MODUŁ 5: GDYBY ZOŚKA NIE SKAKAŁA….

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

• odczytywać godziny w systemie nieoficjalnym i umawiać się na spotkanie,

• pytać o drogę i podawać informacje o miejscu,

• tworzyć i używać bezosobowych form czasownika.

NOWE SŁOWA I FRAZY

drobny, iść do kogoś z wizytą, nieludzka pora, oparzyć się, pogotowie, postępować, przyjść z pustymi rękoma, ranny ptaszek, skaleczyć się, stracić przytomność, ulec wypadkowi, upominek, uraz, uświadomić kogoś, uziemiony, wrzeszczeć, zakochana para, zdyszany, zwichnąć kostkę

I. Przeczytaj tekst, a następnie opowiedz własnymi słowami, co się wydarzyło. Zwróć uwagę na określenia czasu.

Jest 9:30. Kacper zdyszany wpada do klasy.

Kacper: Dzień dobry!

Pan Twardowski: Kacper, wiesz, która jest godzina?

Kacper: Wpół do dziesiątej. Przepraszam za spóźnienie, ale to wszystko wina Zośki.

Julka: Właśnie, gdzie jest Zosia?

Kacper: Julka! Daj mi powiedzieć. Zośka jest na pogotowiu.

Julka: O matko, co się stało?

Kacper: Jak będziesz mi ciągle przerywać to raczej się nie dowiesz.

Pan Twardowski: Spokojnie, Julia, wysłuchajmy Kacpra. Co z Zosią?

Kacper: Po prostu: takie są skutki bycia rannym ptaszkiem. Wstała dziś o nieludzkiej porze, bo chyba za piętnaście siódma i była już gotowa do szkoły o wpół do ósmej, ja jeszcze jadłem śniadanie, a jej się nudziło, więc wyszła przed dom. Zaczęło jej się nudzić jeszcze bardziej, więc postanowiła poskakać ze schodów i zwichnęła kostkę. Okropnie krzyczała. Mama musiała pojechać z nią do lekarza, a tata wstać, żeby przywieźć mnie na lekcję. Zanim był gotowy, było już piętnaście po dziewiątej. Dlatego się spóźniłem.

Pan Twardowski: Biedna Zosia, mam nadzieję, że szybko wróci do zdrowia.

Kacper: Wszystko wskazuje na to, że będzie uziemiona w domu przez co najmniej miesiąc. Oszaleję z nią.

Pan Twardowski: Kacperku, nie mów tak. To twoja siostra. Powinieneś ją wspierać.

Julka: Wszyscy powinniśmy. Czy możemy ją odwiedzić, skoro teraz przez jakiś czas nie będzie mogła przychodzić na lekcje?

Pan Twardowski: To dobry pomysł. Skontaktuję się z rodzicami Zosi i Kacpra i zapytam, czy możemy odwiedzić naszą energiczną pacjentkę.

Aleks: To ja upiekę dla Zośki muffinki z owocami.

Bartek: A ja przyniosę kwiatki.

Kacper: Uuuuuu… Zakochana para, Bartek i Zocha…

Bartek: Ha, ha, ha, bardzo dobre rymy, Kacper. Moje gratulacje. Pozwól, że cię uświadomię: jeśli się do kogoś idzie z wizytą, szczególnie do kogoś chorego, to nie wypada przyjść z pustymi rękoma…

Pan Twardowski: Chłopcy, spokój. Wracamy do lekcji.

II. Odpowiedz: tak lub nie.

1. Kacper przyszedł do szkoły punktualnie.

2. Zosi nie ma dziś na lekcji.

3. Zosia pojechała na weekend do dziadków.

4. Julka przeszkadza Kacprowi w opowiadaniu historii.

5. Zosia ma grypę.

6. Julka proponuje, aby odwiedzić Zosię.

7. Aleks chce upiec tort czekoladowy.

8. Bartek chce dać Zosi czekoladki Wedla.

9. Kacper sugeruje, że Bartek jest zakochany w Zosi.

10. Jeśli kogoś odwiedzasz, miło jest przynieść mu upominek.

III. Umawiamy się na spotkanie z kolegą. W module 2 dowiedzieliście się, jak wyrażać godzinę w systemie formalnym. Dziś dowiecie się, jak to robić, używając systemu nieformalnego, czyli takiego, który składa się tylko z 12 godzin. Spójrz na tabelkę.