MODUŁ 7: WSPOMINAMY NASZYCH PRZODKÓW.

DZIŚ NAUCZYSZ SIĘ:

• słownictwa związanego z Dniem Wszystkich Świętych, Świętem Zmarłych w Polsce, w Niemczech i w innych krajach,

• jak poprawnie używać form miejscownika.

NOWE SŁOWA I FRAZY

bukiet, cmentarz, grozić, grób, odziedziczyć, obchodzić, poczęstunek, prababcia, pradziadek, przodek, świątynia, świeczka, umrzeć, uroczystość, uroczystość Wszystkich Świętych, wieniec, Zaduszki, zapalać, zmarły, znicz, żołnierz

I. Przeczytaj tekst na głos, a następnie podkreśl w nim wszystkie miejsca, o których mówią dzieci.

Pan Twardowski: Moi drodzy, pokażcie, proszę, fotografie, które przynieśliście dzisiaj do szkoły.

Bartek: Zobaczcie, to jest moja prababcia i pradziadek z Zakopanego. Pradziadek zmarł kilka lat temu. Jest pochowany na małym, starym cmentarzu w centrum miasta.

Julia: Gdzie zostało zrobione to zdjęcie?

Bartek: Na Giewoncie w Tatrach. Moi pradziadkowie bardzo lubili chodzić po górach.

Zosia: Nasza mama jest teraz w Polsce, w Poznaniu.

Kacper: Zbliżają się Zaduszki. Pojechała tam, aby razem z dziadkami odwiedzić rodzinne groby. Spójrzcie na to zdjęcie.

Aleks: Kim jest ten człowiek w piekarni?

Zosia: To nasz pradziadek Konstanty, tata dziadka Janusza. Pracował w piekarni w Gnieźnie.

Kacper: Dziadek Janusz opowiadał nam, że wieczorem w całym mieście czuć było zapach chleba.

Aleks: Gniezno jest w województwie wielkopolskim. Czy piekł też rogale marcińskie?

Zosia: Na pewno, ty, łakomczuchu!

Aleks: Moja prababcia Laura, mama babci Lucyny, urodziła się na Śląsku, w Katowicach. Była pielęgniarką. Spójrzcie, na tym zdjęciu pozuje z rannym żołnierzem, który potem został jej mężem i tatą babci Lucyny.

Julia: Jakie to romantyczne! To zdjęcie zrobione zostało w prawdziwym szpitalu! Twoja prababcia była bardzo piękna!

Kacper: W przeciwieństwie do Aleksa, ha, ha, ha!

Julia: A to zdjęcie mojej prababci. Stoi na scenie w Operze Narodowej w Warszawie i śpiewa arię. Spójrzcie, jak elegancko wygląda. To po niej odziedziczyłam talent i słuch muzyczny. Ach!

Aleks: Twoja prababcia ma na sobie jakiś dziwny kostium… Czy ona wybiera się na przyjęcie z okazji Halloween?

Julia i Zosia: Aleks! Nigdy nie byłeś w operze?!

Pan Twardowski: Dzieci, jesteście na lekcji. Pożartujecie na przerwie. A teraz wracamy do tematu naszych przodków i uroczystości Wszystkich Świętych.

II. Po przeczytaniu dialogu odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.

1. Gdzie zostało zrobione zdjęcie pradziadków Bartka?

2. Gdzie jest teraz mama bliźniaków?

3. Gdzie pracował pradziadek Konstanty?

4. Kim była prababcia Aleksa?

5. Gdzie występowała prababcia Julki?

III. Porozmawiaj z koleżankami/kolegami w klasie na temat swoich przodków. Czy pamiętasz, gdzie się urodzili? Gdzie mieszkali? Gdzie pracowali? Jeśli już nie żyją, czy wiesz, gdzie są ich groby?

IV. Czy wiesz, kiedy obchodzimy uroczystość Wszystkich Świętych, a kiedy Zaduszki?

Czy te święta obchodzi się tak samo w Polsce i w Niemczech?

 

Jak poprawnie odpowiedzieć na pytanie „Gdzie?”

Miejscownik najczęściej odpowiada na pytania: o kim? o czym?, ale też na kim? na czym? po kim?
po czym? przy kim? przy czym? w kim? w czym?
Formy miejscownika zawsze występują z przyimkami na, o, po, przy lub w.

Liczba pojedyncza

 

PRZYMIOTNIK – l. pojedyncza

 

Liczba mnoga

Ćwiczenia 7.I. Wybierz poprawną formę.

0. Mama bliźniaków jest w Poznań/Poznaniu/Poznania.

1. W Meksyk/Meksyku/Meksykiem Zaduszki mają radosny charakter.

2. Zapalone znicze stawiamy na grobem/grobu/grobie.

3. Na starej fotografii/starą fotografią/starą fotografię jest prababcia i pradziadek.

4. Pradziadkowie Bartka lubili chodzić po góry/górami/górach.

5. Dzieci żartują na lekcji/lekcją/lekcjami.

6. Czy dzieci w Polską/Polsce/Polski obchodzą obchodzą uroczystość Wszystkich Świętych?

7. Prababcia Aleksa urodziła się na Śląskiem/Śląsku/Śląska.

8. Groby naszych bliskich znajdują się na cmentarzu/cmentarzem/cmentarza.

9. Grób pradziadka Bartka znajduje się w Zakopanego/Zakopanem/Zakopane.

10. Czy Julka chciałaby występować na scenie/sceną/sceny?

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.

Odp.

Ćwiczenia 7.II. Podaj formy miejscownika wyrazów w ramce i wpisz je w odpowiednie miejsce w tabeli.

Do utworzonych form dodaj odpowiednie przyimki, ułóż z nimi zdania i zapisz w zeszycie, np. Kraków – Krakowie – w Krakowie - Moja ciocia mieszka w Krakowie.

Kraków, okno, ambasada, Zosia, znicz, jabłko, dziecko, babcia, strój, grób, mleko, cmentarz, Europa, piekarnia, Poznań, szkoła, zdjęcie, ucho

 

r. męski
Krakowie
r. żeński
ambasadzie
r. nijaki
jabłku
Ćwiczenia 7.III. Dopasuj skojarzenia do krajów unijnych i odpowiedz na pytania. Możesz zajrzeć do pierwszej części podręcznika Z innej bajki, do ćwiczenia IV w module 36.

0. Gdzie produkowane są klocki Lego? W Danii.

1. Gdzie rośnie najwięcej tulipanów?

2. W którym kraju są landy?

3. Gdzie mieszkał Wolfgang Amadeusz Mozart?

4. Gdzie mieszkali antyczni bogowie?

5. Gdzie mieszkają Smerfy?

6. W jakim kraju znajduje się Ostra Brama?

7. W jakim kraju powstał Skype?

8. W jakim kraju mieszka Święty Mikołaj?

9. W jakim kraju przyznawana jest Nagroda Nobla?

10. Gdzie można zjeść najsmaczniejszą pizzę?

Ćwiczenia 7.IV. Jak w innych krajach obchodzi się Święto Zmarłych? Uzupełnij zdania wyrazami z ramki.
w Meksyku, w Stanach Zjednoczonych, w Szwecji, we Francji, w Ekwadorze, w Polsce, w Japonii, w Niemczech

 

1. 1 listopada katolicy obchodzą uroczystość Wszystkich Świętych. 2 listopada to Dzień Zaduszny poświęcony pamięci bliskich zmarłych. Na grobach zapala się wtedy znicze i składa kwiaty oraz wieńce.

2. Zaduszki mają radosny charakter. Ludzie wierzą, że zmarli przychodzą w tym czasie na ziemię wspólnie świętować. Wystawia się dla nich ołtarzyki z owocami, słodyczami i mlekiem, a na grobach kładzie się zabawki i ubrania zmarłych dzieci.

3. ludzie obchodzą Halloween, własne święto wywodzące się z celtyckiej tradycji. Do Ameryki przywieźli je imigranci z Irlandii i Szkocji. Przed Halloween kupują kostiumy i maski, w które przebierają się głównie dzieci. Grupami chodzą od domu do domu i proszą o poczęstunek, grożąc psotami – „trick or treat” [po polsku: cukierek albo psikus].

4. Zaduszki obchodzone są głównie na południu i na zachodzie kraju. Podobnie jak w Polsce ludzie udają się na cmentarze, aby na grobach bliskich zapalić znicze i zostawić kwiaty na znak szacunku. Na południu z tej okazji piecze się struclę – wypiek z ciasta drożdżowego w formie plecionki.

5. Święto Zmarłych, czyli Bon przypada w połowie lipca lub sierpnia. Ludzie ustawiają przed domami latarnie, a przed świątyniami tańczą rytualne tańce. Wierzą, że tego dnia dusze zmarłych bliskich przychodzą na ziemię.

6. bliscy jedzą obiad na grobach zmarłych. Oznacza to symboliczne dzielenie się obiadem z duszami zmarłych. Są to specjalne dania, na przykład napój z fioletowej kukurydzy.

7. ludzie chodzą na groby bliskich, kładą kwiaty, ale nie zapalają zniczy. Młodzież odwiedza też groby swoich idoli. Dużo osób można spotkać np. przy grobie znanego kompozytora Fryderyka Chopina.

8. ludzie zapalają na grobach zmarłych symboliczną świeczkę. Bardzo często zapalają ją również w domach, gdzie tego dnia wspominają swoich bliskich.