survivalowy zorganizowano w zeszłym tygodniu.
1. Biwak miał swoją nazwę i określony cel.
2. Biwak został zorganizowany przez profesjonalnego instruktora.
3. Biwak zaczął się od wykładu, jak przeżyć w trudnych warunkach.
4. Uczestnicy biwaku uczyli się, jak gotować bez ognia.
5. Na biwaku był zakaz rozmawiania.
6. Uczestnicy biwaku uświadomili sobie, że na co dzień mają komfortowe warunki.
36. IV. Przeczytaj tekst na temat atrakcji turystycznych w Polsce i dopasuj usunięte z tekstu wyrazy zgodnie z podanym przykładem.

Ciekawe, niebanalne, malownicze i po prostu piękne – takie są nowe cuda Polski, czyli wyjątkowe miejsca na mapie naszego kraju, warto poznać i odwiedzić przynajmniej raz w życiu.

Polska jest piękna, a wyjątkowe i atrakcyjne turystycznie miejsca mieszkańcy mają często na wyciągnięcie ręki i wcale nie muszą pokonywać tysięcy kilometrów, nacieszyć oczy niesamowitymi widokami. Siedem potwierdzających tę tezę lokalizacji znalazło się na liście nowych cudów Polski, która powstała na podstawie wyników plebiscytu z udziałem czytelników National Geographic Traveler. W su- mie wzięło w udział 16 miejsc (po jednym z każdego województwa), finałową siódemkę wyłoniono w głosowaniu internetowym, w którym w tegorocznej, czwartej już edycji konkursu oddanych zostało ponad 115 tysięcy głosów.

Największą przychylność głosujących zdobył łódzki kompleks OFF Piotrkowska, który okazał się niekwestionowanym zwycięzcą tegorocznej edycji plebiscytu. Do finałowej siódemki zakwalifikowały się m.in. Suwalski Park Krajobrazowy, Brama Poznania czy Klasztor Cystersów. Wszystkie te miejsca są dowodem na to, swoje największe piękno Polska skrywa nie tylko nad morzem i w górach, również pomiędzy nimi.


PISANIE

CZAS: 60 minut

W tej części egzaminu znajdują się trzy zestawy. W każdym zestawie są dwa zadania a i b. Należy wybrać tylko jeden zestaw i wykonać obydwa zadania (a i b) z danego zestawu, zgodnie z poleceniami, np.

  • zestaw nr 1 – zadanie a i b z zestawu nr 1 lub

  • zestaw nr 2 – zadanie a i b z zestawu nr 2 lub

  • zestaw nr 3 – zadanie a i b z zestawu nr 3.

ZASADY OCENIANIA ZADAŃ
Kryteria oceny:

  • wykonanie zadania (treść, długość, forma, kompozycja)

  • bogactwo językowe

  • poprawność językowa

0–10 p.

 0–10 p.

 0–10 p.

 

RAZEM: maksymalnie 30 p.


1 zestaw, 2 zadania, 60 minut

Pamiętaj! Wybierz tylko jeden zestaw i wykonaj obydwa zadania (a i b) z tego samego zestawu.


 
MÓWIENIE

CZAS: do 15 minut
ZESTAW 1

Zadanie 1a. Opis fotografii

Popatrz na fotografię i opisz ją. Powiedz:

  • kogo widzisz,

  • jak wyglądają te osoby,

  • gdzie są,

  • co robią.

Zadanie 1b. Wypowiedź na podstawie fotografii

Popatrz na fotografię i wypowiedz się, czy tobie i twojej rodzinie można by zrobić takie zdjęcie. Dlaczego tak/nie? Opowiedz o atrakcjach turystycznych w twoim kraju.

Zadanie 2. Sytuacja komunikacyjna i dialog z egzaminatorem

Przeczytaj scenariusz sytuacji komunikacyjnej. W rozmowie z egzaminatorem odegraj rolę córki/syna.

Chcesz zaadoptować zwierzę ze schroniska. Twoja mama/twój tata nie chce się zgodzić. Przekonaj ich:

  • że warto pomagać bezdomnym zwierzętom,

  • że posiadanie zwierzęcia ma dużo zalet,

  • że będziesz umiał(a) zadbać o zwierzę.



CZAS: do 15 minut
ZESTAW 2

Zadanie 1a. Opis fotografii

Popatrz na fotografię i opisz ją. Powiedz:

  • kogo widzisz,

  • jak wyglądają te osoby,

  • gdzie są,

  • co robią.

Zadanie 1b. Wypowiedź na podstawie fotografii

Popatrz na fotografię i wypowiedz się, czy w twoim domu można by zrobić taką fotografię. Opowiedz o chorobie, na którą niedawno cierpiałaś/cierpiałeś albo na którą chorował ktoś, kogo znasz.

Zadanie 2. Sytuacja komunikacyjna i dialog z egzaminatorem

Przeczytaj scenariusz sytuacji komunikacyjnej. W rozmowie z egzaminatorem odegraj rolę córki/syna. Chcesz pojechać z rodzicami na biwak. Twoja mama/twój tata woli nocować w hotelu. Przekonaj ich:

  • że lepiej jest spędzić wakacje pod namiotem niż nocować w hotelu,

  • że wybrałaś/wybrałaś już dobre miejsce na biwak,

  • że macie wszystkie rzeczy potrzebne do biwakowania.

DODATKOWA GRA POWTÓRZENIOWA

Rozgrywka gramatyczno-leksykalna. Przygotujcie kostkę do gry i stoper. Możecie grać indywidualnie, w parach lub w grupach. Rzucacie kostką. Liczba oczek odpowiada zadaniu do wykonania. Następnie podajecie numer od 1 do 10 i wykonujecie zadanie. Za poprawną odpowiedź otrzymujecie +1 punkt, za niepoprawną –1. Osoba/grupa, która zdobędzie największą liczbę punktów – wygrywa. Na każdą odpowiedź macie 30 sekund, więc pamiętajcie, aby mierzyć czas.