MODUŁ 5: GDYBY ZOŚKA NIE SKAKAŁA….

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

• odczytywać godziny w systemie nieoficjalnym i umawiać się na spotkanie,

• pytać o drogę i podawać informacje o miejscu,

• tworzyć i używać bezosobowych form czasownika.

NOWE SŁOWA I FRAZY

drobny, iść do kogoś z wizytą, nieludzka pora, oparzyć się, pogotowie, postępować, przyjść z pustymi rękoma, ranny ptaszek, skaleczyć się, stracić przytomność, ulec wypadkowi, upominek, uraz, uświadomić kogoś, uziemiony, wrzeszczeć, zakochana para, zdyszany, zwichnąć kostkę

I. Przeczytaj tekst, a następnie opowiedz własnymi słowami, co się wydarzyło. Zwróć uwagę na określenia czasu.

Jest 9:30. Kacper zdyszany wpada do klasy.

Kacper: Dzień dobry!

Pan Twardowski: Kacper, wiesz, która jest godzina?

Kacper: Wpół do dziesiątej. Przepraszam za spóźnienie, ale to wszystko wina Zośki.

Julka: Właśnie, gdzie jest Zosia?

Kacper: Julka! Daj mi powiedzieć. Zośka jest na pogotowiu.

Julka: O matko, co się stało?

Kacper: Jak będziesz mi ciągle przerywać to raczej się nie dowiesz.

Pan Twardowski: Spokojnie, Julia, wysłuchajmy Kacpra. Co z Zosią?

Kacper: Po prostu: takie są skutki bycia rannym ptaszkiem. Wstała dziś o nieludzkiej porze, bo chyba za piętnaście siódma i była już gotowa do szkoły o wpół do ósmej, ja jeszcze jadłem śniadanie, a jej się nudziło, więc wyszła przed dom. Zaczęło jej się nudzić jeszcze bardziej, więc postanowiła poskakać ze schodów i zwichnęła kostkę. Okropnie krzyczała. Mama musiała pojechać z nią do lekarza, a tata wstać, żeby przywieźć mnie na lekcję. Zanim był gotowy, było już piętnaście po dziewiątej. Dlatego się spóźniłem.

Pan Twardowski: Biedna Zosia, mam nadzieję, że szybko wróci do zdrowia.

Kacper: Wszystko wskazuje na to, że będzie uziemiona w domu przez co najmniej miesiąc. Oszaleję z nią.

Pan Twardowski: Kacperku, nie mów tak. To twoja siostra. Powinieneś ją wspierać.

Julka: Wszyscy powinniśmy. Czy możemy ją odwiedzić, skoro teraz przez jakiś czas nie będzie mogła przychodzić na lekcje?

Pan Twardowski: To dobry pomysł. Skontaktuję się z rodzicami Zosi i Kacpra i zapytam, czy możemy odwiedzić naszą energiczną pacjentkę.

Aleks: To ja upiekę dla Zośki muffinki z owocami.

Bartek: A ja przyniosę kwiatki.

Kacper: Uuuuuu… Zakochana para, Bartek i Zocha…

Bartek: Ha, ha, ha, bardzo dobre rymy, Kacper. Moje gratulacje. Pozwól, że cię uświadomię: jeśli się do kogoś idzie z wizytą, szczególnie do kogoś chorego, to nie wypada przyjść z pustymi rękoma…

Pan Twardowski: Chłopcy, spokój. Wracamy do lekcji.

II. Odpowiedz: tak lub nie.

1. Kacper przyszedł do szkoły punktualnie.

2. Zosi nie ma dziś na lekcji.

3. Zosia pojechała na weekend do dziadków.

4. Julka przeszkadza Kacprowi w opowiadaniu historii.

5. Zosia ma grypę.

6. Julka proponuje, aby odwiedzić Zosię.

7. Aleks chce upiec tort czekoladowy.

8. Bartek chce dać Zosi czekoladki Wedla.

9. Kacper sugeruje, że Bartek jest zakochany w Zosi.

10. Jeśli kogoś odwiedzasz, miło jest przynieść mu upominek.

III. Umawiamy się na spotkanie z kolegą. W module 2 dowiedzieliście się, jak wyrażać godzinę w systemie formalnym. Dziś dowiecie się, jak to robić, używając systemu nieformalnego, czyli takiego, który składa się tylko z 12 godzin. Spójrz na tabelkę.

Zwróć uwagę na zakończenia wyrazów. Kiedy je modyfikujemy, a kiedy pozostawiamy bez zmian?

IV. Przeczytaj głośno godziny.

Ćwiczenia 5.I. Dopasuj zgodnie z przykładem.

8. 10. 9. 7. 6. 5. 4. 3. 2. 1.
Ćwiczenia 5.II. Uzupełnij tabelkę.
System formalny System nieformalny

7:30

siódma trzydzieści wpół do ósmej

8:45

10:10

dziesiąta dziesięć

11:15

12:50

13:25

trzynasta dwadzieścia pięć

14:35

za dwadzieścia pięć trzecia

15:30

wpół do czwartej

16:00

szesnasta

17:05

18:55

za pięć siódma
Ćwiczenie 5.III. Zapisz godziny w systemie nieformalnym.

0. 8:15 – piętnaście po ósmej

1. 9:30 –

2. 11:10 –

3. 15:55 –

4. 18:06 –

5. 6:30 –

6. 20:40 –

7. 14:50 –

8. 19:00 –

9. 13:13 –

10. 17:30 –

Ćwiczenia 5.IV. Przekształć zdania zgodnie z przykładem.

0. Spotkamy się o (13:30) trzynastej trzydzieści przed szkołą. -> Spotkamy się o wpół do drugiej przed szkołą.

1. Obiad będzie dziś o (14:00) czternastej. ->

2. Lekcje zaczynają się o (9:30) dziewiątej trzydzieści. ->

3. Tata wraca z pracy o (18:30) osiemnastej trzydzieści. ->

4. Zosia była gotowa o (7:45) siódmej czterdzieści pięć. ->

5. Tata wstał o (8:15) ósmej piętnaście. ->

6. Kacper chce chodzić spać o (23:00) dwudziestej trzeciej. ->

7. Film zaczyna się o (19:45) dziewiętnastej czterdzieści pięć. ->

8. Dziś o (14:30) czternastej trzydzieści mam wizytę u dentysty. ->

9. O której jest mecz? O (17:15) siedemnastej piętnaście. ->

10. Babcia zadzwoni o (16:30) szesnastej trzydzieści. ->

V. Zegary świata. Praca w parach.

W Warszawie jest teraz 9:00 rano. Zapytaj koleżankę/ kolegę, która godzina jest w miastach wpisanych w tabelce. Potem zamieńcie się rolami. Czy wiecie, w jakich krajach są te miasta?

VI. Porozmawiajcie w grupie:

Jaki upominek sprawiłby Zosi przyjemność? Dlaczego? Co można podarować dziecku, a co osobie starszej? Jaki upominek ucieszyłby ciebie? Co powinno się przynieść komuś, kto leży w szpitalu? A czego nie wolno przynosić takiej osobie?

VII. Przeczytaj dialog i zwróć uwagę na wyróżnione słowa.

Jest piękny, słoneczny, jesienny dzień. Dzieci i pan Twardowski są w ogrodzie Zosi i Kacpra, rozpoczyna się lekcja.

Pan Twardowski: Na początku podziękujmy Zosi, Kacprowi i ich rodzicom, że pozwolili nam dziś mieć lekcję w ich ogrodzie.

Julka, Bartek, Aleks: Dziękujemy!

Zosia: To ja dziękuję, że przyszliście. Aleks, te muffinki są przepyszne, Bartek, dziękuję za kwiatki. Obecnie nieczęsto dostaje się kwiatki od chłopców.

Bartek (rumieni się): Zosiu, nie ma za co. To normalne, że przynosi się je dziewczynom.

Zosia: Tak mi smutno siedzieć samej. A do tego nie mogę nic robić, więc umieram z nudów, a z Kacpra nie ma oczywiście żadnego pożytku.

Kacper: No wiesz co, Zośka! Skaczę wokół ciebie jak wokół małej księżniczki.

Pan Twardowski: Kacper, to bardzo dobrze, że pomagasz siostrze, ale zacznijmy już lekcję. Ponieważ Zosia miała ostatnio wypadek, chciałem dziś porozmawiać z wami o tym, jak postępuje się w sytuacji drobnych urazów.

Aleks: Co to znaczy „postępuje się” i „urazów”?

Zosia: To znaczy, co się robi, kiedy coś się komuś przydarzy, np. kiedy się skaleczysz, zwichniesz kostkę jak ja lub się oparzysz.

Pan Twardowski: Bardzo dobrze. W takim razie co się robi, kiedy ktoś się skaleczy?

Kacper: Obcina się rękę, wstawia się metalowy hak i zostaje się piratem. Argh!

Julka: Ha, ha. Bardzo śmieszne. Kacper jak zawsze w formie. Dezynfekuje się ranę, a następnie zakleja się ją plastrem.

Pan Twardowski: Świetnie, Juleczko. A co robi się, kiedy ktoś ulegnie wypadkowi i straci przytomność?

Bartek: Dzwoni się pod numer 112 i wzywa się pogotowie. Układa się go też w pozycji bezpiecznej.

Zosia: Jejku, Bartek, skąd ty to wszystko wiesz?

Bartek (rumieni się): Wiesz Zosiu, ma się te szerokie zainteresowania…

 

FORMY BEZOSOBOWE – TWORZENIE. Przepisz podkreślone słowa do zeszytu i zastanów się:

Ćwiczenia 5.V. Uzupełnij tabelkę.

Bezokolicznik ON + SIĘ
jeść je się
mówić
robić
pić
dzwonić
pomagać
kupować
podróżować
chodzić
zamawiać
oddawać
VIII. Zastanów się i powiedz, co robi się w następujących sytuacjach:

• kiedy do drzwi dzwoni ktoś obcy, a rodziców nie ma w domu,

• kiedy przypadkiem wpadnie się na kogoś,

• kiedy spóźni się na lekcję lub spotkanie,

• kiedy boli brzuch lub głowa.

Ćwiczenia 5.VI. Przekształć zdania zgodnie z podanym przykładem.

0. W Polsce ludzie mówią po polsku. -> W Polsce mówi się po polsku.

1. W Niemczech dzieci idą do szkoły, kiedy mają 6 lat. ->

2. Kiedy wydarzy się wypadek, ludzie dzwonią po pogotowie. ->

3. Często ludzie wypożyczają książki z biblioteki. ->

4. Z okazji urodzin dzieci dostają prezenty. ->

5. Kiedy jest gorąco, ludzie piją wodę, a nie coca-colę. ->

6. Ludzie często robią zakupy w supermarkecie. ->

7. Obecnie ludzie pomagają bezdomnym zwierzętom. ->

8. Do pracy lub szkoły ludzie przychodzą punktualnie. ->

9. Wieczorem dzieci oglądają bajkę w telewizji. ->

10. Obecnie po mieście często ludzie jeżdżą rowerami. ->

IX. Jakie są zwyczaje w twoim domu/mieście/kraju, w twojej szkole? Napisz 10 zdań z formami bezosobowymi.

Przykład:

W moim domu w niedzielę je się na śniadanie jajecznicę.

W mojej szkole dwa razy w roku organizuje się kiermasze charytatywne.

W moim kraju przynosi się prezent, jeśli idzie się do kogoś z wizytą.

VII. Podpisz części ciała wyrazami z ramki.
głowa, ramię (ramiona), łokieć (łokcie), noga, brzuch, ręka, kostka, kolano, dłoń, szyja, stopa

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.