Pan Twardowski: Moi drodzy, zbliża się 11 listopada. Z tej okazji chciałbym, abyśmy przygotowali szkolne przedstawienie dla innych klas.
Kacper: W tamtym roku klasa piąta przygotowała apel z tej okazji. Teraz czas na nas.
Aleks: Proszę pana, co zdarzyło się 11 listopada?
Zosia: Aleks, zapamiętaj wreszcie, że 11 listopada 1918 roku Polska odzyskała niepodległość.
Julia: W zeszłym roku razem ze szkolnym chórem zaśpiewałam podczas tej uroczystości polski hymn narodowy.
Aleks: Tak, pamiętam. Mikrofon przestał działać i Julka się bardzo zestresowała, ha, ha, ha.
Julia: To wcale nie było śmieszne!
Kacper: Proszę pana, dlaczego hymn Polski nazywany jest także Mazurkiem Dąbrowskiego?
Pan Twardowski: Posłuchajcie Bartka, który przygotował dla was krótką historię polskiego hymnu.
Bartek: Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, zwana także Mazurkiem Dąbrowskiego powstała we Włoszech w 1797 roku. Autorem jej słów był pisarz i polityk Józef Wybicki. Ta patriotyczna pieśń bardzo szybko zdobyła popularność wśród żołnierzy i polskiej emigracji. Historycy piszą, że pierwszy raz zaśpiewano ją, kiedy generał Dąbrowski zasadził pamiątkowe drzewko wolności w miasteczku Reggio.
Julia: A kto napisał melodię do Mazurka Dąbrowskiego?
Zosia: Julka, nie przerywaj!
Bartek: Autor melodii jest nieznany.
Zosia: Ciekawe, jak długo Józef Wybicki pisał tę pieśń?
Kacper: Zośka, nieważne, jak długo pisał, ważne, że napisał. Mamy teraz bardzo piękny hymn narodowy.
Zosia: Mamy nawet dwa hymny narodowe: hymn Polski i hymn Niemiec. Mieszkamy w Niemczech, ale nasze rodziny pochodzą z Polski.
Julia: Mamy też dwie flagi i dwa godła.
Aleks: Co to jest godło?
Bartek: Godło to symbol reprezentujący państwo, niebędący herbem państwowym.
Pan Twardowski: Bartku, bardzo ci dziękuję za ciekawą prezentację. Dzieci, spójrzcie teraz na ilustracje, które dla was przygotowałem.
Odpowiedz na pytania:
1. Jakie święto obchodzimy 11 listopada w Polsce?
2. Kto jest autorem słów hymnu Polski?
3. Jak na początku zatytułowany był hymn Polski?
4. Co to jest godło państwowe? Podaj przykład.
5. Co widzisz na ilustracjach przygotowanych przez pana Twardowskiego?